Frunzele de cătină au efecte anticoagulante, antibacteriene și antivirale

Articol documentat

Nu doar fructele de cătină sunt beneficii sănătății. Un studiu recent a arătat că extractul de frunze și crengi de cătină au efecte anticoagulante și antioxidante.

Datorită valorii sale nutriționale și terapeutice remarcabile, cătina (Hippophae rhamnoides) este supra-numită „mină de aur”, „planta minune” sau „fructul sfânt al Munților Himalaya”.

Ramurile de catina au proprietati anticoagulante

Ramurile de catina au proprietati anticoagulante

Deși noi folosim cu precădere doar fructele, se pare că toate părțile acestui arbust sunt bogate în nutrienți și utile sănătății.

Cătina este folosită ca aliment, ca supliment nutrițional și ca plantă medicinală.

Produsele din cătină ajută la creșterea imunității, îmbunătățesc funcția ficatului, susțin sănătatea pielii, reduc riscul de diabet și combat cancerul.

Citește și – Cătina are o activitate anti-cancerigenă impresionantă (studii)

Ce conține cătina

Boabele de cătină sunt foarte bogate în nutrienți și fitonutrienți. Într-o sută de grame de fructe de cătină se găsesc:

  • 600 mg de vitamina C
  • 180 mg de vitamina E
  • 80 mcg de acid folic
  • carotenoide (licopen, beta-caroten, zeaxantină)
  • acizi grași esențiali Omega-3, Omega-6, Omega-7 și Omega-9
  • acizi organici
  • flavonoide

Uleiul de cătină, extras din fructe, semințe și frunze este bogat în vitamina E, vitamina K, fitosteroli, grăsimi antiinflamatoare și antioxidanți.

Citește și – Cura cu ulei de cătină – ulcer, detoxifierea ficatului și imunitate

Cercetătorii polonezi au descoperit că și ramurile de cătină – frunzele și crengile au compuși benefici, precum compuși fenolici și triterpeni.

Din dorința de a evalua beneficiile lor la nivel cardiovascular, au comparat extractul de ramuri de cătină cu extractul de fructe de cătină, aronia și semințe de struguri.

Toate aceste extracte sunt cunoscute pentru proprietățile lor antioxidante.

Ramurile de cătină au proprietăți antioxidante și anticoagulante

Crengile și frunzele de cătină au demonstrat o activitate antioxidantă împotriva a doi oxidanți puternici (H2O2 și H2O2/Fe).

Acești oxidanți sunt radicali liberi care duc la oxidarea grăsimilor din sânge și implicit la creșterea stresului oxidativ.

Numeroase boli sunt asociate cu stresul oxidativ cronic: afecțiunile cardiovasculare, diabetul, bolile neurodegenerative, cancerul.

Pe lângă faptul că reduc stresul oxidativ, extractele de frunze și de crengi de cătină au capacitatea de a subția sângele și de a inhiba formarea cheagurilor de sânge. Totodată, au demonstrat și proprietăți anti-plachetare.

Autorii au concluzionat că ramurile de cătină sunt surse excelente de antioxidanți care pot fi utili în prevenirea și tratarea bolilor corelate cu stresul oxidativ, precum afecțiunile cardiace.

Studiul lor a fost publicat în jurnalul „BMC Complementary and Alternative Medicine”.

Citește și – Ceaiul din frunze de cătină curăță sângele și întărește sistemul nervos

Alte beneficii și ale frunzelor de cătină

Frunzele de cătină au un conținut mai mare de polifenoli decât oregano, hibiscus, pătrunjelul sau ceaiul verde.

Ceaiul din frunze de cătină poate fi folosit pentru scăderea greutății corporale. Un studiu pe șoareci a arătat că această plantă reduce semnificativ grăsimea viscerală (obezitatea abdominală).

Citește și – Cătina previne creșterea în greutate și acumularea de grăsimea în ficat

Frunzele de cătină au proprietăți antiinflamatoare și anti-artritice. O cercetare publicată în jurnalul „International Immunopharmacology” a arătat că extractul de frunze de cătină reduce simptomele de inflamație la șoareci.

Un alt studiu, apărut în anul 2010 în jurnalul„ Food and Chemical Toxicology” susține că extractele de frunze de cătină inhibă creșterea unor bacterii care produc infecții respiratorii, digestive, cutanate și urinare, precum:

  • Pseudomonas aeruginosa
  • Enterococcus faecalis
  • Stafilococul auriu
  • Bcillus cereus

Frunzele de cătină au demonstrat și efecte antivirale.

Surse articol:

1. Evangelyn Rodriguez, Sea buckthorn leaf and twig extracts found to have antioxidant and anticoagulant activities, Heart News: https://heart.news/2020-05-28-sea-buckthorn-extracts-have-antioxidant-anticoagulant-activities.html
2. Rosângela F.F de Araújo, Danyelly Bruneska G. Martins and Maria Amélia C.S.M. Borba, Oxidative Stress and Disease, April 18th 2016, Intechopen.com: https://www.intechopen.com/books/a-master-regulator-of-oxidative-stress-the-transcription-factor-nrf2/oxidative-stress-and-disease
3. Responsible Adventures, Benefits of sea buckthorn leaves tea: https://responsibleadventures.com/blog/benefits-of-sea-buckthorn-leaves-tea/
4. Solberry. ca, Comparison of Antioxidants (Polyphenols) in Solberry Seabuckthorn Leaf: https://solberry.ca/2017/05/14/seabuckthorn-leaf-benefits-protective-effect-polyphenols/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.