Melatonina – Hormonul insomniei și depresiei

Melatonina este un hormon natural produs de glanda pineală a corpului nostru, situată deasupra creierului, care reglează în mod natural somnul şi activitatea cerebrală.

Beneficii pentru sănătate

despre melatonina>Un neuroprotector senzaţional

Melatonina protejează lipidele și proteinele corpului împotriva deteriorării, și oferă protecţie împotriva celor mai periculoşi radicali liberi.

Spre deosebire de alti antioxidanti, melatonina se difuzează uşor în toate celulele și trece peste bariera hemato-encefalică pentru a proteja creierul.

> Previne accidentul vascular cerebral

Creierul poate suferi daune ireparabile atunci când apare un accident vascular cerebral. Oamenii de ştiinţă au descoperit că administrată în momentul unui accident vascular cerebral, melatonina limitează zona de leziuni tisulare la nivelul creierului, combate moartea celulelor cerebrale, diminuează deficitele comportamentale și reduce rata de deces.

> Un antioxidant puternic

Din păcate, nivelurile de melatonină produsă in mod natural de corp tind să scadă odată cu înaintarea în vârstă, lasându-i pe cei vârstnici oarecum descoperiţi  în faţa bolilor asociate cu stresul oxidativ, boala Alzheimer, Parkinson sau accidentul vascular cerebral.

Studiile au arătat că nivelul de melatonină este foarte redus la pacienţii cu boala Alzheimer. Aproape jumătate din persoanele afectate suferă de tulburări de somn, confuzie şi agitație, mai ales după-amiaza și seara. Suplimentarea cu melatonină îmbunătăţeşte somnul, reduce deteriorarea cognitivă şi protejează celulele creierului contra proteinelor toxice.

> Scade tensiunea arterială

În timp ce un studiu mai vechi a raportat că barbaţii hipertensivi care iau melatonină au experimentat un nivel al tensiunii arteriale mai mic pe timpul nopţii, un studiu recent confirmă același beneficiu şi pentru femei.

> Combate cancerul la femei şi bărbaţi

Una dintre cele mai importante aplicaţii ale melatoninei este lupta cu o gamă largă de tipuri de cancer, inclusiv cancerul de sân şi de ficat, cancerul pulmonar sau metastaze cerebrale datorate unor tumori cronice.

Femeile cu cancer de sân în ultima fază care au primit suplimente de melatonină (20 mg în fiecare seară), au avut un răspuns mai bun la şedinţele de chimioterapie. Studiile de laborator sugerează că melatonina ar putea ajuta la lupta împotriva cancerului de sân prin inhibarea enzimei aromataza, care este responsabilă de sinteza locală de estrogen.

La bărbaţi, melatonina pare să combată la fel de bine cancerul de-prostată. Tratamentul cu melatonină reduce semnificativ numărul celulelor cancerului de prostată şi favorizează creşterea celulelor sănătoase, non-canceroase.

> Melatonina şi somnul

În 1993, ziarele din toată America au publicat rezultatele unei cercetări conduse de Institutul de tehnologie din Massachusetts. Oamenii de ştiinţă de aici au demonstrat că mici cantităţi de melatonină acţionează ca un susţinător natural al somnului . Cea mai cunoscută acţiune a melatoninei este creşterea eficienţei somnului şi reducerea timpului necesar pentru adormire. Altfel spus, melatonina ajută la obţinerea unui somn mai bun într-un timp mai scurt. Melatonina reduce uzura pe care o suferă zilnic organismul nostru. Ea a mai fost numită hormonul de noapte care “repară şi reîntinereşte” 

 În timpul zilei, glanda pineală este inactivă. Când soarele merge spre asfinţit și apare întunericul, această glandă devine activă și începe să producă melatonina – un hormon care este eliberat în sânge. De obicei, acest lucru se întâmplă în jurul orei 21 seara. Ca urmare, nivelul melatoninei în sânge crește brusc și noi începem să ne simţim mai puțin alerţi şi agitaţi. Somnul devine mai uşor şi confortabil.

Nivelul de melatonină creşte pe parcursul nopţii, timp de 12 ore, urmând ca acesta să scadă înainte de lumina unei noi zile până la niveluri foarte mici, începând cu ora 9 dimineaţa. Lumina strălucitoare a zile inhibă eliberarea de melatonină.

Obiceiul de a sta până noaptea târziu este în general corelat cu o semnificativă expunere la lumină în acele ore. Din punctul de vedere al producerii de melatonină, ar fi bine să mergem devreme la culcare  Tot un blocaj al sintezei şi eliberării de melotonina îl determină petrecerea a > 4 ore / zi în faţa ecranului PC, sau/şi dacă acesta este reglat pe „luminos” sau/şi dacă este CRT. În acest sens se recomandă imperios ecranele TFT, la luminozitate minimă şi un timp < 3-4 ore / zi în faţa acestora, dar preferabil nu cu măcar 2 ore seara, înainte de culcare !!!

Este posibil ca orele târzii la care ne culcăm să ne afecteze sănătatea fizică şi spirituală mult mai mult decât putem să ne imaginăm. Deja s-a demonstrat că ajută la controlul stresului, prevenirea depresiei şi menţinerea unei atitudini pozitive

Rezolvă cele mai puternice migrene

Melatonina reduce frecvența și severitatea durerilor de cap şi a migrenelor. 34 mg de melatonină administrate cu 30 de minute înainte de culcare, timp de 3 luni, sunt suficiente pentru a reduce cu 50% frecvenţa durerilor de cap lunar, datorită efectului anti-inflamator al melatoninei.

Promovează un somn sănătos

Persoanele de vârsta a III-a pot fi sensibile la tulburările de somn şi trezirile nocturne, ca urmare a declinului în nivelul de melatonină asociat cu înaintarea în vârstă. Melatonina ajută la dobândirea unui somn sănătos şi la creşterea duratei de somn, indiferent de cauza insomniei.

Barbatii cu extindere benignă de prostată afectaţi de insomnie din cauza frecvenței urinare pe timp de noapte, se pot trata cu 2 mg de melatonină. Administrată in fiecare zi, timp de o lună.

Persoanele care lucrează în tura de noapte resimt o stare de oboseală cronică din cauza dificultății de a adormi în timpul zilei. Suplimentarea cu melatonină îmbunătățeşte lungimea și calitatea somnului din timpul zilei, deoarece acest hormon îşi exercită efectele hipnotice (care induc somnul) și sedative (care calmează anxietate).

Melatonina – Dozare

Melatonina poate fi utilizată în doze de 1-3 mg pentru un somn odihnitor. Dozarea de melatonină variază de la de 0.3 la 5.0 mg pe zi. Studiile care examinează efectele melatoninei asupra cancerului au folosit doze de 3-50 mg pe zi.

Cautari:
    melatonina dozare |

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

15 comentarii

  1. f interesant articolul chiar ma intereseaza

  2. nu știu ce să mai zic….cum spun unii că ceva e bun, vin repede alți cercetători, de obicei cei britanici și spun că e rău ! cred că rămân la ceaiul de tei….

  3. Sint foarte multe produse cu melatonina .E prea mult ,si nu toate funnctioneaza . As vrea sa stiu care sint cele mai bune produse pe piata.

  4. Melatonina se produce în cantități suficiente dacă :
    1. Mergi la culcare nu mai târziu de ora 21.00 cu condiția că în dormitor este întuneric beznă
    2. Stomacul este golit, adică ultima masă ai luat-o 5-6 ore în urmă

  5. Daca cercetători,specialiști…etc. stiu ca melatonina este remediul atât de eficace,de ce nu e prescrisă uzual? In nici macar una din afecțiunile enumerate nu este prescrisa de medici… E prea ieftina?

  6. Ma intereseaza si pe mine am probleme cu insomniea va multumesc pentru sfaturi tinetio tot asa!!!!!!????

  7. Eu folosesc Somnofort cu melatonina de la Dacia Plant si sunt multumita.

  8. eu iau Melatonina dar nu in fiecare seara ,daca nu dorm bine o noapte si simt ca si in seara urmatoare nu pot dormi iau o pastila ,si dorm foarte bine

  9. Hormonul care elimina insomnia,depresia…ar fi corect..

  10. Melatonina, bat-o vina!!! De asta nu am eu somn?!

  11. bun articol, sunt si cateva comentarii pertinente.

  12. Da, este adevarat, are efecte benefice si este folosit si de cei ce trec prin diferente mari de fus orar.

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.