Exercițiile fizice ard calorii, îmbunătățesc memoria, previn decesul prematur

Autoritățile din domeniul sănătății au început să îndemne populația generală la mai multă mișcare fizică.

Sedentarismul a crescut îngrijorător în ultimele decenii. Oamenii petrec foarte mult timp în casă, la birou, în fața televizorului sau a calculatorului, în mașină pe drum.

Miscarea fizica – beneficii

Lipsa de mișcare fizică – efecte secundare și riscuri pentru sănătate

Acest stil de viață preponderent inactiv are consecințe nu doar asupra greutății corporale și a siluetei, ci și a sănătății. Iată câteva din cele mai importante:

– corpul arde mai puține calorii, fapt care crește șansele de îngrășare
– pierderea forței și rezistenței musculare
– slăbirea oaselor și demineralizarea lor
– afectarea metabolismului (îndeosebi a grăsimilor și a zaharurilor)
– probleme cu circulația sângeluiâafectarea funcțiilor sistemului imunitar
– creșterea riscului de inflamații
– dereglări hormonale

Persoanele care nu fac mișcare în mod regulat riscă să dezvolte boli cronice, precum:

– obezitate
– boli de inimă (boala arterelor coronariene, atac de cord)
– hipertensiune arterială
– accident vascular cerebral
– hipercolesterolemie
– sindrom metabolic
– diabet de tip 2
– anumite tipuri de cancer (de colon, de sân, uterin)
– osteoporoză și căderi (fracturi)
– depresie și anxietate
– risc de deces prematur

Beneficiile exercițiilor fizice

Este logic să înțelegem că prin practicarea de exerciții fizice sau prin mișcare fizică regulată putem anula toate aceste riscuri.

Cu cât mai mult ne mișcăm, cu atât mai multe calorii arde corpul nostru și cu atât mai mult putem pierde în greutate. Activitatea fizică are însă efecte mult mai profunde.

150 de minute de activitate fizică moderată-viguroasă pe săptămână poate reduce semnificativ riscul de deces prematur, prin mai multe mecanisme:

– scăderea tensiunii arteriale
– scăderea ritmului cardiac de repaus
– creșterea nivelului de oxid nitric și dilatarea vaselor de sânge
– reducerea colesterolului LDL și creșterea colesterolului HDL
– mărirea sensibilității la insulină

Exercițiile au efecte pozitive inclusiv asupra creierului:

– măresc abilitățile cognitive
– cresc dimensiunea hipocampului (zona din creier implicată în memorie)
– îmbunătățesc dispoziția și simptomele de depresie la fel de eficient ca medicamentele
– doar 5 minute de exerciții fizici reduc starea de anxietate

Mișcarea fizică moderată este cheia sănătății

Reținem așadar că nu trebuie să alergăm kilometri întregi și să ridicăm greutăți pentru a ne păstra într-o formă fizică și psihică bună. Mișcarea fizică moderată este cheia succesului. Ea ne poate ajuta să ardem mai multe calorii și să prevenim numeroase afecțiuni. 

Un raport publicat recent în Current Biology a arătat legătura dintre exercițiile fizice și consumul de energie (cantitatea de calorii arse). Cercetătorii au monotorizat activitatea fizică și consumul de energie la 322 de bărbați și femei din America de Nord și Africa.

Rezultatele au arătat că activitatea fizică păstrată la un nivel mic, cu exerciții fizice regulate a crescut consumul de energie. Creșterea numărului de exerciții nu a mărit consumul de energie, ci a produs un efect de plafon.

Autorii acestui studiu sunt de părere că recomandarea de a crește numărul de exerciții fizice pentru a mări cheltuilele de energie ale corpului trebuie reconsiderate. Este important să practicăm mișcare fizică regulată, menținând aceeași durată sau același număr de exerciții. Beneficiile merg mai departe de scăderea în greutate.

Cum să fii mai activ acasă și la serviciu

Cei de la Medline Plus ne oferă câteva idei de activități pe care le putem include în programul nostru zilnic pentru a crește cantitatea de mișcare fizică zilnică:

– grădinărit
– trebăluit prin casă
– mers la piață, gătit
– plimbare prin cartier
– conducerea copiilor la școală
– plimbare în timpul conversațiilor telefonice

Persoanele care lucrează la birou și stau cea mai mare parte a timpului jos, pot să:

– se ridice de pe scaun și să se plimbe cel puțin o dată pe oră
– se ridice când vorbesc la telefon
– urce scările în loc să folosească liftului pentru a ajunge la birou
– folosească pauza de prânz pentru a se plimba în jurul clădirii
– se ridice și să vorbească direct cu un coleg în loc să folosească e-mailul
– țină conferințe în picioare decât pe scaun

Surse bibliografice:

1. MedLine Plus, Health Risks of an Inactive Lifestyle: https://medlineplus.gov/healthrisksofaninactivelifestyle.html
2. Elizabeth Pegg Frates, Exercise: It does so much more than burn calories, Harvard Health Publishing: https://www.health.harvard.edu/blog/exercise-much-burn-calories-201605129581

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.