Organizația Mondială a Sănătății emis îndrumări pentru gestionarea CANICULEI

Zilele de vară devin din ce în ce mai caniculare de la an la an. Nu este doar impresia noastră, ci rezultatele evaluărilor efectuate de oamenii de știință.

Potrivit unui grafic realizat de James Hansen, om de știință pentru NASA și profesor la Universitatea din Columbia, arată că temperaturile de vară s-au modificat în ultimele decenii, devenind din în ce în ce mai ridicate.

Cum sa gestionam caldura excesiva

Verile sunt astăzi fie fierbinți fie extrem de fierbinți, comparativ cu mijlocul secolului al 20-lea. Temperaturile globale, frecvența și intensitatea valurilor de căldură vor crește în secolul al 21-lea din cauza schimbărilor climei.

Efectele negative ale căldurilor extreme

Aceste modificări climaterice au consecințe asupra societății și a ecosistemelor. Zilele caniculare sunt asociate cu stagnarea aerului și cu un risc crescut de probleme de sănătate, precum afecțiuni respiratorii sau accidente vasculare cerebrale.

Expunerea populației la căldurile excesive din cauza schimbărilor climaterice a devenit o problemă reală, iar prognozele nu sunt deloc bune. Temperaturile extreme continuă să crească în frecvență, durată și magnitudine, și odată cu ele rata mortalității premature și a dizabilităților.

În anul 2003 s-au înregistrat 70.000 de decese în Europa din cauza căldurilor excesive din perioada iunie-august. În anul 2010, au fost 56.000 de decese în timpul unei perioade caniculare de 44 de zile din Federația Rusă.

Cine este afectat de caniculă

Temperaturile ridicate din timpul zilei și a nopții creează un stres cumulativ asupra corpului uman, care exacerbează cauzele principale ale deceselor la nivel global:

– boli cardiovasculare
– boli respiratorii
– diabet zaharat
– boli renale

Toate categoriile de persoane sunt afectate de caniculă, însă unele persoane sunt mai vulnerabile la stres fiziologic, boli exacerbate și un risc crescut de deces din cauza expunerii la căldura excesivă.

– vârstnicii
– bebelușii și copiii
– femeile însărcinate
– muncitorii în aer liber, muncitorii manuali
– oamenii săraci, fără adăpost
– persoanele cu dizabilități, infirme
– atleții

Creșterea rapidă a căldurii din cauza expunerii la caniculă afectează capacitatea corpului de a-și regla propria temperatură, fapt care poate duce la o cascadă de afecțiuni: crampe, epuizare, accidente vasculare cerebrale sau hipertermie.

Temperaturile extreme pot înrăutăți de asemenea anumite boli, precum cele cardiovasculare, cerebovasculare, respiratorii și complicațiile asociate diabetului.

Căldura excesivă au și efecte nocive indirecte, precum modificarea comportamentului, transmiterea de boli, afectarea calității aerului, a apei, a transportului și a serviciilor de urgență. Ea crește de asemenea riscul de înec, accidentări, intoxicații alimentare și boli infecțioase.

Îndrumări emise de Organizația Mondială a Sănătății

Din cauza impactului negativ al caniculei asupra sănătății, organizația Mondială a Sănătății (OMS) a emis un set de îndrumări pentru publicul general și profesioniștii din domeniul medical în acest sens.

Mențineți-vă locuința răcoroasă

– Verificați temperatura din casă între orele 8:00-10:00, la ora 13:00 și la ora 22:00. Temperatura ideală din camere trebuie să fie păstrată sub 32 de grade Celsius în timpul zilei și 24°C pe durata nopții. Acest lucru este important mai ales pentru bebeluși și persoanele peste 60 de ani sau cu boli cronice.

– Folosiți aerul din timpul nopții pentru a vă aerisi și răcori casa. Deschideți larg toate geamurile în timpul nopții și dimineața devreme.

– Reduceți încărcătura de căldură din apartament/casă din timpul zilei. Închideți ferestrele și obloanele, mai ales pe acelea îndreptate spre soare. Închideți luminile artificiale și alte dispozitive care consumă energie electrică.

– Atârnați draperii, copertine sau jaluzele pe ferestre pentru a vă feri de soarele puternic de la amiază.

– Agățați prosoape ude în camere pentru a răcori aerul. Umiditatea din aer crește în același timp.

– Dacă aveți aer condiționat, închideți ușile și ferestrele și conservați electricitatea necesară pentru răcorirea casei.

– Ventilatoarele electrice pot fi bune, însă când temperaturile sunt peste 35°C, nu sunt eficiente pentru prevenirea bolilor asociate cu căldura excesivă. Este important să beți multe lichide.

Feriți-vă de căldură!

– Mutați-vă în camera cea mai umbroasă sau răcoroasă din casă, mai ales noaptea
– Dacă nu există posibilitatea să vă păstrați casa rece, petreceți 2-3 ore într-un loc răcoros (ex. o încăpere cu aer condiționat)
– Evitați să ieșiți afară în perioada cu cele mai mari temperaturi
– Evitați activitățile fizice intense. Dacă trebuie să faceți efort, alegeți o zonă umbroasă, sau o perioadă din zi mai răcoroasă (4:00-7:00 dimineața)
– Stați la umbră
– Nu lăsați copiii au animalele în mașini parcate

Păstrați-vă corpul răcorit și hidratat

– Faceți dușuri reci sau aplicați comprese reci (prosoape)
– Purtați haine ușoare, largi, deschise la culoare, din materiale naturale. Dacă ieșiți afară, purtați pălărie și ochelari de soare
– Dormiți direct pe cearceaf, nu pe pernă, pentru a evita acumularea de căldură
– Beți regulat apă. Evitați alcoolul, cafeina și zahărul
– Consumați mese mici și dese. Evitați alimentele bogate în proteine, sărate și grase

Ajutați-i pe ceilalți

– Verificați rudele, prietenii și vecinii care locuiesc singuri Persoanele vulnerabile ar putea avea nevoie de asistență în zilele caniculare
– Discutați despre pericolele caniculei cu familia și cei apropiați
– Dacă cunoașteți persoane cu risc, precum bătrâni sau bolnavi care locuiesc singuri, ajutați-i, vizitați-i zilnic
– Dacă o persoană ia medicamente, întrebați medicul cum influențează acele medicamente termoreglarea și echilibrul lichidelor din corp
– Antrenați-vă (faceți cursuri de prim ajutor) pentru situații de urgență
– Dacă cineva prezintă piele uscată și delir, convulsii și/sau pierderea conștiinței, sunați imediat la ambulanță. În timp ce așteptați ajutorul medicilor, mutați persoana respectivă într-un loc răcoros, ferit de soare. Așezați-l în poziție orizontală, ridicați-i picioarele, dezbrăcați-l și ventilați-l sau răcoriți-l cu un evantai, ziar sau cu comprese reci pe gât, axile și vintre. Pulverizați pe piele apă la temperatura de 25-30 de grade Celsius. Măsurați-i temperatura corpului. Nu îi dați aspirină sau paracetamol. Poziționați persoana inconștientă pe o parte.

Ce să faceți dacă aveți o problemă de sănătate

– Păstrați medicamentele sub 25 de grade Celsius, în frigider
– Căutați ajutorul medicului dacă suferiți de o boală cronică sau luați medicamente multe

Dacă vă simțiți rău

– Dacă amețiți, sunteți slăbiți, anxioși sau simțiți o sete intensă și dureri de cap, îndreptați-vă spre un loc răcoros cât mai repede pentru scăderea temperaturii corpului
– Beți apă sau suc de fructe pentru a vă rehidrata
– Întindeți-vă să vă odihniți într-un loc răcoros dacă aveți spasme musculare la nivelul picioarelor, brațelor sau abdomenului și beți soluții orale pentru rehidratarea corpului
– Consultați doctorul dacă aveți simptome neobișnuite sau persistente.

Surse bibliografice:

1. Climate Central, Summer Days Are Getting Hotter: https://www.climatecentral.org/gallery/graphics/summer-days-are-getting-hotter
2. Nadja Popovich, Adam Pearce, It’s Not Your Imagination. Summers Are Getting Hotter, New York Times: https://www.nytimes.com/interactive/2017/07/28/climate/more-frequent-extreme-summer-heat.html
3. World Health Organization, Climate change and human health: https://www.who.int/globalchange/publications/heat-and-health/en/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.