Ghimbirul face minuni asupra sistemului osos – prof. Constantin Milică

Bazat pe studii științifice

Cu toate că este un aliment importat, ghimbirul se bucură de o reală popularitate în țara noastră.

Echivalentul românesc al ghimbirului ar putea fi hreanul. Preferința pentru ghimbir se datorează gustului său aromat.

Ghimbirul face minuni asupra sistemului osos

Ghimbirul face minuni asupra sistemului osos

Ghimbirul în decursul istoriei

Nu se cunoaște cu precizie încă originea sa. Cert este că indienii și chinezii îl cultivă de peste 5.000 de ani.

În urmă cu 2.000 de ani, ghimbirul era folosit ca monedă de schimb. În secolele 13-14, 500 de grame de ghimbir valora cât o oaie.

În acea vreme era apreciat îndeosebi pentru calitățile sale medicinale.

În epoca medievală, a început să fie folosit la prepararea dulciurilor. Regina Elizabeta I a Angliei a inventat turta dulce cu ghimbir.

Ca plantă medicinală, ghimbirul este utilizat în răceală, greață, migrene, artrită și hipertensiune arterială.

Citește șiGhimbirul reduce inflamația, ridigitatea și durerile articulațiilor

Ghimbirul în studiile științifice

Se bucură de o atenție deosebită din partea cercetătorilor. Studiile au evaluat utilitatea sa în bolile inflamatorii, tulburările metabolice, greața și vărsăturile în sarcină, bolile digestive și cancere.

Potențialul său farmacologic se datorează compoziției chimice deosebite. Până în prezent au fost izolați peste 100 de compuși din rădăcina de ghimbir.

Principalele categorii de compuși sunt gingerolii, shogaolii, zingiberenii, zingeronii și terpenii.

Aceștia dau ghimbirului proprietăți antioxidante, antiinflamatoare, antimicrobiene, anti-neuro-inflamatoare, anticancerigene și altele.

Ghimbirul – un antiinflamator comparabil cu Ibuprofenul

Un domeniu în care ghimbirul excelează este cel al bolilor articulare, reumatice și inflamatorii.

Fitoterapeutul Constantin Milică spune într-una din cărțile sale că ghimbirul face minuni în ceea ce privește sistemul osos.

„Gingerolul are puternice efecte antiinflamatoare, prevenind artrita reumatoidă, osteoartrita, reumatismul, durerile articulare și musculare”.

Acest compus are o acțiune similară antiinflamatoarelor de sinteză, inhibând enzimele proinflamatoare COX-1 și COX-2.

Ghimbirul funcționează la fel ca Ibuprofenul, însă fără să afecteze mucoasa gastrică.

Un studiu pe șobolani, publicat în „FASEB Journal”, a arătat că ghimbirul, la fel ca turmericul, împiedică resorbția osoasă în artrită și osteoporoză.

Aceste efecte se datorează polifenolilor conținuți.

Ghimbirul afectează procesele inflamatorii la nivel celular. Este totodată ușor analgezic.

Opt studii au raportat efecte antiinflamatoare. Cele mai multe au fost înregistrate în bolile articulare, în special în osteoartrită.

Inflamația cronică scade densitatea osoasă și duce la apariția osteoporozei.

500 mg de pudră de ghimbir pe zi timp de 3 luni au redus nivelul citokinelor proinflamatorii.

Iată și alte beneficii ale ghimbirului, revelate de studiile științifice:

  • limitează simptomele de artrită reumatoidă
  • 4 g de ghimbir poate ajuta la recuperarea rezistenței musculare după exerciții fizice intense.
  • reduce atacurile migrenoase
  • scade semnificativ glicemia a jeun, nivelul hemoglobinei glicozilate (HbA1C) și raportul dintre colesterolul LDL și HDL
  • reduce insulina
  • ameliorează greața, vărsăturile și oboseala cauzate de chimioterapie la bolnavii de cancer
  • reduce considerabil frecvența vărsăturilor și a grețurilor
  • produce o ameliorare ușoară a indicatorilor biochimici ai obezității
  • scade nivelul factorilor inflamatori la pacienții cu osteoartrită la genunchi
  • ar putea îmbinătăți artrita reumatoidă activă
  • ar putea reduce pierderile de sânge în perioada menstruală
  • are o eficiență comparabilă cu Ibuprofenul în diminuarea durerilor cauzate de dismenoree primară
  • atenuează progresia durerilor musculare
  • scade riscul de cancer la colon

Citește șiTurmericul, ghimbirul și piperul negru scad inflamația și durerile articulare

Doză recomandată

Ceaiul de ghimbir nu conține suficiente substanțe active pentru un efect notabil.

Capsulele sunt mai eficiente, deoarece au o doză mai concentrată.

În studii, 500 mg de ghimbir pe zi, timp de 3 luni, au redus inflamația la vârstnicii cu artrită.

Un gram (1.000 mg) de ghimbir pe zi, timp de 3 luni, a scăzut inflamația la pacienții cu osteoartrită la genunchi.

Utilizări externe

Ghimbirul poate fi util și prin aplicare externă. Un studiu publicat în „Journal of Medical Association of Thailand”, pe pacienți vârstnici cu osteoartrită la genunchi a demonstrat acest lucru.

Masajul cu extract de ghimbir îmbunătățește durerea de genunchi, simptomele de osteoartrită, activitățile zilnice și cele sportive, precum și calitatea vieții.

Citește șiUleiul de ghimbir – stimulează circulația și reduce durerile de tot felul (rețetă)

Precauții și contraindicații

Ghimbirul induce rapid senația de sațietate și de aceea nu este indicat în alimentația persoanelor cu anemie.

Datorită efectului hipoglicemiant puternic, nu trebuie consumat concomitent cu insulina.

Nu trebuie consumat de persoanele cu hipertensiune arterială, hemofilie sau alte tulburări ale sângelui.

Administrarea ghimbirului trebuie oprită cu minim 2 săptămâni înainte de o intervenție chirurgicală, pentru a preveni posibile hemoragii.

Nu consumați ghimbir dacă luați medicamente anticoagulante, beta-blocante, Aspirină sau Ibuprofen.

Surse articol:

1. Constantin Milică, Camelia Roman, Daniela Troia, Ghimbirul, Alimentația Rațională Pentru O Viață Sănătoasă, Editura Doxologia, 2017, pp. 45-46
2. Nguyen Hoang Anh, Sun Jo Kim, Nguyen Phuoc Long, Jung Eun Min, Young Cheol Yoon, Eun Goo Lee, Mina Kim, Tae Joon Kim, Yoon Young Yang, Eui Young Son, Sang Jun Yoon, Nguyen Co Diem, Hyung Min Kim, and Sung Won Kwon, Ginger on Human Health: A Comprehensive Systematic Review of 109 Randomized Controlled Trials, Nutrients. 2020 Jan; 12(1): 157: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019938/
3. Arthritis Foundation, Health Benefits of Ginger for Arthritis: http://blog.arthritis.org/living-with-arthritis/health-benefits-of-ginger/
4. Janet L. Funk, Jennifer B. Frye, Laura E. Wright, Barbara N. Timmermann, Effects of Ginger (Zingiber officialis L) on Inflammation-Induced Bone Loss, The FASEB Journal, Volume26, IssueS1, Experimental Biology 2012 Meeting Abstracts, April 2012, Pages 263.5-263.5: https://faseb.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1096/fasebj.26.1_supplement.263.5
5. Marion Hause, Can Ginger Help With Your Joint Pain? Caring Medical: https://www.caringmedical.com/prolotherapy-news/ginger-joint-pain-research-says-help/
6. Ann M. Bode and Zigang Dong, The Amazing and Mighty Ginger, Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition, Chapter 7: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/
7. Vivian Goldschmidt, This Delicious Holiday Spice Builds Your Bones, Save Our Bones: https://saveourbones.com/this-delicious-holiday-spice-builds-your-bones/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.