Cercetătorii au descoperit o nouă CAUZĂ a BALONĂRII: consumul excesiv de SARE

Potrivit unui studiu nou, realizat de Johns Hopkins Universit – Bloomerg School of Public Health, unul din motivele pentru care ne balonăm este aportul crescut de sare.

Participanții au raportat mai multe episoade de balonare gastrointestinală atunci când au urmat o dietă bogată în sare.

Consumul mare de sare duce la balonare

Oamenii de știință au revizuit datele dintr-un studiu clinic amplu (DASH-Sodium) realizat în urmă cu 20 de ani, și au descoperit că aportul ridicat de sodiu a crescut rata balonării în rândul participanților.

Totodată, au remarcat că dieta DASH, bogată în fibre cauzează mai multe episoade de balonare, comparativ cu o dietă săracă în fibre. Rezultatele studiului au fost publicate în luna iunie, 2019 în American Journal of Gastroenterology.

Balonarea este unul din cele mai frecvente simptome acuzate de americani. O treime din adulții din SUA suferă de balonare. Ea afectează de asemenea un procent mare (peste 90%) din pacienții cu sindromul intestinului iritabil.

Balonarea este caracterizată printr-o acumulare de gaze excesive în intestin. Vina o poartă bacteriile intestinale producătoare de gaze care descompun fibrele.

Potrivit cercetărilor, consumul excesiv de fibre poate exacerba această problemă. Dr. Noel Mueller – profesor asistent în cadrul Departamentului de Epidemiologie de la Școala Bloomerg este de părere că balonarea ar putea fi redusă fără compromiterea aportului de fibre sănătoase, prin scăderea aportului de sodiu.

Studiul realizat de Mueller și colegii săi este primul care a investigat sodiul ca o posibilă cauză a balonării în contextul dietelor bogate sau sărace în fibre.

Legătura dintre fibre, sodiu și balonare

Studiile revizuite au fost realizate în perioada 1998-1999 și au comparat dieta DASH – un regim alimentar bazat pe un aport relativ scăzut de grăsimi și bogat în fructe, nuci și legume – cu o dietă săracă în fibre.

Cercetătorii au descoperit că dieta DASH, bogată în fibre, a crescut riscul de balonare cu 41%, comparativ cu dieta săracă în fibre. Bărbații au fost mai susceptibili la acest efect comparativ cu femeile.

Cercetătorii au descoperit că și sodiul are un rol în apariția balonării. Când au combinat datele din dieta DASH și dieta săracă în fibre și au comparat aportul crescut de sodiu cu aportul redus de sodiu, au descoperit că aportul crescut de sodiu în ambele diete a crescut riscul de balonare cu 27%.

Sarea provoacă retenție de apă, iar aceasta ar putea favoriza balonarea. Totodată, autorii studiului sunt de părere că aportul de sodiu alterează microbiomul intestinal, afectând producția de bacterii sulfuroase.

Păstrați fibrele, reduceți sarea

Fibrele sunt extrem de sănătoase și importante pentru sănătatea digestivă, pentru sistemul cardiovascular și pentru imunitate, de aceea nu trebuie eliminate din dietă. Sodiul însă, în cantități mari, poate fi nociv, de aceea consumul lui poate fi limitat.

Corpul nostru are nevoie de o cantitate mică de sodiu (500 mg/zi) pentru a îndeplini câteva funcții vitale: conducția impulsurilor nervoase, menținerea echilibrului optim de apă și minerale, contracția și relaxarea mușchilor.

Un consum prea mare de sare poate duce la creșterea tensiunii arteriale, la apariția bolilor cardiovasculare și a accidentului vascular cerebral. Totodată, aportul crescut de sodiu favorizează pierderea calciului (o parte din oase).

Cei mai mulți americani consumă cel puțin 1.5 lingurițe de sare pe zi, adică 3.400 mg de sodiu, care înseamnă mult mai mult decât are organismul nevoie.

Acumularea excesului de sodiu obligă corpul să rețină apa pentru a dilua acest exces. Prin urmare, crește cantitatea de lichide din jurul celulelor și volumul sângelui din fluxul sangvin, lucruri care pun presiune mai mare pe inimă și pe vasele de sânge.

În timp, această presiune poate duce la înțepenirea vaselor de sânge, hipertensiune arterială, atac de cord, AVC, insuficiență cardiacă, afectarea rinichilor și a oaselor (osteoporoză, boli renale grave) sau chiar cancer.

Cumpără de aici:

[wcepe_products ids= ‘4256, 7064, 7919′ button=’Cumpără aici’]

Surse:

1. Science Daily, Higher salt intake can cause gastrointestinal bloating: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190627143931.htm<
2. Harvard T.C. Chan, Salt and Sodium: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.