Cei care dorm sub 6 ore pe noapte au un risc crescut de boli cardiace și metabolice

Societatea modernă nu se mai ghidează după principiile strămoșești. Viața în trecut era cu siguranță mult mai echilibrată și mai bine structurată. Oamenii se culcau odată cu găinile și se trezeau în zori pentru a merge la muncă.

Noi astăzi, stăm până târziu în fața televizorului sau a telefonului și astfel pierdem ore de somn esențiale pentru sănătatea noastră. O altă categorie de oameni sunt cei care, deși se culcă devreme, nu reușesc să adoarmă și se foiesc până dimineața.

Lipsa de somn consecinte: Freepik – www.freepik.com

Statisticile arată că unul din trei adulți nu doarme suficient. Din păcate, nu conștientizăm cât de important este somnul și odihna pentru creier și inimă.

Oboseala și moleșeala sunt cele mai mici efecte secundare ale privării de somn. Experții spun că persoanele care dorm sub 6 ore pe noapte, în mod repetat, au un risc mai mare de a dezvolta boli de inimă, diabet și obezitate.

Lipsa de somn și odihnă perturbă nivelul tensiunii arteriale și al zahărului din sânge, crește nivelurile hormonului de stres și inflamațiile. Toate acestea pun presiune pe inimă.

Din ce cauză nu dormim suficient?

Unele persoane nu pot să doarmă noaptea din cauza grijilor, a stresului, a oboselii excesive, a problemelor financiare sau a obligațiilor familiale.

Alte persoane suferă de insomnie și deși vor să doarmă, nu reușesc să închidă un ochi până în zori. 15-24% din adulți au insomnie. Cei care nu dorm suficient riscă să aibă probleme cu tensiunea arterială.

Citește și:

Plante cu efect sedativ, utile în insomnii – prof. Ovidiu Bojor

În multe cazuri, deficitul de somn nu se datorează incapacității de a dormi, ci unor obiceiuri nocive, precum statul până târziu la televizor sau pe calculator/telefon. Aceste persoane nu consideră somnul o prioritate.

Lumina albastră a ecranelor suprimă secreția de melatonină, un hormon care influențează ritmurile circadiene (ciclul veghe-somn). Experții recomandă întreruperea tuturor surselor de lumină cu cel puțin 1-2 ore înainte de culcare.

Consecințele privării de somn

Un studiu recent publicat în jurnalul „Cardiovascular Research” a arătat că lipsa cronică de somn contribuie la apariția bolilor cardiovasculare. Cercetătorii au descoperit că acest risc este mai mare la persoanele cu un statut socioeconomic mic.

Nu doar hipertensiunea arterială și anxietatea contribuie la creșterea riscului de boli cardiace, ci și deficitul de somn.

Persoanele dezavantajate din punct de vedere financiar raportează de regulă mai multe probleme de somn. La fel și cei care lucrează în tura de noapte sau locuiesc în cartiere sărace.

Autorii studiului au analizat datele a 111.205 de persoane din 4 țări diferite. Participanții au fost împărțiți în 3 categorii socioeconomice, în funcție de ocupația lor și a tatălui lor: cu un venit mic, cu un venit mediu și cu un venit mare. Totodată, a fost luat în considerare istoricul de boli coronariene și evenimente cardiace.

Au măsurat durata somnului și au stabilit 3 categorii principale:

somn adecvat – 6,85 ore pe noapte

somn lung – 8,5 ore pe noapte

somn scurt – sub 6 ore pe noapte

Rezultatele au asociat cantitatea insuficientă de somn cu un risc crescut de boli cardiovasculare la persoanele cu un statut socioeconomic mai mic.

Cea mai mare legătură între lipsa de somn și bolile coronariene a fost observată la bărbați. Cercetătorii sunt de părere că femeile au (și) alte obligații familiale care le pot afecta somnul și nivelul de stres.

Citește și:

Care este durata optimă de somn în funcție de vârstă

Somnul de noapte este esențial pentru sănătatea fizică și mentală. Studiile au arătat că somnul protejează sănătatea vasculară și cognitivă și stimulează răspunsurile imunitare.

În mod opus, lipsa de somn duce la boli cardiovasculare, depresie, tulburări de memorie, atenție și concentrare, diabet și obezitate.

Este important să ne culcăm devreme, deoarece somnul cel mai odihnitor pentru creier și organism este cel cuprins între orele 21:00 și 02:00.

Surse:

1. Harvard Heart Letter, Are you getting enough sleep? https://www.health.harvard.edu/heart-health/are-you-getting-enough-sleep

2. Maria Cohut, Isabel Godfrey New, Sleep deprivation ‘triples the number of lapses in attention’, Medical News Today: https://www.medicalnewstoday.com/articles/327108.php#1

3. Maria Cohut, Paula Field, New Sleep loss may contribute to heart disease in those with low incomes, Medical News Today: https://www.medicalnewstoday.com/articles/327127.php#1

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.