Câte cafele trebuie să bei pe zi ca să îți prelungești durata vieții

Articol bazat pe studii științifice

Longevitatea este influențată de mai mulți factori. Genele, alimentația și stilul de viață au o pondere mare în dictarea speranței de viață.

În ceea ce privește cafeaua, studiile au arătat că această băutură reduce riscul de mortalitate multi-cauzală.

Cate cafele trebuie sa bei pe zi ca sa iti prelungesti durata vietii

Cate cafele trebuie sa bei pe zi ca sa iti prelungesti durata vietii: Studiogstock

Oamenii de știință opiniază că beneficiile sunt mai mari decât riscurile asociate cu consumul de cafea.

Cafeaua are proprietăți antioxidante, antiinflamatorii, anticancerigene, antifibrotice și cardioprotectoare.

Cafeaua reduce riscul de deces din diferite cauze

Cercetările de dată recentă indică o asociere între consumul de cafea și mortalitatea prin cancer, boli sistemice: cardiovasculare, metabolice, neurologice, musculo-scheletice, gastrointestinale și hepatice.

Un studiu din 2013, apărut în Jurnalul European de Epidemiologie a arătat că persoanele care beau peste o cană de cafea pe zi au un risc de mortalitate din toate cauzele cu 13% mai mic.

Un studiu publicat în Jurnalul Britanic de Nutriție a obținut o scădere de 14% a riscului de mortalitate totală la marii consumatori de cafea.

Potrivit unui studiu apărut în 2014 în Jurnalul American de Epidemiologie, acest beneficiu apare la un consum de 4 căni de cafea pe zi.

Studiile ulterioare au arătat o scădere de 11% a riscului de deces la persoanele cu un aport de 1-3 cafele pe zi și o scădere de 10% la sub 5 căni de cafea pe zi. Aceste efecte au fost mai puternice la femei decât la bărbați.

Femeile care beau 3-4 căni de cafea pe zi au un risc de mortalitate cu 34% mai mic, iar bărbații un risc cu 17% mai mic. Aceasta pare să fie doza ideală pentru protejarea sănătății.

Cel mai amplu studiu pe relația dintre cafea și mortalitatea prematură a arătat că 6 cești de cafea pe zi scade cu 10-15% riscul de deces prin boli cardiovasculare, diabet, infecții, respiratorii, răni sau accidente, la vârstnici. Cafeaua produce însă un efect contrar la persoanele cu vârsta sub 50 de ani.

4 cafele pe zi – rețeta longevității

Oamenii de știință îi sfătuiesc pe tineri să se oprească la maxim 4 cești de cafea pe zi. Această cantitate echivalează cu 400 mg de cafeină pe zi.

Un studiu apărut în 2022 în jurnalul „Annals of Internal Medicine” a obținut rezultate și mai bune. Consumatorii a 1,5 – 3,5 căni de cafea pe zi aveau un risc cu 30% mai mic de deces decât non-consumatorii.

Dr. Christina Wee de la Harvard spune că acest beneficiu este uriaș. Puține lucruri pot reduce mortalitatea într-un procent atât de mare.

Un studiu apărut același an în jurnalul „BMC Medicine” a arătat că nu doar cafeaua protejează împotriva decesului prematur, ci și ceaiul verde.

Consumul separat și combinat este deopotrivă benefic. O cană de cafea sau trei căni de ceai verde pe zi ne oferă cea mai mare protecție împotriva decesului.

Aceste studii au fost realizate pe persoane sănătoase. Dacă aveți anumite probleme de sănătate, este posibil ca efectul să nu fie același.

Profesorul de nutrienție Arne Astrup spune că pacienții cu risc de diabet de tip 2 și boli cardiovasculare ar putea fi îndrumați să consume cafea ca o măsură preventivă.

Care este secretul cafelei?

Antioxidanții ar putea fi secretul cafelei, dar și al ceaiului verde. Acești compuși previn sau întârzie daunele celulare.

Boabele de cafea sunt un depozit de compuși bioactivi. Conțin peste 100 de substanțe cu potențial terapeutic. Câțiva dintre cei mai importanți sunt: cafeina, acidul clorogenic, diterpenii, cafestolul și kahweolul.

Antioxidanții descompun radicalii liberi care se pot acumula și cauza inflamații sistemice.

Precauții și contraindicații

Cafeaua nu le face bine persoanelor cu reflux gastroesofagian. Cafeaua nu trebuie administrată concomitent sau la o distanță mică de medicamentele pentru tiroidă, deoarece împiedică absorbția acestora. 

Este de asemenea contraindicată celor care au anemie și iau suplimente cu fier.

Articole similare

Pe site-ul nostru puteți găsi și alte articole despre cafea și beneficiile acesteia:

Cafeaua (care) ajută la slăbit – rețeta Ancăi Alungulesei
Nu este un bob mai bogat în antioxidanți decât cel de cacao și cafea – dr. Bilic
Când trebuie să bei cafeaua pentru a nu-ți perturba metabolismul

Surse articol:

1. Starea Sănătății, Despre consumul de cafea: https://www.youtube.com/watch?v=rPH3j91ouZI&ab_channel=StareaS%C4%83n%C4%83t%C4%83%C8%9Bii
2. Chen, Y., Zhang, Y., Zhang, M. et al.Consumption of coffee and tea with all-cause and cause-specific mortality: a prospective cohort study. BMC Med 20, 449 (2022). https://doi.org/10.1186/s12916-022-02636-2
3. Dani Blum, Coffee drinking linked to lower mortality risk, new study finds, New York Times: https://www.nytimes.com/2022/06/01/well/eat/coffee-study-lower-dying-risk.html
4. Dan Liu, Zhi-Hao Li, Dong Shen, Pei-Dong Zhang, Wei-Qi Song, Wen-Ting Zhang, Qing-Mei Huang, Pei-Liang Chen, Xi-Ru Zhan, and Chen Mao, Association of Sugar-Sweetened, Artificially Sweetened, and Unsweetened Coffee Consumption With All-Cause and Cause-Specific Mortality, A Large Prospective Cohort Study, Annals of Internal Medicine, July 2022, Volume 175, Issue 7, Page: 909-917: https://www.acpjournals.org/doi/epdf/10.7326/M21-2977

Citeşte mai multe despre:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.