Ce arată analizele despre sănătatea ta

Chiar dacă nu suferi de o boală cronică, chiar dacă nu ai simptome neobișnuite, chiar dacă te consideri o persoană sănătoasă, este totuși indicat să îți faci analize medicale cel puțin o dată pe an.

Este important să știm că sunt foarte multe afecțiuni care nu provoacă simptome, iar depistarea lor se poate face numai prin intermediul testelor:

  • sangvine, de urină și de scaun
  • prin controale cardiologic, ginecologic, oftalmologic
  • prin ecografii sau alte examene recomandate de medic în funcție de vârstă și istoricul de boli personal sau familial.

Ce arata analizele despre starea ta de sanatate: Teksomolika – www.freepik.com

Nivelul tensiunii arteriale

Când medicul îți ia tensiunea arterială, nu face altceva decât să verifice cât de puternică este presiunea sângelui în artere. Rezultatele vor arăta două numere:

• tensiunea arterială sistolică – numărul superior, care indică presiunea sângelui din pereții arteriali în momentul în care inima bate

• tensiunea arterială diastolică – numărul inferior, care arată presiunea sangvină în momentele de repaus ale inimii între bătăi.

Tensiunea arterială ideală este considerată cea cuprinsă între 90/60 și 120/80.

Valorile care depășesc 120/80 și merg până la 140/90 sunt considerate valori ușor crescute și poartă numele de pre-hipertensiune arterială.

O persoană care are în mod constant tensiunea arterială de 140/90 sau mai mare este deja considerată hipertensivă.

Hipotensiunea arterială apare atunci când presiunea sistolică scade sub 90, sau presiunea diastolică este sub 60. Cazul este problematic doar dacă pacientul prezintă amețeală.

Hipertensiunea arterială poate duce la atac de cord și accidente vasculare cerebrale dacă nu este ținută sub control, deoarece a pune presiune mare pe inimă și artere.

Persoanele hipertensive trebuie să reducă aportul de sare și să urmeze un regim alimentar inspirat din dieta DASH. Aceasta a fost concepută special pentru scăderea tensiunii arteriale.

Ea presupune evitarea produselor procesate, bogate în sare, zahăr și grăsimi. Se recomandă în schimb creșterea consumului de fructe și legume (pentru aportul crescut de potasiu), lactate degresate, cereale integrale, nuci și semințe (bogate în magneziu).

Acest tip de dietă susține inclusiv scăderea în greutate. Este la fel de important ca pacientul să ia tratamentul prescris de medic pentru gestionarea tensiunii arteriale crescute.

Zahărul din sânge

Creșterea glucozei din sânge poate duce la diabetul zaharat, dacă nu este redusă și echilibrată. Medicul măsoară nivelul de zahăr din sânge printr-un test sanguin numit HbA1C (hemoglobina glicozilată). Acest test arată valoarea zahărului din sânge din ultimele 2-3 luni.

Dacă HbA1c are valoarea de 40 sau mai mică, nu ai de ce să îți faci griji. Acesta este considerat un nivel normal.

O valoare cuprinsă între 41 și 49 poate arăta prediabet. Când HbA1c a atins nivelul de 50 sau este chiar mai mare, cel mai probabil ai deja diabet de tip 2.

Persoanele diagnosticate cu pre-diabet trebuie să ia măsuri urgente pentru a preveni apariția diabetului de tip 2, sau cel puțin să îi întârzie debutul.

Cel mai important sfat este să scadă în greutate, să mănânce cât mai sănătos, fără alimente procesate. Să includă mai multe legume, cereale integrale, nuci și semințe, carne slabă și grăsimi sănătoase.

Citește și: DIETĂ pentru scăderea GLICEMIEI – ghidul începătorului

Mișcarea fizică este la fel de vitală ca medicamentele. Unele persoane au reușit să se vindece de diabet prin eliminarea excesului ponderal, prin exerciții fizice și dietă.

Colesterolul și trigliceridele

Acești markeri arată cantitatea de grăsimi care circulă în fluxul sanguin. Cea mai mare concentrație de colesterol este produsă de către ficat, iar o parte mai mică este preluată din alimente.

Colesterolul are un rol important în construirea de pereți celulari și producerea hormonilor.

Testele de colesterol măsoară colesterolul LDL, colesterolul HDL, colesterolul total și raportul dintre colesterol total și colesterolul HDL.

Trigliceridele sunt stocate în celulele grase. Corpul le eliberează în sânge cu scopul de a fi folosite pentru energie.

Atât colesterolul crescut, cât și trigliceridele mari ne predispun la boli cardiovasculare. Excesul de grăsimi se poate acumula în pereții arteriali sub formă de depozite.

Iar aceste depozite grase pot duce în timp la îngroșarea și îngustarea vaselor de sânge și implicit la un risc crescut de boli cardiovasculare.

Persoanele cu un istoric de evenimente cardiace sau cu un risc mare de boli cardiovasculare trebuie să mențină următoarele valori:

Colesterol total – sub 4.0 mmol/L

Colesterol LDL – sub 1.7 mmol/L

Colesterol HDL – 1.0 mmol/L sau peste

Trigliceride – sub 1.7 mmol/L

Colesterol total – colesterol HDL – sub 4

Pentru aducerea grăsimilor din sânge la un nivel normal, este important să:

– consumi cât mai multe alimente vegetale

– înlocuiești grăsimile saturate cu grăsimi sănătoase (ulei de măsline, nuci, semințe, avocado)

– să alegi cerealele integrale în locul celor rafinate

– să consumi leguminoase

– să faci mișcare fizică regulată

Citește și: 10 metode simple de scădere a COLESTEROLULUI în fiecare zi

Indicele de masă corporală

Indicele de masă corporală se calculează astfel: greutatea corporală împărțită la înălțime.

Un IMC între 25-29.9 arată un risc crescut pentru anumite boli la persoanele de 18 ani și peste, iar la cei cu vârsta de 30 de ani și peste, acest risc este și mai mare.

Dacă ai un indice de masă corporală crescut, medicul îți poate recomanda să scazi în greutate.

Circumferința taliei

Această măsurătoare este foarte importantă, deoarece ea poate arăta un risc crescut de obezitate centrală (grăsime abdominală excesivă) și implicit de diabet de tip 2, hipertensiune arterială, boli metabolice și cardiace.

La femei, circumferința taliei este considerată normală la valoarea de 80 cm. iar la bărbați la valoarea de 94 cm.

Dacă această valoare crește – peste 88 cm. la femei și peste 102 cm. la bărbați, ea poate indica un risc crescut de complicații metabolice.

Citește și: 7 MIJLOACE prin care poți pierde mai multă GRĂSIME ABDOMINALĂ

Sursă: Niki Bezzant, What your health numbers mean, Healthy Food: https://www.healthyfood.com/advice/health-by-numbers/?state=requireRegistration

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.