PLANTE cu efect SEDATIV, utile în INSOMNII – prof. Ovidiu Bojor

Incidența crescută a afecțiunilor sistemului nervos central se datorează în mare parte stresului, apărut pe fondul accelerării ritmului de viață, a programului de muncă prelungit, a lipsei de somn și odihnă suficientă, a problemelor financiare sau familiale.

Tot mai multe persoane suferă de insomnii, stres cronic, stări nervoase și alte tulburări apărute pe fond nervos, precum ulcere, colită, tulburări cardiace, renale sau metabolice (diabet, obezitate).

Plante cu efecte sedative

Ce este insomnia

Simptomele care arată că o persoană suferă de insomnie sunt: dificultatea de a adormi sau de a dormi noaptea, trezirea în timpul nopții, trezirea prea devreme, oboseală resimțită după o noapte de somn, oboseală sau somnolență în timpul zilei, iritabilitate, depresie sau anxietate, probleme de atenție, concentrare sau memorie, predispoziție la greșeli sau accidente, griji legate de incapacitatea de a dormi. 

Insomnia este de mai multe tipuri. Există insomnie acută, care este de scurtă durată și apare în urma unor probleme din viața de zi cu zi (stresul cauzat de un examen apropiat, o veste proastă). Aceste episoade de insomnie se rezolvă de regulă de la sine, fără un tratament specific.

Există și o insomnie cronică, o tulburare de somn care apare cel puțin 3 nopți în fiecare săptămână și durează cel puțin 3 luni. În acest caz, cauze poate fi una legată de modificarea mediului, program de somn nesănătos, munca de noapte sau anumite medicamente. 

Plante utile în insomnii

Fitoterapia are un rol mai mult adjuvant, însă acesta nu trebuie ignorat. Academicianul Ovidiu Bojor și Octavian Popescu recomandă în cartea „Fitoterapie Tradițională și Modernă” o serie de plante bogate în substanțe cu efect sedativ, precum alcaloizi, flavonoide și uleiuri esențiale.

Acestea se poate administra intern sub formă de infuzii calde, sau extern, sub formă de băi corporale, care sunt indicate de regulă seara, înainte de culcare.

Conuri de hamei

• Infuzie – din 1-2 linguri de plantă și 1 cană cu apă clocotită; se beau câte 2 căni pe zi, din care ultima seara, înainte de culcare.

• Inhalații – se umple un săculeț din tifon cu conuri de hamei și se ține în dreptul nasului pentru inhalarea substanțelor din plante cu acțiune sedativă.

Flori de tei sau de lavandă

Infuzie – din 2 lingurițe de plantă și 1 cană cu apă clocotită; se beau câte 2-3 căni pe zi.

Flori de sulfină

Infuzie – se folosește 1 linguriță de plantă la 1 cană cu apă clocotită, care se administrează seara, înainte de a merge la culcare.

Măghiran

Infuzie – obținută dintr-o linguriță de plantă la 1 cană cu apă clocotită, care se administrează seara, înainte de culcare.

Rădăcină de iarbă mare

• Decoct – preparat din 3-4 lingurițe de rădăcini mărunțite la 1 cană cu apă, fierte 20 de minute; se iau 2-3 linguri seara înainte de culcare; decoctul se ține la frigider, maxim 24 de ore.

Insomnii la vârstnici, bolnavi sau persoanele emotive

Păducel

Infuzie – preparată dintr-o linguriță de flori sau 2 lingurițe de fructe la 1 cană cu apă; se bea seara, la culcare.

Tinctură – obținută din 20 g de flori, macerate în 100 ml de alcool de 70 de grade timp de 10 zile; se iau câte 10-15 picături, de 3 ori pe zi, ultima rație seara.

Aceste remedii pot fi administrate pe perioade lungi, în mod regulat, datorită faptului că nu au efecte secundare.

Talpa gâștii

• Infuzie – se prepară din 3 linguri de plantă și 1 cană cu apă clocotită; se administrează în doze mici, câte 3-5 linguri pe zi, din care 2 linguri în cursul serii, înainte de culcare.

• Infuzie mixtă – preparată din cantități egale de talpa gâștii și iarbă mare; are efecte mai puternice decât infuziile din plante separate.

• Tinctură – se pun 20 g de plantă la macerat 8 zile în 100 ml de alcool de 70 de grade; se administrează câte 20-40 g, de 2-3 ori pe zi, ultima rație seara, la culcare.

Rădăcină de valeriană

Infuzie – se folosește 1 linguriță de plantă la 1 cană cu apă; infuzia se bea cu înghițituri mici, pe parcursul zilei; în insomniile puternice, se poate administra în fiecare seară câte 1 cană.

Pulbere – se ia câte 1 vârf de cuțit, de 3 ori pe zi.

Tinctură – se pun 20 g de plantă la macerat 8 zile în 100 ml de alcool de 60-70 de grade; se administrează câte 15-20 g, de 2-3 ori pe zi, ultima rație seara, la culcare.

Preparatele din valeriană nu sunt recomandate pe termen lung, talpa gâștii având un profil de siguranță mai bun.

Rizomi de obligeană

Macerat – se pune 1 lingură de rizomi mărunțiți la macerat cu 1 cană de apă rece; se strecoară și lichidul obținut se împarte în mai multe doze, care se administrează pe parcursul unei zile.

Ceai mixt cu efect sedativ general

• 30 g de talpa gâștii
• 25 g de flori și frunze de păducel
• 20 g de rădăcină de valeriană
• 15 g de fructe de anason
• 10 g de flori de lavandă

Se folosește 1 lingură de amestec la 1 cană cu apă. Plante se fierb 5 minute. Se consumă câte 2 căni de ceai pe zi, ultima după cină.

Cumpără de aici:

Surse:

  1. Ovidiu Bojor, Octavian Popescu, Plante care conțin substanțe cu efect sedativ, Fitoterapie Tradițională și Modernă, Editura Fiat Lux, București, pp. 213-125
  2. Sleep Foundation.org, What is Insomnia? https://www.sleepfoundation.org/insomnia/what-insomnia
  3. Mayo Clinic, Insomnia: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.