MERELE – „medicamente” naturale care ne costă mai puțin decât vizitele la MEDIC

Dintre toate fructele românești, merele sunt cu siguranță cele mai valoroase din punct de vedere terapeutic. Beneficiile lor se datorează concentrației de antioxidanți pe care o conțin.

Este foarte important să cunoaștem valoarea terapeutică a alimentelor autohtone pentru a face cele mai bune alegeri pentru dieta noastră de zi cu zi.

Mere - Beneficii

Mere – Beneficii

Deși sunt atât de sănătoase, merele se clasează mereu pe ultimele locuri în topul preferințelor noastre. În ciuda faptului că sunt atât de banale și accesibile, merele au un potențial profilactic și curativ atât de mare, încât strămoșii noștri au ajuns să formuleze acel celebru dicton: „Un măr pe zi ține doctorul departe”.

Merele ar trebui să facă parte din alimentația noastră zilnică deoarece ne pot feri de o mulțime de boli cu o incidență crescută în societatea actuală.

În țările industrializate, bolile de inimă și cancerul sunt principalele cauze de deces. În cele multe cazuri, alimentația și stilul de viață nesănătos contribuie la dezvoltarea de boli cronice.

Studiile au arătat că o dietă sănătoasă ar putea preveni 30% din cancere. Colesterolul ridicat și obezitatea sunt de asemenea puse în legătură cu stilul de viață. Medicamentele pentru aceste tulburări sunt foarte scumpe.

Studiile epidemiologice au asociat consumul de mere cu un risc mai mic de cancere, boli cardiovasculare, astm și diabet. Studiile de laborator au arătat că merele au o activitate antioxidantă foarte puternică, prin care inhibă înmulțirea celulelor canceroase, reduc oxidarea lipidelor și nivelul colesterolului.

Cercetătorii de la Departamentul de Științe Alimentare și Institutul de Toxicologice Comparată și de Mediu de la Universitatea Cornell susțin că merele conțin foarte mulți compuși importanți din punct de vedere clinic: quercetină, catechine, floridzină și acid clorogenic. Toți aceștia sunt antioxidanți puternici.

Merele trebuie consumate în stare proaspătă, deoarece procesarea poate afecta semnificativ conținutul de fitochimicale.

Cancer

Consumul de mere a fost asociat îndeosebi cu un risc mai mic de cancer pulmonar. Studiul Nurse’s Health realizat pe 77.000 de femei a arătat că o porție de mere și pere pe zi a redus riscul de cancer pulmonar cu 21%. Cele mai eficiente au fost merele.

Un studiu realizat în Hawaii a asociat consumul de mere și ceapă cu un risc mai mic de cancer pulmonar cu 40-50%. Acest efect se datorează flavonoidelor (în special quercetină).

Boli cardiovasculare

Studiul Nurse’s Health a arătat că femeile care au consumat cele mai mari cantități de flavonoide au avut o reducere de 35% a riscului de evenimente cardiovasculare. Cele mai eficiente alimente au fost merele și broccoli.

Un studiu finlandez a arătat că flavonoidele din mere și ceapă reduc mortalitatea la femei din cauza bolilor de inimă coronariene. Femeile care au consumat cele mai multe mere au avut un risc mai mic de boli cerebro-vasculare, precum accident vascular trombotic. Acest efect s-a datorat antioxidantului quercetină.

Consumul de mere a fost de asemenea invers asociat cu decesul din cauza bolilor de inimă coronariene la femeile aflate în perioada de post-menopauză. Doi compuși antioxidanți din mere au produs acest efect: catechină și epicatechină.

Studiul Zutphen realizat pe bărbați vârstnici a corelat consumul de flavonoide din mere cu o incidență redusă a mortalității din cauza bolilor de inimă și a infarctului miocardic.

Sănătatea plămânilor

Un studiu recent, realizat pe 1.600 de persoane din Australia a arătat că merele și perele reduc riscul de astm și hipersensibilitatea bronhică. Cercetările anterioare au arătat că persoanele care consumă cel puțin 2 mere pe săptămână au șanse mai mici să sufere de astm.

Portocalele, seleniul și flavonoidele (hersperitină, naringenină și quercetină) au fost de asemenea invers asociate cu această afecțiune.

Un studiu amplu realizat de olandezi pe 13.000 de persoane a arătat că merele și perele combat boala pulmonară obstructivă cronică. Efectul s-a datorat conținutul de catechine regăsite în mere.

Un alt studiu, efectuat pe 2.500 de bărbați cu vârstă medie a demonstrat că fructele citrice, sucul de fructe citrice și merele îmbunătățesc funcția plămânilor. Merele (+5 pe săptămână) au fost cele mai eficiente dintre toate fructele, după ce au fost luate în calcul alți factori importanți, precum fumatul, indicele de masă corporală sau mișcarea fizică.

Diabet și supraponderalitate

Studiul finlandez citat mai sus a arătat de asemenea că merele (și fructele de pădure) scad riscul de diabet de tip 2, datorită aportului de quercetină.

Merele și perele au fost asociate și cu reducerea greutății corporale la femeile supraponderale din Brazilia cu hipercolesterolemie, nefumătoare. Acestea au fost împărțite în trei grupuri: primul grup a primit biscuiți din ovăz, iar al doilea un grup a primit mere sau pere, de 3 ori pe zi, timp de 12 săptămâni. Participantele care consumat fructe au avut o slăbit cel mai mult și au avut un nivel mai mic de glucoză în sânge.

Sursă: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15140261

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

1 comentariu

  1. eu as da mai bine mere la scoala decat cornul cela care de multe ori termina la gunoi si s-ar putea chiar din productie autohtona

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.