DOVLECEII mențin sănătatea VEDERII și previn CANCERUL (+ rețetă)

Dovleceii sunt un medicament excepțional, accesibil tuturor. Sunt omniprezenți în piețe și grădini aproape toată vara.

În ciuda aspectului lor banal, conținutul lor nutrițional este impresionant. Sunt o sursă bogată de antioxidanți (carotenoide, vitamina C, mangan), vitamina K, magneziu, calciu, fosfor, potasiu, fier, zinc și fibre. Conțin toate vitaminele din complexul B, cu excepția vitaminei B12.

dovlecel

Puțini dintre noi știu că aceste legume conțin cantități fabuloase de carotenoide, antioxidanți puternici. Studiile au arătat că dovleceii sunt principala sursă de alfa-caroten și beta-caroten din dieta participanților. Au fost de asemenea clasificați pe primele locuri în topul alimentelor cu cele mai mari cantități de luteină, zeaxantină și betacriptoxantină.

Acești antioxidanți sunt asociați îndeosebi cu protejarea vederii de bolile oculare datorate vârstei, precum cataractă sau miopie. De aceea dovleceii sunt indicați mai ales persoanelor de vârsta a treia, care au un risc mai mare de deteriorare a vederii.

Alimentele bogate în carotenoide au de asemenea proprietăți anticancerigene. În cazul dovleceilor, efectele anticancerigene se datorează combinației de compuși antioxidanți și antiinflamatori.

Apariția cancerului este strâns legată de stresul oxidativ cronic care afectează celulele, de aportul redus de antioxidanți din dietă și de inflamații cronice în organism. Cercetările privind efectele anticancerigene ale consumului de dovlecei sunt încă preliminare.

Un studiu realizat la Universitatea din Massachusetts a arătat că legumele bogate în vitamina A, precum morcovii și dovleceii scad riscul de cancer cu 30%.

Cum trebuie consumați dovleceii pentru beneficii maxime

Pentru a beneficia de acțiunea protectoare a dovleceilor împotriva bolilor oculare și a cancerului, trebuie să consumăm dovleceii ca atare, cu tot cu coajă. Aceștia pot fi consumați ca și castraveții, cu puțină sare, adăugați în salate de legume și verdețuri, sau storși sub formă de suc.

Cei care au stomacul sensibil sau suferă de boli digestive și nu au voie să consume crudități, pot prepara dovleceii la aburi. Cercetătorii susțin că aceasta este cea mai bună metodă prin care se pot conserva antioxidanții.

dovlecei

Prin fierbere se pot pierde cantități mari de vitamina C. Însă prin prepararea la aburi, dovleceii își păstrează aproape intact conținutul mare de antioxidanți, și au și un gust mult mai bun. Iată o rețetă simplă:

Dovlecei sotați cu sos de usturoi și lămâie

– puneți 3 linguri de borș sau apă într-o cratiță
– când începe să clocotească, adăugați 1 dovlecel mediu, tăiat felii micis
– potriviți focul, acoperiți vasul cu capacul și căliți-l timp de 3 minute (1 – ½ minute pe o parte și 1 – ½ minute pe cealaltă parte)
– transferați dovleceii într-un bol
– tocați mărunt 2 căței de usturoi și lăsați-i 5 minute să-și elibereze substanțele active (alicina)
– amestecați usturoiul cu 3 linguri de ulei de măsline și 2 lingurițe de suc de lămâie
– turnați sosul peste dovlecei și serviți (puteți presăra pe deasupra și câteva semințe de floarea-soarelui)

Surse articol:
1. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=62
2. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=recipe&dbid=318

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.