Oțetul de mere scade glicemia și stresul oxidativ

Articol documentat

Potrivit unui studiu apărut în 2019 în jurnalul „Clinical Nutrition ESPEN”, oțetul de mere ar putea avea efecte benefice la persoanele cu diabet și dislipidemie.

Dislipiemia se referă la o dereglare a concentrației de colesterol total, LDL și HDL și trigliceride.

Otetul de mere scade glicemia si stresul oxidativ

Otetul de mere scade glicemia si stresul oxidativ: Azerbaijan Stockers – Freepik.com

Oțetul de mere are efecte bune în diabet și hiperlipidemie 

Studiul a fost realizat de un grup de cercetători iranieni de la Universitatea de Științe Medicale „Shadid Sadoughi” – Centrul de Cercetare în Sigurața Alimentelor și Nutriției.

Aceștia au dorit să vadă care sunt efectele consumului de oțet de mere asupra glicemiei și a grăsimilor din sânge.

Au fost selectați 70 de pacienți cu diabet de tip 2 și hiperlipidemie (conținut crescut de lipide în sânge – colesterol și triglicereride).

Participanții au fost împărțiți în mod aleatoriu în 2 grupuri: un grup intervențional și un grup de control.

Grupul intervențional a primit 20 ml de oțet de mere pe zi, timp de 2 luni.

Cercetătorii au efectuat analize la începutul și la finalul studiului și au măsurat indicii glicemici și ai stresului oxidativ.

Oțetul scade glicemia și rezistența la insulină

Grupul care a primit oțet de mere a prezentat îmbunătățiri semnificative. La acești pacienți, a scăzut glicemia a jeun, insulina și rezistența la insulină.

Aceste rezultate sugerează că consumul de oțet de mere ar putea fi util în alimentația diabeticilor și a celor care suferă de dislipidemie.

Nivelurile mărite ale colesterolului, glucozei și insulinei pot duce la complicații în diabet. Acestea sunt provocate de regulă de stresul oxidativ.

La creșterea grăsimilor din sânge contribuie fumatul, lipsa de mișcare fizică, alimentația săracă în fructe, legume, nuci și semințe, consumul excesiv de grăsimi saturate și obezitatea.

Citește și – Oțetul ajută la reducerea grăsimii abdominale

Cum funcționează oțetul de mere 

Diverse studii au arătat că oțetul de mere are însușirile unui aliment funcțional, înzestrat cu beneficii pentru sănătate. A demonstrat proprietăți antidiabetice și antioxidante.

Principalii compuși bioactivi pe care îi conține sunt polifenolii și acidul acetic.

Acțiunea antiglicemică a oțetului a fost raportată pentru prima dată în anul 1988, în cercetările pe animale.

La persoanele cu o glicemie normală, 20 ml de oțet alb (cu 5% acid acetic), folosit la salate, a scăzut răspunsul glicemic la o masă cu carbohidrați cu peste 30%.

Ulterior, s-a dovedit că oțetul are beneficii și la persoanele cu diabet de tip 2 sau rezistență la insulină.

Oțetul îmbunătățește controlul glicemic prin mai multe mecanisme:

  • activarea receptorilor FFAR2 și creșterea secreției de GLP-1
  • activarea AMPK
  • scăderea gluconeogenezei hepatice
  • scăderea acidului gras liber în circulație
  • îmbunătățirea sensibilității la insulină
  • creșterea fluxului sanguin la țesuturile periferice
  • creșterea sațietății și scăderea consumului de alimente

Potrivit unei recenzii publicate în 2016 în „Molecular Nutrition & Food Research”, oțetul de mere este un modulator glicemic mai eficient la persoanele sănătoase decât la diabetici.

Un studiu pe animale, apărut în 2018 în „Journal of Medicinal Food”, a arătat că oțetul de mere suprimă stresul oxidativ indus de obezitate și scade riscul de boli asociate cu obezitatea.

Alte alimente și plante care pot avea efecte bune în diabet sunt broccoli, ovăzul și castravetele amar.

Citește și – Tratamente cu oțet de mere – dr. Mikhail Tombak

Precauții și contraindicații la consumul de oțet

Datorită conținutului mare de acid, oțetul nu trebuie consumat nediluat, nici în cantități ridicate.

Poate intracționa cu unele medicamente pentru diabet, boli de inimă, diuretice și laxative. Citește mai multe contraindicații AICI.

Surse articol:

1. Agata P., Glycemic and Oxidative Stress Markers Improved by Apple Vinegar, Herba Zest: https://www.herbazest.com/news/glycemic-and-oxidative-stress-markers-improved-by-apple-vinegar
2. Nikos Pappan, Anis Rehman, Dyslipidemia, StatPearls: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK560891/
3. Alireza Gheflati, Reihane Bashiri, Akram Ghadiri-Anari, Javad Zavar Reza, Marjan Tajik Kord, Azadeh Nadjarzadeh, The effect of apple vinegar consumption on glycemic indices, blood pressure, oxidative stress, and homocysteine in patients with type 2 diabetes and dyslipidemia: A randomized controlled clinical trial, Clin Nutr ESPEN. 2019 Oct;33:132-138: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31451249/
4. Joseph Lim , Christiani Jeyakumar Henry, Sumanto Haldar, Vinegar as a functional ingredient to improve postprandial glycemic control-human intervention findings and molecular mechanisms, Mol Nutr Food Res. 2016 Aug;60(8):1837-49: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27213723/
5. Carol S. Johnston and Cindy A. Gaas, Vinegar: Medicinal Uses and Antiglycemic Effect, MedGenMed. 2006; 8(2): 61: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1785201/
6. Ben Hmad Halima, Gara Sonia, Khlifi Sarra, Ben Jemaa Houda, Ben Slama Fethi, Aouidet Abdallah, Apple Cider Vinegar Attenuates Oxidative Stress and Reduces the Risk of Obesity in High-Fat-Fed Male Wistar Rats, J Med Food. 2018 Jan;21(1):70-80: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29091513/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.