Mucusul – o barieră importantă împotriva bacteriilor, virusurilor și bolilor

Articol documentat

Toată lumea vorbește zilele acestea despre infecții, virusuri, bacterii, și desigur, coronavirus.

Puțini dintre noi știu cât de importante sunt pentru imunitatea noastră bacteriile bune și lupta organismului cu diverși patogenii.

<a href='https://www.freepik.com/photos/background'>Background photo created by kjpargeter - www.freepik.com</a>

Mucusul este un invelis protector impotriva bacteriilor, virusurilor si altor agenti periculosi: Kjpargeter – www.freepik.com

Cu atât mai interesant este să descoperim că inclusiv mucusul sau flegma – ne pot apăra de efectele dăunătoare ale microbilor.

Mucusul și beneficiile lui poate fi un subiect interesant de abordat în contextul pandemiei de COVID-19.

Ce este mucusul?

Cei mai mulți dintre noi credem că mucusul apare doar atunci când suntem răciți. Din contra, organismul nostru (gura, sinusurile, gâtul, plămânii, intestinele) produce mucus în mod constant.

Mucusul învelește majoritatea suprafețelor corpului. Inclusiv ochii sunt căptușiți cu un strat subțire de mucus.

Mucusul este format în mare parte din apă. Însă el conține și zaharuri, proteine speciale și molecule care ajută corpul să țină sub control patogenii dăunători.

Cel mai important compus din mucus este mucina. Atunci când este produsă în cantități normale, mucina protejează suprafețele organismului.

Mucusul susține sistemul imunitar

Mucusul acționează nu doar ca un lubrifiant (împiedică țesuturile să se usuce), ci și ca o barieră împotriva bolilor.

Mucusul filtrează materialele pe care le inhalăm pe nas, precum praful, alergenii și microbii.

El sprijină sistemul imunitar datorită faptului că acționează ca un filtru natural pentru agenții dăunători cu care interacționăm permanent.

Mucusul ne protejează de germeni

Mucusul stochează toate materiile pe care le inspirăm. Printre ele sunt mii de bacterii. Aceste bacterii aterizează pe mucusul de suprafața plămânilor și se prind acolo, ca într-o capcană.

Mucusul este împins afară din plămâni de cilii, cu tot cu particulele de praf, virusuri sau bacterii care s-au prins în el.

În cele din urmă, înghițim acest mucus, fără să ne dăm seama. El va ajunge în stomac, după care va fi eliminat din corp.

Cercetătorul Katharina Ribbeck și colegii ei de la MIT au descoperit că mucinele pot preveni infecțiile pulmonare prin faptul că reduc formarea biofilmului bacteriei Pseudomonas aeruginosa.

Mucusul ne poate proteja inclusiv de infecțiile cu Candida albicanis. Expunerea acestei ciuperci la mucină reduce virulența ei.

Excesul de mucus

Mucusul ne poate îmbolnăvi atunci când este produs în cantități prea mari sau când își schimbă consistența.

De pildă, mucusul devine gros și lipicios în cazul unei infecții. Infecțiile pot cauza la rândul lor inflamarea membranelor mucoase din nas și căile respiratorii.

Excesul de mucus duce la rinoree, nas înfundat, secreții post-nazale și tuse.

Și alergiile pot determina corpul să producă o cantitate rea mare de mucus. Sistemul imunitar are o reacție exagerată la un agent alergen (polen, praf, mucegai), iar celulele din căile respiratorii eliberează histamine.

Aceste substanțe provoacă strănut, inflamarea membranei mucoase a nasului și producția excesivă de mucus.

Alergiile, alimentele picante și frigul de afară pot duce la apariția unor secreții nazale apoase.

Mucusul gros este produs atunci când suntem răciți (afecțiune respiratorie virală) sau avem o infecție sinuzală (cauzată de o bacterie).

Culoarea mucusului – indicii

În mod normal, mucusul este transparent. Însă în timpul unei răceli el poate deveni vâscos sau galben, din cauză că este blocat în gât.

Mucusul verzui, maroniu sau sângeriu poate indica prezența unei infecții bacteriene.

Mucusul foarte închis la culoare este întâlnit la fumătorii cronici și în unele boli pulmonare.

În concluzie, trebuie să reținem că mucusul este vital pentru protejarea sănătății. Dr. Andrew Lane – expert ORL de la Universitatea Johns Hopkins spune că mucusul creează un strat protector între noi și lumea exterioară.

Dr. Richard Boucher – expert în bolile de plămâni de la Universitatea din Carolina de Nord este de părere că mucusul este o substanță miraculoasă. El ajută melcii să se deplaseze și protejează peștii de bacteriile din apă.

1. News in Health, Marvels of Mucus and Phlegm: https://newsinhealth.nih.gov/2020/08/marvels-mucus-phlegm