Boala celiacă? Mâncați kiwi – reduce inflamația intestinului provocată de gluten

Articol bazat pe studii științifice

Kiwi conține un compus care poate atenua inflamația intestinală la persoanele cu boala celiacă.

Este concluzia unui studiu publicat în 2019 în Jurnalul Colegiului American de Nutriție.

Boala celiacă - Kiwi reduce inflamatia intestinului provocata de gluten

Boala celiacă – Kiwi reduce inflamatia intestinului provocata de gluten

Boala celiacă – o boală inflamatorie autoimună

Boala celiacă nu este o simplă afecțiune a intestinului. Este o boală autoimună și are o componentă inflamatorie importantă.

Ce anume provoacă boala celiacă? Glutenul. Această proteină din grâu creează sensibilitate la un anumit segment din populație.

Citește și – Boala celiacă – 4 semne prin care o poți recunoaște

Glutenul declanșează un răspuns inflamator care este transmis către celulele imunocompetente.

Interdicția de a consuma produse s-a extins și nu îi mai vizează doar pe pacienții cu boala celiacă sau intoleranță la gluten.

Experții recomandă eliminarea glutenului din alimentația celor care suferă de orice tip de boală autoimună sau inflamatoare.

Această proteină se găsește în grâu, orz și secară.

Citește și – De ce trebuie să renunți imediat la gluten dacă ai o boală tiroidiană

Beneficiile unei diete bogate în fructe și legume 

Ce pot mânca în siguranță persoanele cu boala celiacă fără? Legume și fructe, fără îndoială. Aceste categorii de alimente au proprietăți antiinflamatoare și antioxidante.

Ele au o contribuție însemnată în gestionarea bolilor autoimune sau inflamatoare prin aceea că ajută la atenuarea simptomelor.

Kiwi ajută la descompunerea glutenului

Glutenul este un ansamblu proteic foarte mare și complex. El cuprinde lanțurile a peste 250 de aminoacizi.

Cercetătorii de la Institutul Riddet au descoperit că enzimele naturale din unele fructe pot „mărunți” practic glutenul, prevenind astfel declanșarea unui răspuns inflamator în intestinul subțire.

Un anume fruct care îți poate ușura viața dacă suferi de boala celiacă este kiwi. Acesta conține actinidină, o peptidă cu rol protector împotriva efectelor adverse ale consumului accidental de gluten la pacenții cu boala celiacă.

Studiile pe celule au arătat că actinidina ajută la descompunerea glutenului alimentar în fragmente mai mici înainte să ajungă în intestin, prevenind astfel inflamația intestinală.

Kiwi conține o peptidă care previne inflamația intestinală

Kiwi este, totodată, singura plantă care conține kissper, o peptidă unică, înzestrată cu proprietăți antiinflamatoare.

În studiul citat la începutul articolului cercetătorii au testat compusul kissper pe explant de culturi intestinale de la pacienți cu boala celiacă și non-celiacă.

Pacienți aveau inflamație intestinală indusă de gluten.

Rezultatele preliminare au arătat că peptida din kiwi are potențial antiinflamator în boala celiacă.

Kissper a redus nivelurile de HLA (antigen leucocitar uman) și TG2 (transglutaminaza tisulară).

Mutațiile din HLA sunt corelate cu afecțiunile autoimune, precum boala celiacă și diabetul de tip 1.

TG2 este un antigen îndreptat împotriva țesutului intestinal normal al corpului.

Este principalul autoantigen în boala celiacă. Pacienții cu intoleranță la gluten au un nivel crescut de TG2.

Kiwi exercită efecte benefice asupra țesutului intestinului

Mai multe studii au arătat că fructul de kiwi protejează epiteliului intestinal.

Are un caracter laxativ natural, datorită concentrației mari de fibre solubile și insolubile. Două fructe de kiwi pe zi ajută la ameliorarea constipației, fără să provoace efecte secundare.

Fibrele din kiwi susțin flora intestinală benefică. Ajută la reglarea nivelului de zahăr din sânge și scăderea colesterolului. Susțin sănătatea inimii.

Citește și – Kiwi – o soluție naturală pentru constipație și tranzit lent

În compoziția sa se găsesc nutrienți cu un rol important în imunitate, precum vitamina C, vitamina E, compuși fenolici, luteină, zeaxantină și beta-caroten.

Acidul cafeic și acidul clorogenic sunt antioxidanți care exercită o acțiune antiinflamatoare la nivel intestinal.

Surse articol:

1. Ilaria Russo, Chiara Del Giorno, Ivana Giangrieco, Najla Hajji, Maria Antonietta Ciardiello, Paola Iovino, Carolina Ciacci, A Peptide from Kiwifruit Exerts Anti-Inflammatory Effects in Celiac Disease Mucosa, Journal of the American College of Nutrition, Volume 38, 2019 – Issue 5: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07315724.2018.1541426
2. Medicover.ro, Anticorpi anti-transglutaminaza tisulara (testul Celikey), https://www.medicover.ro/analize/anticorpi-anti-transglutaminaza-tisulara-testul-celikey/
3. Jillian Kubala, Sade Meeks, 4 Health benefits of kiwi, Healthline: https://www.healthline.com/nutrition/kiwi-benefits
4. Scott Adams, Celiac.com, Can kiwifruit help fight gluten sensitivity? https://www.celiac.com/articles.html/can-kiwifruit-help-fight-gluten-sensitivity-r5150/
5. Glenda Lewis, NZ Science: Can kiwifruit combat gluten intolerance? Stuff.co: https://www.stuff.co.nz/science/120154989/nz-science-can-kiwifruit-combat-gluten-intolerance

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.