4 căi de combatere a OBOSELII

Cafeaua și alte băuturi energizante ne pot oferi o stimulare fizică și mentală rapidă dar temporară. Revitalizarea organismelor afectate de oboseală trebuie să acționeze la un nivel mult mai profund, la nivel celular.

Ceea ce noi numim „energie” este de fapt o moleculă care numește adenozintrifosfat (ATP), produsă de structuri celulare mici numite mitocondrii.

Oboseala și energia celulară

Ea este o parte integrantă a macromoleculelor de ADN și ARN, sau mai pe înțelesul tuturor, un încărcător cu energie al celulelor.

Rolul acestei molecule este de a stoca energia și de a o furniza celulelor în diferite părți ale corpului. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, corpul nostru are mai puține mitocondrii.

Dr. Anthony Komaroff, profesor de medicină la Harvard, susține că lipsa de energie pe care o simțim uneori se poate datora faptului că organismul nostru nu poate produce suficient ATP, iar celulele nu primesc doza adecvată de energie.

Dincolo de alte aspecte legate de îmbătrânire care pot produce stări de oboseală, există anumite mijloace prin care putem ajuta organismul să producă mai multe molecule care asigură energia celulară.

4 căi de combatere a oboselii

Dieta, mișcarea fizică și somnul sunt cei trei piloni pe care trebuie să îi întărim pentru a reduce pe cât posibil stările de oboseală.

1. Mâncați puțin și des, proteine și acizi grași. Doi nutrienți importanți pentru stimularea producției de adenozintrifosfat sunt acizii grași esențiali și proteinele. Acizii grași îi găsim de regulă în peștele gras, precum somon și ton, dar și în nuci și semințe. Proteinele trebuie obținute din carne slabă, precum pui sau curcan. Nu consumați aceste alimente în cantități mari, deoarece pot favoriza creșterea în greutate.

Acumularea de kilograme în plus nu este de dorit, deoarece mai multă greutate corporală înseamnă îngreunarea mișcării. Dr. Komaroff spune că pentru a se putea mișca, corpul va depune un efort mai mare și va folosi mai mult ATP. Dacă suferiți de lipsă de energie, este mai indicat să mâncați mai puțin și mai desmese mici și gustări la o distanță de câteva ore între ele. Acest program este mult eficient decât 3 mese mari pe zi.

Creierul nostru are foarte puține rezerve de energie în sine, de aceea are nevoie de o aprovizionare constantă cu nutrienți. Totodată, mesele mari pot crește nivelul insulinei și implicit scăderea rapidă a zahărului din sânge. Astfel se va instala mai ușor senzația de oboseală.

2. Beți suficientă apă. Un consum redus de apă și lichide poate duce la deshidratarea corpului, iar un prim simptom al acestui lucru este oboseala. Nevoile de apă variază de la o persoană la alta. Experții recomandă bărbaților circa 3,7 litri de lichide pe zi, iar femeilor circa 2,7 litri pe zi. Pe lângă apă simplă, ceaiuri, sucuri și cafea, putem consuma și alimente cu o concentrație mare de apă (90%), precum castraveți, pepene, dovlecei, zucchini, căpșuni sau fructe citrice.

3. Dormiți suficient. Studiile susțin că un somn odihnitor poate ajuta la creșterea nivelului de ATP. Acest proces se petrece în mod deosebit în primele ore de somn, în zone-cheie ale creierului care sunt active în timpul zilei. Discutați cu medicul dacă aveți tulburări de somn în timpul nopții. Apneea de somn este una din afecțiunile asociate cu oboseală în timpul zilei.

4. Mențineți un program de exerciții. Mișcarea fizică ajută la stimularea nivelului de energie prin creșterea neurotransmițătorilor din creier care susțin energia, precum dopamina, norepinefrina și serotonina. Creșterea nivelului acestor substanțe asociate cu starea de bine este motivul pentru care ne simțim mai bine după un program de exerciții fizice.

Totodată, exercițiile fizice ajută la tonifierea și îmbunătățirea funcției mușchilor. Acest lucru este important deoarece o musculatură puternică nu solicită corpului prea multă energie, ajutând la conservarea ei. Nu contează ce fel de exerciții fizice facem, important este să ne ținem de ele, să ne fixăm un program stabil. Unele studii au arătat că sunt suficiente 20 de minute de activitate aerobică ușoară-moderată, 3 zile pe săptămână pentru creșterea nivelului de energie la persoanele sedentare.

Când trebuie să mergem la medic

Dr. Komaroff spune că oboseala este de obicei un semnal că ceva este în neregulă cu sănătatea noastră. Astfel, dacă starea de oboseală persistă mult timp, poate fi nevoie să facem un control medical, întrucât ea poate indica o boală severă.

Lipsa de energie este un simptom specific al multor boli, precum anemie, boli de inimă, cancere, boli autoimune (lupus, scleroză multiplă, tiroidită autoimună).

Oboseala este de asemenea un simptom tipic al persoanelor depresive sau anxioase, sau un efect secundar al unor medicamente.

Cumpără de aici suplimente anti-oboseală:

Articol recomandat:  OBOSEALA cronică – simptome, cauze, remedii

Sursă: Matthew Solan, „Tired? 4 simple ways to boost energy”, articol publicat pe site-ul Harvard Medical School: https://www.health.harvard.edu/blog/tired-4-simple-ways-to-boost-energy-2018090714678

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.