Cum știi că ești INTOLERANT la LACTOZĂ – simptome, cauze, tratament

Persoanele cu intoleranță la lactoză nu pot digera complet zahărul (lactoza) din laptele de vacă. Din acest motiv, consumul lactatelor le poate provoca balonare, gaze și diaree.

Această tulburare nu este gravă, dar simptomele pot produce disconfort, afectând alimentația obișnuită.

Intoleranta la lactoza – simptome, cauze, tratament

 

Intoleranța la lactoză – simptome

Simptomele de intoleranță la lactoză apar de regulă la o distanță de 30 de minute sau 2 ore după ingestia alimentelor care conțin lactoză. Cel mai des sunt acuzate simptomele de:

• diaree
• greață (uneori și vărsături)
• crampe abdominale
• balonare
• gaze

Poate fi nevoie să mergeți la medic dacă sunteți deranjat des de aceste simptome în urma consumului de lactate, mai ales dacă sunteți îngrijorat cu privire la aportul de calciu din dietă.

Intoleranța la lactoză – cauze

Principala cauză a intoleranței la lactoză este deficitul de lactază – o enzimă produsă în intestinul subțire. Mai precis, intestinul subțire nu produce suficientă lactază pentru digerarea lactozei.

În mod normal, lactaza transformă zahărul din lapte în 2 zaharuri simple – glucoză și galactoză – care sunt absorbite în fluxul sanguin prin mucoasa intestinală.

La persoanele cu deficit de lactază, lactoza din alimente se deplasează în colon în loc să fie procesată și absorbită. Bacteriile normale din colon interacționează cu lactoza nedigerată, producând simptomele menționate mai sus.

Citește și SMÂNTÂNĂ de OREZ – vegetală, dietetică, fără lactoză

Există 3 tipuri de intoleranță la lactoză:

1. Intoleranță primară la lactoză – cel mai frecvent tip, în care producția de lactază scade brusc în perioada copilăriei, astfel încât când ajung adulți nu mai pot digera optim produsele de lactate.
2. Intoleranță secundară la lactoză – producția de lactoză a intestinului subțire scade după o boală, leziuni sau operație la nivelul acestuia.
3. Intoleranța la lactoză congenitală – bebelușii se pot naște cu această tulburare, din cauza activității absente a lactazei; se transmite din generație în generație.

Factori de risc

– vârsta înaintată (apare de regulă la adulți)
– nașterea prematură (bebelușii născuți prematur pot avea niveluri reduse de lactază din cauză că intestinul subțire nu dezvoltă celule producătoare de lactază până în al treilea trimestru)
– boli care afectează intestinul subțire (boala celiacă, boala Crohn, creșterea excesivă de bacterii)
– tratamentele pentru cancer (radioterapia în cancerul de abdomen sa complicațiile intestinale cauzate de chimioterapie).

Citește și FRIȘCĂ vegetală bogată în MINERALE, cu zero COLESTEROL

Diferența dintre intoleranță la lactoză și alergia la lapte

Statisticile arată că circa 70% dintre adulți suferă de un anumit grad de intoleranță la lactoză. Intoleranța la lactoză nu este însă același lucru cu alergia la lapte. Aceasta din urmă apare atunci când sistemul imunitar al unei persoane reacționează la una sau mai multe proteine din lapte.

Spre deosebire de intoleranța la lactoză, alergia la lapte este diagnosticată de regulă în primii ani de viață. Are un grad de severitate mai mare, putând pune viața în pericol.

Metode de diagnosticare și tratament

Doctorii pot diagnostica intoleranța la lactoză prin teste de sânge, de scaun și de respirație. O persoană poate descoperi dacă are intoleranță la lactoză excluzând produsele lactate din dietă 1-2 săptămâni, timp în care vor monotoriza eventualele simptome.

Majoritatea celor care suferă de intoleranță la lactoză pot ține sub control afecțiunea fără medicamente, și chiar fără să renunțe complet la produsele lactate. Ei pot consuma cantități mici de lactate și produse care conțin lapte în combinație cu alte alimente.

O dietă atent selecționată, cu o suplimentare de calciu sau pastile/picături de lactază poate ajuta la reducerea simptomelor.

Trebuie să știți că multe produse din magazine și medicamente sau suplimente alimentare conțin lactoză ca aditiv.

Dacă simptomele de intoleranță la lactoză sunt severe și nu puteți consuma deloc lactate tradiționale, puteți opta pentru alternativele vegetale: lapte de soia, lapte de orez, lapte de cocos, lapte de migdale, lapte de ovăz, lapte de mei, lapte de speltă, tofu.

Asigurați-vă că consumați suficiente alimente bogate în calciu, precum broccoli, pește cu oase comestibile (somon, sardine), semințe de susan, smochine, fasole.

Citește și Cum să obții LAPTE din semințe de SUSAN – o metodă simplă

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. National Osteoporosis Foundation, „A Guide to Calcium-Rich Foods”: https://www.nof.org/patients/treatment/calciumvitamin-d/a-guide-to-calcium-rich-foods/
2. Mayo Clinic, „Lactose intolerance”: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lactose-intolerance/symptoms-causes/syc-20374232
3. MedBroadcast,„ Lactose intoleranceȚ: https://www.medbroadcast.com/channel/nutrition/milk-and-lactose-intolerance/lactose-intolerance

Cautari:
    BOLI si cauze la plante |

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.