Avem nevoie continuu de Vitamina D pentru o imunitate bună – dr. Alina Dumitrașcu

Rolul vitaminei D în imunitate și prevenirea bolilor a devenit cunoscut la noi după experiența pandemiei de Coronavirus.

Cu toate că România este o țară însorită, restricțiile din ultimii ani – izolarea la domiciliu – au dus la scăderea expunerii la soare a populației.

Vitamina D - esentiala pentru imunitate

Vitamina D – esentiala pentru imunitate: Vorbește Lumea

În plus, petrecerea timpului în natură s-a diminuat considerabil în ultimele decenii din cauza muncii la birou și a utilizării excesive a mijloacelor de transport.

Dr. Alina Dumitrașcu, medic primar de medicină internă, susține că 50% din populația țării este deficitară în vitamina D.

Vitamina D activează sute de funcții din corp

Importanța Vitaminei D pentru sănătate se vede din aceea că toate celulele corpului au receptori pentru ea.

Sunt peste 200 de gene asupra cărora vitamina C acționează, direct sau indirect, spune dr. Dumitrașcu.

Vitamina D – esențială pentru imunitate

Cei mai mulți dintre noi o asociem cu sănătatea sistemului osos și muscular. Vitamina D asigură o asimilare corectă a calciului și fosforului în intestin.

Ea este esențială atât în perioada copilăriei, cât și la maturitate, deoarece previne rahitismul și osteoporoza.

Vitamina D are însă un rol mult mai important. Mai ales în sezonul rece, când predispoziția la boli este mai mare.

Anume acela de a menține funcția imunitară la un nivel optim.

„Doza zilnică, corect administrată pentru un adult aduce un beneficiu: stimulează imunitatea și mai mult decât atât, reduce numărul internărilor în unitatea de terapie intensivă”.

Citește și – Vitamina D – cea mai importantă pentru imunitate

Reduce riscul de infecții

Un studiu recent, apărut în 2020 în jurnalul „Nutrients” susține că vitamina D reduce riscul de infecții prin mai multe mecanisme.

În primul rând, diminuează ratele de replicare virală. În al doilea rând, scade numărul de citokine pro-inflamatorii care produc inflamații și leziuni pulmonare ce pot duce la pneumonie.

Câteva studii observaționale și clinice au raportat că suplimentarea cu vitamina D scade riscul de gripă.

Deficitul de vitamina C contribuie la apariția sindromului de detresă respiratorie acută.

Inclusiv ratele de deces, care cresc din cauza vârstei și a bolilor cronice sunt puse tot pe seama nivelului scăzut de 25-OH-vitamina D (calcifediol).

„Aportul de vitamina D, fără doar și poate, întărește imunitatea, de care avem nevoie, mai ales acum”.

Cum se manifestă lipsa de vitamina D

Numeroase persoane se confruntă astăzi cu stări de apatie, depresie, lipsă de energie și probleme de concentrare.

Acestea pot avea multe cauze, însă una din ele este un nivel scăzut de vitamina D.

Iar în ceea ce privește problemele de imunitate, deficitul de vitamina D are o contribuție notabilă.

Predispoziția la răceli, precum și îmbolnăvirile dese pot arăta o lipsă de vitamina D în corp.

Oboseala, oboseala musculară, durerile osoase și tulburări de vedere sunt alte semne ale deficitului.

Citește șiCele 14 simptome care arată că ai lipsă de vitamina D

De unde luăm vitamina D

Spre deosebire de alte vitamine, sursele alimentare nu sunt atât de generoase în cazul vitaminei D.

Ea se găsește în dozele cele mai mari în peștele gras (sardine, ton, somn, somon) și în uleiurile de pește.

Cea mai bună sursă este uleiul de ficat de cod.

Ouăle, produsele lactate și cerealele au un conținut mai mic de vitamina D.

„Din păcate, nu putem asigura un aport zilnic necesar numai din alimentație”.

Cu alte cuvinte, dacă vrem ca vitamina D să aducă un aport real în ceea ce privește protejarea și întărirea imunității, poate fi nevoie de suplimente.

Doza zilnică recomandată

Specialiștii au ajuns la concluzia că o doză optimă zilnic pentru un adult este de 2.000 UI de vitamina D.

În anumite cazuri poate fi nevoie de o doză dublă.

De pildă, la persoanele peste 65 de ani și persoanele obeze pot fi necesare 4.000 UI de vitamina D pe zi.

Dr. Alina Dumitrașcu spune că o cantitate prea mare de țesut gras din piele afectează nivelul de vitamina D.

La vârstnici, o doză zilnică corectă de vitamina D poate oferi o protecție mai bună asupra oaselor, reducând riscul de fracturi.

Aceasta trebuie stabilită în funcție de vârstă.

Este important să ne facem un test de laborator pentru a vedea nivelul real al vitaminei D.

Există acum în farmacii suplimente care oferă doza necesară de vitamina D pentru copii, adulți și vârstnici într-un singur comprimat zilnic.

Un bun exemplu în acest sens este Detrical, care furnizează 2000 UI de vitamina D.

Pentru reducerea riscului de infecții, persoanele predispuse la gripă și/sau COVID-19 ar trebui să ia 10.000 de UI vitamina D3 pentru câteva săptămâni, spun cercetătorii.

Această mega-doză va produce o creștere rapidă a concentrației de 25-OH-vitamina D din sânge.

Ulterior, doza poate fi redusă la 5.000 UI pe zi.

Citește și80% din bolnavii de COVID-19 au lipsă de vitamina D (studiu recent)

„Avem nevoie de vitamina D continuu”

Nu doar în perioada rece trebuie să ne asigurăm un aport adecvat de vitamina D, ci și în sezonul mai cald.

Mai ales dacă expunerea la soare este evitată din cauza razelor ultraviolete nocive.

Surse articol:

1. Vorbește Lumea, Vitamina D, esențială pentru sănătatea noastră: https://www.youtube.com/watch?v=MBYa9Pn2o7k&ab_channel=Vorbe%C8%99teLumea
2. William B Grant, Henry Lahore, Sharon L McDonnell, Carole A Baggerly, Christine B French, Jennifer L Aliano, Harjit P Bhattoa, Evidence that Vitamin D Supplementation Could Reduce Risk of Influenza and COVID-19 Infections and Deaths, Nutrients. 2020 Apr 2;12(4):988: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32252338/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.