Legătura dintre MEMORIE și GREUTATEA corporală

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Scăderea în greutate are beneficii nenumărate, nu numai pentru ameliorarea bolilor cronice, ci inclusiv pentru protejarea creierului.

Cercetări recente arată că eliminarea excesului ponderal – fie prin dietă, fie prin exerciții fizice – poate combate problemele de memorie.

Legatura dintre slabit si memorie

Beneficiile asociate cu scăderea în greutate 

Vestea bună este că nu trebuie să slăbim drastic pentru vedea efecte în acest sens. Potrivit WebMD, o scădere de numai 5% din greutatea corporală – echivalentul a 4,5 kg pentru o persoană de 90 kg – poate ameliora numeroase probleme de sănătate:

– hipertensiunea arterială
– obezitatea
– diabetul de tip 2
– rezistența la insulină
– probleme articulare
– inflamațiile
– apneea de somn
– tulburările de dispoziție
– cancerul

Legătura dintre scăderea în greutate, memorie și învățare

Controlul greutății corporale poate avea efecte pozitive inclusiv asupra funcțiilor cognitive. Un indice de masă corporală crescut este asociat cu abilități mentale mai slabe la adulții vârstnici. Indicele de masă corporală (IMC) înseamnă raportul dintre înălțime și greutate, folosit pentru măsurarea obezității.

Deși nu a fost depistat cu exactitate modul în care greutatea corporală influențează procesul de pierdere a memoriei, cercetătorii cred că la mijloc ar putea fi anumiți factori genetici.

Peste 33% din americani sunt purtătorii unei gene care îi fac predispuși la obezitate și mai vulnerabili la Alzheimer. O dietă săracă în grăsimi și sportul practicat cu regularitate pot reduce efectele acestei gene.

Potrivit altor studii, o toleranță scăzută la glucoză (o complicație comună a obezității) poate cauza atrofierea centrelor de învățare și memorare din creier la persoanele obeze.

Nivelurile mici de leptină – un hormon asociat cu obezitatea – pot fi de asemenea răspunzătoare pentru apariția deficitelor de cogniție și memorie.

Unele studii au arătat că pierderea în greutate poate ameliora aceste proleme, în timp ce altele sugerează că excesul ponderal ar putea avea de fapt un efect protector la anumite persoane. Câteva investigații au asociat subponderalitatea la persoanele vârstnice cu un risc mai mare de demență.

Oamenii de știință de la Massachusetts General Hospital and Brigham and Women’s Hospital au descoperit că seniorii cu cel mai mic IMC au mai multe depozite de beta-amiloid în creier, mai ales dacă sunt purtătorii acelei gene amintite mai sus, care îi predispune la Alzheimer.

La vârstnici, un IMC scăzut poate indica fragilitate – o condiție asociată de asemenea cu boala Alzheimer. Această cercetare arată că suponderalitatea la bătrânețe poate fi la fel de problematică precum supraponderalitatea.

Concluzii

O dietă sănătoasă și menținerea într-o stare activă pot ajuta la un control mai bun asupra greutății corporale și la combaterea declinului cognitiv. Exercițiile fizice au de asemenea un efect tonic și protector împotriva mai multor afecțiuni asociate cu Alzheimer, precum diabetul, hipertensiune arterială și obezitatea.

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. UHN Staff, „Fight Memory Loss by Watching Your Waistline”, University Health News Daily: https://universityhealthnews.com/daily/memory/fight-memory-loss-by-watching-your-waistline/
2. WebMD, „What a 5% Weight Loss Can Do for Your Health”: https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-five-percent-weight-loss

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.