2 ore de MERS pe JOS pe săptămână scad riscul de ACCIDENT VASCULAR CEREBRAL la femei cu 30%

Ce putem face pentru a preveni un accident vascular cerebral? (AVC) Vârsta înaintată ne face mai predispuși, la fel și un istoric familial (mama, tata sau o altă rudă apropiată).

Deși vârsta și genetica nu pot fi schimbate, există alți factori de risc care pot fi controlați și pe care trebuie să îi cunoaștem, precum sedentarismul, fumatul, hipertensiunea arterială, obezitatea sau diabetul.

Mersul pe jos reduce riscul de accident vascular cerebral la femei

 

Dr. Natalia Rost, procesor de neurologie la Școala de Medicină de la Harvard este de părere că cunoașterea înseamnă putere. Dacă știi că un anumit factor de risc îți sabotează sănătatea și te predispune la un accident vascular cerebral, poți lua măsuri pentru a diminua pe cât posibil acest risc.

Accidentele vasculare cerebrale constituie o cauză majoră de dizabilitate la adulți și vârstnici. În SUA, circa 795.000 de oameni suferă un AVC anual, acesta fiind clasificat a 5-a cauză a decesului.

Există 2 tipuri de accident vascular cerebral:

1. accident vascular ischemic -în care un cheag de sânge sau constricția unei artere oprește circulația sângelui într-o anumită zonă a creierului
2. accident vascular hemoragic – apare când un vas de sânge se rupe, cauzând sângerare în interiorul creierului

Ambele tipuri de AVC împiedică transportul oxigenului și a nutrienților la celulele creierului. În lipsa acestei hrane esențiale, celulele cerebrale mor.

Mișcarea fizică protejează creierul

Cercetătorii sunt de părere că exercițiile fizice ajută la menținerea sistemele complexe de vase de sânge din creier.

Un studiu amplu pe circa 40.000 de femei, publicat în jurnalul „Stroke” și realizat pe o durată de 12 ani, a arătat că 2 ore de mers pe jos vioi pe săptămână ajută la scăderea riscului de accident vascular cerebral cu peste 30%.

Pe durata studiului, au fost înregistrate 579 de accidente vasculare cerebrale. După ajustarea tuturor factorilor de risc, cercetătorii au descoperit că plimbările pe jos sunt mai eficiente decât exercițiile viguroase.

Mersul pe jos reduce severitatea accidentelor vasculare cerebrale

Alte studii susțin ideea că activitatea fizică ușoară-moderată, precum mersul pe jos sau înotul poate reduce severitatea accidentelor vasculare cerebrale. Nivelul de severitate al unui accident vascular cerebral este de regulă determinat de simptome care afectează mișcarea feței, a ochilor și a brațelor, abilitatea de a vorbi și nivelul de conștiință.

Gradul de dizabilitate care poate surveni în urma unui AVC depinde de localizarea lui și de numărul de celule distruse. O persoană poate suferi de pildă de dificultăți de vorbire, de gândire sau de mers.

Un studiu realizat pe circa 1.000 de persoane care au suferit un AVC a arătat că cei care obișnuiau să practice 4 ore de activitate ușoară pe săptămână sau 2-3 ore de activitate fizică moderată pe săptămână au avut accidente vasculare cerebrale mai puțin severe decât cei care nu au făcut deloc mișcare.

Activitatea fizică ușoară a fost definită ca mers pe jos la pas normal, iar activitatea fizică moderată ca mers vioi, înot sau alergare (jogging).

Katharina Sunnerhagen de la Universitatea din Gothenburg din Suedia, unul din autorii studiului susține că mișcarea fizică ne poate aduce beneficii sănătății pe numeroase planuri. Studiul de față a demonstrat că inclusiv în cantități moderate, activitatea fizică săptămânală are un impact puternic în timp asupra sănătății cardiovasculare, reducând riscul unui accident vascular cerebral.

Dr. Sunnerhagen este de părere că inactivitatea fizică ar trebui clasificată ca un posibil factor de risc pentru un accident vascular cerebral sever.

Mișcarea fizică ajută la scăderea tensiunii arteriale și a greutății corporale

Mișcarea fizică contribuie și la scăderea tensiunii arteriale și a greutății corporale – alți factori de risc pentru producerea de accidente vasculare cerebrale.

Se recomandă efectuarea de exerciții fizice cel puțin 5 zile pe săptămână. Iată câteva sfaturi utile în acest sens:

– faceți o plimbare prin cartier în fiecare dimineață după micul-dejun
– urcați scările ori de câte ori aveți ocazia
– dacă nu aveți timp să faceți exerciții fizice 30 de minute consecutive pe zi, împărțiți-le în sesiuni de câte 10-15 minute pe parcursul zilei
– faceți-vă un abonament la o sală de fitness
– dacă faceți exerciții intense, străduiți-vă să atingeți nivelul la care respirați greu, însă încă puteți vorbi

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. National Health Services, „Walking ‘cuts stroke risk”: https://www.nhs.uk/news/lifestyle-and-exercise/walking-cuts-stroke-risk/
2. Harvard Medical School, „7 things you can do to prevent a stroke”, Harvard Women’s Health Watch: https://www.health.harvard.edu/womens-health/8-things-you-can-do-to-prevent-a-stroke
3. Regina Maria, „Plimbarile scad riscul de accident vascular cerebral la femei”: https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/plimbarile-scad-riscul-de-accident-vascular-cerebral-la-femei
4. Catharine Paddock, Jasmin Collier, „Stroke severity reduced in those who walk regularly”, Medical News Today: https://www.medicalnewstoday.com/articles/323126.php

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.