Cum să depășești un atac de panică în 5 pași

Atacurile de panică au devenit o problemă îngrijorătoare pentru un număr tot mai mare de persoane. Dacă nu știi care sunt simptomele și cum depăși un atac de panică, citește răspunsurile în rândurile de mai jos.

Ce sunt atacurile de panică

Un atac de panică înseamnă, așa cum o spune și numele, o senzație bruscă de frică intensă sau de anxietate severă, care crește rapid.

Cum să depășești un atac de panică în 5 pași

Cum sa depasesti un atac de panica in 5 pasi: Rawpixel.com – www.freepik.com

Aceste momente sunt atât de puternice și copleșitoare, încât persoana afectată intră realmente în panică și se pierde total cu firea.

Atacurile de panică – simptome

Atacul de panică se manifestă atât la nivel fizic, cât și fizic. Mai precis, un pacient cu atac de panică va avea simptome corporale și emoționale:

– respiră foarte greu
– constată un tremur incontrolabil al corpului
– simte că inima îi bate foarte tare (palpitații)
– transpiră profund
– are senzația că își va pierde conștiința și va leșina
– are senzația de moarte iminentă

Unele persoane acuză de asemenea dureri în piept, ceea ce le face să creadă că au un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Cum să depășești un atac de panică

Fără îndoială, un atac de panică este înfricoșător și trebuie să știi la ce să te aștepți. Trebuie să știi cum se derulează și ce trebuie să faci pentru ieși din această situație nevătămat.

Folosește sfaturile de mai jos. Ele aparțin doctorului David Carbonell, fondator și director al Anxiety Treatment Center din Chicago. Au fost publicate și în cartea sa „Panic Attacks Workbook”.

Poți aplica aceste sfaturi în momentul în care ai un atac de panică sau îndată ce simți că se apropie unul.

Citește și: Ceaiuri care reduc simptomele de anxietate și atac de panică

Cum scapi de atacurile de panică în 5 pași

Modul în care reacționezi în timpul unui atac de panică este esențial, deoarece atitudinea ta poate agrava sau atenua simptomele. Prin antrenament și auto-control vei putea depăși mai ușor un atac de panică.

Iată care sunt cei 5 pași pe care trebuie să îi parcurgi:

1. Recunoaște și acceptă
2. Așteaptă și observă
3. Acționează
4. Repetă
5. Finalul

Recunoaște

Primul pas este cel mai important. Recunoaște ceea ce se întâmplă. Acest lucru poate risipi starea de frică ce tinde să crească foarte repede.

Este important să conștientizezi că această situație îți provoacă teamă, dar că nu ești în pericol! Dacă intri în panică la gândul că ți se poate întâmpla ceva rău nu vei face decât să sporești simptomele.

Așadar, îndepărtează gândul că ești în pericol. Nu este nici adevărat, nici folositor.

Acceptă

Nu ignora realitatea. Este evident că ai un atac de panică. Nu lupta cu sentimentul de frică. Mai bine roagă-te la Dumnezeu ca să îndepărtează spaima care te cuprinde.

Acceptă atacul de panică la fel cum accepți o durere de cap sau un alt simptom. Când te doare capul, nu intri în panică, nici nu încerci cu orice preț să scapi cât mai repede de ea.

Lucrează cu simptomele, nu te porni împotriva lor. Reține: un atac de panică nu te poate vătăma. Cel mult te poate face să simți frică. Nu este periculos și nu te poate ucide sau înnebuni.

Nu te afli într-o situație limită în care cineva te amenință cu moartea. De aceea nici nu ai motiv să fugi, să te lupți, să ripostezi. Păstrează-ți calmul și acceptă simptomele.

Așteaptă

Nu te grăbi să acționezi în vreun anumit fel. Acest lucru nu va face decât să amplifice starea de agitație și anxietate. Stai liniștit și reflectează asupra a ceea ce se întâmplă. Nu trebuie să fugi ca să te eliberezi. Rămâi neclintit și încearcă să îți calmezi gândurile.

Observă ce se întâmplă

Profită de ocazie pentru a vedea ce se întâmplă în timpul unui atac de cord și care sunt reacțiile tale. Notează aceste lucruri într-un „jurnal de panică”. Citindu-le ulterior, vei ajunge să le înveți, să te acomodezi mai ușor cu ele și să răspunzi mai bine la atacul de panică.

Scrierea simptomelor într-un jurnal este ea însăși o metodă care te ajută să te liniștești. Asta deoarece te vei putea distanța puțin de emoțiile tale și vei ajunge în rolul de observator. Nu vei mai fi neapărat o victimă total neajutorată.

Așadar, completează jurnalul în timp ce ai un atac de cord. Dacă nu poți scrie, înregistrează-te descriind simptomele verbal.

Acționează

Dacă ai reușit să treci de pașii de mai sus – care sunt cei mai importanți de altfel – acum poți să acționezi.

Trebuie să știi că atacul de panică oricum va trec, indiferent de ceea ce faci. De aceea, scopul nu este să încerci să îl stopezi.

Ceea ce trebuie să faci este să vezi dacă există posibilitatea să devii mai confortabil în timp ce atacul de panică are loc. În acest sens, încearcă să respiri din diafragmă, cu respirații profunde. Este o tehnică ce ajută la calmarea organismului și a psihicului. Roagă-te și te vei liniști negreșit.

Citește și: Un exercițiu de respirație simplu în cazul unui atac de panică, anxietate, palpitații

Încearcă să rămâi ancorat în prezent. În timpul unui atac de panică mintea începe să-și imagineze fel de fel de lucruri și să inventeze scenarii care îți aduc panică.

Cele de care te temi nu există în realitate! Ele sunt produsul minții tale, care părăsește timpul prezent și aleargă în viitor.

Ca să rămâi în prezent, continuă să faci lucrurile pe care le făceai înainte de a începe atacul de panică. Comportă-te normal.

Respiră profundă și încearcă să îți relaxezi corpul. De obicei, în timpul unui atac de panică se încordează mușchii de la picioare, spate, gât, maxilar și umeri. Nu sta încordat. Nu-ți ține respirația.

Repetă

În cazul în care după primul atac de panică mai ai un atac, repetă pașii de mai sus. Ia-o de la capăt. Al doilea atac nu este mai periculos decât primul. Este la fel.

Finalul

Adu-ți aminte că orice atac de panică se sfârșește. După ce a trecut, fixează-ți în minte acest adevăr și nu-l uita data viitoare.

Surse:

1. Ana Gotter, Timothy J. Legg, 11 Ways to Stop a Panic Attack, Healthline: https://www.healthline.com/health/how-to-stop-a-panic-attack
2. Anxiety Coach, Panic Attacks Help that’s Practical & Powerful: https://www.anxietycoach.com/panic-attacks-help.html

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.