Ce este OSTEOPENIA – cauze, factori de risc, remedii

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Osteopenia este un termen folosit pentru a descrie o densitate scăzută a oaselor. Oasele noastre au cea mai mare densitate în jurul vârstei de 30 de ani, după care ea începe să scadă.

În osteopenie, procesul de pierdere osoasă este mai mare decât procesul de creare a oaselor. Corpul pierde o cantitate mai mare de oase decât poate crea.

Osteopenie

Osteopenia – cauze și factori de risc

Osteopenia se instalează de regulă după vârsta de 50 de ani, însă factorii genetici contează. De pildă, dacă o persoană se naște cu oase dense și rezistente, ea nu va suferi de osteopenie.

Unele persoane sunt însă în mod genetic predispuse la boli de oase, având în familie persoane cu osteopenie sau osteoporoză. Femeile au un risc mai mare de a moșteni genetic aceste afecțiuni.

Femeile au în mod natural o masă osoasă mai mică decât bărbații. Totodată, ele au o speranță de viață mai mare, ceea ce înseamnă că oasele lor sunt supuse mai mult procesului de îmbătrânire și nu primesc la fel de mult calciu ca bărbații.

Modificările hormonale care au loc la menopauză cresc riscul de osteopenie la femei. La bărbați, acest risc este influențat de un nivel scăzut de testosteron.

Alți factori care contribuie la declanșarea osteopeniei sunt:

– tulburări de alimentație (anorexie, bulimie)
– boala celiacă netratată
– hipertiroidism
– tratamente excesive cu medicamente pentru tiroidă
– chimioterapia (expunerea la radioterapie)
– anumite medicamente (steroizi – hidrocortizon sau prednison, medicamente anti-convulsii, medicamente pentru reflux gastroesofagian)
– lipsa de vitamina D
– lipsa de mișcare
– fumatul, abuzul de alcool
– băuturile carbogazoase
– subponderalitatea
– fracturi osoase după vârsta de 50 de ani

Osteopenia nu este la fel de gravă ca osteoporoza. Oasele slăbesc, însă nu atât de mult încât să se rupă ușor. Din păcate, osteopenia nu produce simptome vizibile.

Metode pentru conservarea oaselor

– mersul pe jos
– ridicarea de greutăți
– 1.500 mg de calciu pe zi (fie din dietă, fie din suplimente alimentare, fie prin expunerea la soare 10-15 minute pe zi, de 2 ori pe săptămână)
– 700-800 UI de vitamina D pe zi
– renunțarea la fumat
– evitarea consumului excesiv de alcool

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. UHN STAFF, „Are You at Risk for Osteopenia? Symptoms May Not Tell the Story”, articol publicat pe site-ul University Health News Daily, în BONES & JOINTS: https://universityhealthnews.com/daily/bones-joints/are-you-at-risk-for-osteopenia-symptoms-dont-tell-the-story/
2. WebMD, What Is Osteopenia? https://www.webmd.com/osteoporosis/guide/osteopenia-early-signs-of-bone-loss#1

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.