Stresați, deprimați, nervoși? 20 de minute în natură vă pot ajuta!

Tot mai multe studii arată că vizitarea spațiilor verzi și expunerea la mediile naturale reduc stresul psihologic. Acest efect este important deoarece multe din bolile fizice au fost asociate cu stresul cronic, precum bolile coronariene și obezitatea.

O persoană se poate simți stresată atunci când anumite responsabilități sau sarcini (serviciul, îngrijirea copiilor, învățarea pentru curs) sunt percepute ca fiind mai mari decât resursele sau capacitatea sa de a le împlini sau gestiona.

Natura calmeaza, vindeca, regenereaza

Ecranele ne ucid încetul cu încetul

Privarea de natură a devenit o problemă pentru tot mai mulți adulți și tineri afectați de sedentarism și captivați de ecrane (computer, televizor, telefon). Studiile realizate de Weinstein și alții au arătat că orele în șir petrecute în fața ecranelor cresc riscul de depresie, dar sunt totodată asociate și cu pierderea sentimentului de empatie și altruism.

Pe lângă depresie și izolare, vizionarea excesivă a diverselor programe pe ecrane a fost asociată cu un risc mai mare de deces, potrivit unui studiu apărut în 2011 în Journal of American College of Cardiology

Natura calmează, vindecă, regenerează

Un studiu recent, publicat în aprilie 2019 în jurnalul Frontiers in Psychology, a arătat că 20 de minute petrecute în mijlocul naturii pot reduce nivelurile hormonului de stres.

Cercetătorii au rugat 36 de persoane să petreacă 10 minute sau mai mult în aer liber, într-un loc în care pot interacționa cu natura, 3 zile pe săptămână, timp de 8 săptămâni. Participanții au avut de ales între curți, parcuri publice sau zone verzi din apropierea locului de muncă. Unii s-au plimbat, alții au stat undeva jos.

Subiecții au fost rugați să nu facă exerciții fizice înainte de ieșirea în natură și să evite anumiți stimuli precum socializarea de tip media, convorbirile telefonice, conversațiile și cititul. Nivelurile de colesterol (un hormon al stresului) au fost măsurate prin probe de salivă înainte și după ieșirile în natură.

Rezultatele au asociat petrecerea într-un cadru natural timp de 20-30 de minute cu cele mai mari scăderi ale nivelului de cortizolOra la care au ieșit în natură și cadrul natural ales de participanți nu au afectat nivelurile stresului.

Acest studiu demonstrează că pentru de-stresarea organismului sau îmbunătățirea stării mentale este suficient să facem câte o pauză de 20 de minute de la serviciu sau alt program zilnic și să ieșim afară. Putem alege orice loc din natură care ne place sau aflat în apropierea locului de muncă sau al casei.

Ieșiți afară și vă veți simți mai bine

Fie că stresul vi se trage de la suprasolicitarea la locul de muncă, fie de la statul în trafic sau de la statul prea mult în casă, ieșirile zilnice în natură pot avea efect de medicament.

Depresie – dacă vă simțiți deprimați, o plimbare prin pădure vă poate revigora sufletește și mental.

Stres ridicat – stimularea perpetuă la care ne expune mediul urban actual (lumini, reclame, trafic intens, mulțimile de oameni, aglomerările) crește nivelul de stres; natura în schimb produce un efect calmant, deconectându-ne de la principalele surse de stres.

Anxietate – desfășurarea diferitelor tipuri de activitate în natură poate ajuta la reducerea anxietății.

Copleșire – această senzație apare atunci când avem prea multe lucruri de făcut, prea multe sarcini de îndeplinit, prea mult responsabilități; studiile au arătat că 90 de minute de plimbări în natură reduce activitate din zona creierului asociată cu gândirea negativă.

Oboseală – timpul petrecut în natură ajută la restabilirea unor abilități mentale precum memoria de scurtă durată.

Lipsa de inspirație – schimbarea decorului poate ajuta la stimularea creativității; natura oferă stimuli vizuali importanți în acest sens; 4 zile petrecute în natură îmbunătățesc abilitățile de rezolvare a problemelor cu 50%.

Lipsă de sociabilitate – frumusețea naturii stimulează comportamentele pro-sociale, precum empatia sau generozitatea.

Nu în ultimul rând, petrecerea în natură sporește sentimentul de apartenență la o lume mai mare, un sentiment care este esențial pentru sănătatea mentală și spirituală.

Surse:

1. Harvard Health Publishing, A 20-minute nature break relieves stress: https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/a-20-minute-nature-break-relieves-stress
2. Heart.org, Spend Time in Nature to Reduce Stress and Anxiety: https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/spend-time-in-nature-to-reduce-stress-and-anxiety
3. Alan Ewert and Yun Chang, Levels of Nature and Stress Response, Behav Sci (Basel). 2018 May; 8(5): 49: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5981243/
4. Taking Charge of Your Health and Wellbeing: How Does Nature Impact Our Wellbeing? https://www.takingcharge.csh.umn.edu/how-does-nature-impact-our-wellbeing

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.