Zincul mărește apărarea organismului împotriva virusurilor și bacteriilor

Informațiile prezentate în acest articol se bazează pe studii științifice. Link-urile către sursele citate sunt afișate la finalul articolului.

Zincul a demonstrat un rol important în apărarea antimicrobiană a organismului. Deficitul de zinc cauzează de regulă infecții bacteriene care afectează tractul respirator și intestinal.

Studiile clinice au arătat că suplimentele cu zinc pot reduce semnificativ rata mortalității și morbidității din cauza pneumoniei și a diareii.

Zincul mareste apararea organismului impotriva virusurilor si bacteriilor

Zincul mareste apararea organismului impotriva virusurilor si bacteriilor: Kjpargeter – www.freepik.com

Deficitul de zinc mărește susceptibilitatea la infecțiile bacteriene, în timp ce refacerea nivelurilor acestui element reduce impactul bolii.

Zincul combate patogenul care provoacă pneumonia bacteriană

Studiile pe animale au arătat că lipsa de zinc crește sensibilitatea la infecția cu Streptococcus pneumoniae. Totodată, zincul exercită o acțiune antimicrobiană directă împotriva patogenului, fiind mobilizat de celulele fagocite.

Bacteria Streptococcus pneumoniae este una din cauzele principale ale pneumoniei bacteriene. Această boală pulmonară severă este întâlnită cu precădere în regiunile cu deficit de zinc, unde rata mortalității din cauza acestei infecții este de 12% la copiii sub 5 ani. Acest patogen poate provoca și alte boli, precum otită medie sau meningită.

Aceste rezultate arată importanța deosebită a menținerii zincului la niveluri adecvate pentru a avea o rezistență bună la infecțiile bacteriene.

Rolul zincului în imunitate

Circa o treime din populația lumii suferă de deficit de zinc. 1,4% din decesele la nivel mondial sunt asociate cu lipsa de zinc, care afectează apărarea imunitară și crește riscul de infecții.

În organismele cu deficit de zinc, lipsa acestui mineral antimicrobian compromite controlul bacteriilor.

Zincul ajută sistemul imunitar să combată bacteriile și virusurile prin faptul că stimulează producția de celule imune (celule albe de sânge și celule T) implicate în combaterea bolilor.

Este de asemenea necesar pentru producerea de proteine, ADN, pentru vindecarea rănilor, pentru gust și miros.

Citește și – Cum să îți testezi nivelul de zinc acasă – un mineral esențial pentru imunitate

Ce probleme cauzează lipsa de zinc 

Când zincul scade sub valorile normale, organismul întâmpină dificultăți în producerea unei cantități suficiente de celule imune pentru combaterea bolii.

De aceea el va avea nevoie de mai mult timp pentru a se recupera după o boală. În plus, se va îmbolnăvi mai des.

Lipsa de zinc a fost asociată și cu alte probleme:

  • întârzieri de creștere la bebeluși și copii
  • căderea părului
  • diaree
  • leziuni oculare sau cutanate
  • pierderea apetitului
  • dificultăți în vindecarea rănilor
  • scăderea în greutate
  • pierderea gustului
  • atenție scăzută

75 mg de zin scurtează durata unei răceli

Studiile au arătat că administrarea a 75 mg de zinc la primele semne de răceala poate reduce durata bolii. Comparativ cu cei care nu au luat zinc în primele 24 de ore de la instalarea răcelii, cei care au primit zinc au fost bolnavi mai puțin timp.

Acest efect se datorează faptului că zincul blochează înmulțirea și răspândirea virusului în corp.

Doza recomandată de zinc este de 8 mg pe zi pentru femeile adulte și 11 mg pe zi pentru bărbați.

Citește și – Zincul și vitamina C scurtează durata unei răceli (studii)

Zincul nu trebuie folosit în scop preventiv

Cercetătorii atrag atenția că nu este indicat să luăm zinc atunci când suntem sănătoși. Zincul nu trebuie folosit în scop preventiv, ci doar terapeutic, atunci când suntem deja afectați de o infecție.

Administrat în doze mari sau pe perioade lungi de timp, zincul poate avea efecte negative și nu pozitive asupra sistemului imunitar.

Simptomele consumului excesiv de zinc sunt: greața, diareea, pierderea poftei de mâncare, crampe stomacale, dureri de cap.

Alimente care conțin zinc

Pentru o imunitate bună la infecții, este extrem de important să consumăm suficiente alimente bogate în zinc. Iată câteva din cele mai bune surse alimentare:

  • stridiile
  • crabii
  • ovăzul integral
  • carnea de curcan
  • friptura de vită
  • produsele lactate
  • soia
  • năutul
  • nucile

Dacă vreți să luați suplimentele cu zinc, spuneți medicului ce alte medicamente luați, pentru a evita unele posibile interacțiuni.

Citește și – Lipsa de zinc poate afecta sistemul imunitar și funcțiile cognitive (memoria, învățarea)

Surse articol:

1. Bart A. Eijkelkamp, Jacqueline R. Morey, Stephanie L. Neville, Aimee Tan, Victoria G. Pederick, Nerida Cole, Prashina P. Singh, Cheryl-Lynn Y. Ong, Raquel Gonzalez de Vega, David Clases, Bliss A. Cunningham, Catherine E. Hughes, Iain Comerford, Erin B. Brazel, Jonathan J. Whittall, Charles D. Plumptre, Shaun R. McColl, James C. Paton,Alastair G. McEwan, Philip A. Doble, Christopher A. McDevitt, Dietary zinc and the control of Streptococcus pneumoniae infection, PLOS Patogens: https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1007957
2. National Instiutes of Health, Zinc: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-Consumer/
3. Madeline Kenned, How taking zinc may shorten a cold and what you need to know about zinc and your immune system, Insider: https://www.insider.com/zinc-immune-system

 

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.