Ce beneficii are seleniul?

Seleniul a devenit extrem de popular datorită studiilor intensive realizate în ultimii ani. Oamenii de știință au descoperit că acest oligoelement este esențial pentru buna funcționare a glandei tiroide, a sistemului imunitar și a metabolismului.

Are activități antioxidante puternice, prin care protejează organismul împotriva bolilor cronice provocate de stresul oxidativ.

Seleniu – beneficii esentiale: Freepik – www.freepik.com

Seleniul – 6 beneficii importante

Lipsa de seleniu are implicații dovedite în bolile cardiovasculare, infertilitate, cancerul tiroidian, bolile miodegenerative și declinul cognitiv. Consumat în cantități adecvate, seleniul menține sănătatea cognitivă și funcția sistemului imunitar.

Citește și:

Seleniul influențează sistemul imunitar, tiroida, inflamațiile interne

Previne cancerul

Seleniul conține selenoproteine – un grup de substanțe care pot împiedica progresia cancerului. Studiile au arătat că seleniul combate cancerul de sân, de plămâni, de prostată, de colon și de piele. Totodată, previne metastazele.

Cea mai puternică activitate anticancerigenă a demonstrat-o împotriva cancerului de prostată. Un studiu a arătat că în rândul bărbaților care au luat seleniu au fost raportate cu 63% mai puține decese.

Cu toate acestea, utilizarea seleniului nesupravegheată poate crește riscul acestui tip de cancer. Aceasta deoarece în doze mari, seleniul poate deveni toxic pentru organism.

Citește și:

Un nivel mic de seleniu în corp favorizează apariția cancerelor

Susține sănătatea sistemului cardiovascular

Datorită proprietăților sale antioxidante, seleniul previne bolile de inimă coronariene. Selenoproteinele împiedică oxidarea colesterolului LDL, inflamația vasculară și aterogeneza (depunerea de grăsime în pereții arterelor).

Prin combaterea speciilor de radicali liberi din inimă, acest mineral reduce stresul cardiac.

Există și studii care nu recomandă utilizarea seleniului pentru prevenirea sau combaterea bolilor cardiovasculare.

Previne declinul cognitiv

Atunci când apare un deficit de seleniul, creierul este singurul organ care păstrează acest mineral cel mai mult timp. Acest lucru arată importanța sa pentru funcțiile cognitive.

Selenoproteinele pot ajuta la prevenirea declinului cognitiv asociat cu vârsta înaintată, datorită efectelor lor antioxidante la nivelul creierului.

Un studiu realizat pe vârstnici chinezi a arătat că persoanele cu niveluri mici de seleniu aveau funcții cognitive deficitare. Iar nivelurile crescute de seleniu au fost asociate cu o cogniție mai bună.

Îmbunătățește funcția tiroidei

Din toate organele corpului, tiroida conține cea mai mare cantitate de seleniu per gram de țesut. Câteva studii au demonstrat că acest mineral stimulează funcția glandei tiroide, mai ales la persoanele cu o funcție tiroidiană scăzută (hipotiroidism).

Prezent în corp în cantități adecvate, seleniul previne bolile tiroidiene. Lipsa de seleniu poate contribui la distrugerea glandei tiroide, iar refacerea nivelurilor poate reduce atacul anticorpilor asupra ei la pacienții cu tiroidită autoimună (Hashimoto).

Un studiu din 2018 a arătat că menținerea unei concentrații optime de seleniu în corp ajută la prevenirea bolilor tiroidiene. Forma organică de seleniu este eficientă la pacienții cu tiroidită autoimună sau cu orbitopatie tiroidiană (boala Graves).

Citește și:

Legătura dintre seleniu și afecțiunile glandei tiroide

Stimulează imunitatea

Țesuturile imune conțin cantități mari de seleniu: splina, ganglionii limfatici și ficatul.

Seleniul din alimente poate îmbunătăți funcția sistemului imunitar, ajutând la reglarea răspunsurilor imune excesive și la reducerea inflamațiilor.

Acest mineral mărește rezistența la infecțiile virale și poate fi utilizat ca adjuvant în astm.

Susține fertilitatea

Studiile au asociat nivelurile scăzute de seleniu cu infertilitatea la bărbați. Acest mineral poate crește șansele de procreare, datorită rolului său în reproducerea umană și a efectelor sale antioxidante.

Simptomele deficitului de seleniu

Articulațiile și inima sunt cele mai afectate de lipsa de seleniu. Cele mai comune simptome care indică un deficit sunt:

– oboseala

– slăbiciunea musculară

– ceața mentală

– căderea părului

– sistem imunitar slăbit

Deficitul moderat de seleniu a fost asociat cu riscuri mai mari de boli neurologice.

Alimente bogate în seleniu

Nu este recomandată suplimentarea cu seleniu sintetic la persoanele care nu au un deficit confirmat de analizele sangvine. Este recomandat ca aprovizionarea cu acest mineral să se facă prin dietă.

• 6-8 nuci braziliene – 777% din doza zilnică recomandată (DZR)

• 85 g de ton gătit – 131% din DZR

• 85 g de sardine în ulei – 64% din DZR

• 85 g de friptură de vită – 47% din DZR

• 1 cană de orez brun gătit – 27% din DZR

• 1 ou mare fiert – 21% din DZR

Citește și:

Cuș-cuș cu legume – o porție acoperă 50% din necesarul zilnic de seleniu

Doza recomandată pentru adulți este 55 mcg de seleniu pe zi. Supradozajul (peste 400 mcg/zi) poate crea toxicitate în organism. Iată care sunt semnele intoxicării cu seleniu:

– greață

– unghii casante

– mâncărimi pe piele

– gust metalic în gură

– diaree

– respirație cu miros de usturoi

Cumpără de aici:

[wcepe_products ids= ‘3500, 4660, 11105, 3504 ‘ button=’Cumpără aici’]

Surse:

1. Aparna P. Shreenath, Jennifer Dooley, Selenium Deficiency, State Pearls: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482260/

2. Ravi Teja Tadimalla, 6 Crucial Benefits Of Selenium: A Powerful Trace Mineral, Style Craze: https://www.stylecraze.com/articles/best-benefits-of-selenium-for-skin-hair-and-health/

3. Ventura M, Melo M, Carrilho F, Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment, Int J Endocrinol. 2017;2017:1297658. doi: 10.1155/2017/1297658. Epub 2017 Jan 31: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28255299

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.