Cum să ne păstrăm sănătatea MINȚII

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Nu doar sănătatea fizică este importantă pentru starea noastră de bine, ci și cea mentală. La fel ca alte organe importante din corp – precum inima sau ficatul -, creierul are nevoie de o îngrijire specială și de o dietă sănătoasă.

Demența este una din cele mai prevalente afecțiuni cognitive, care afectează 5-8% din persoanele peste 60 de ani. Se preconizează că până în anul 2050, 150 de milioane de oameni vor fi afectați de demență la nivel mondial.

Mentinerea sanatatii creierului

Cu toții avem din când în când momente de „ceață mentală”: nu găsim cheile, nu putem să ne amintim un nume etc. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, aceste momente de uitare pot deveni îngrijorătoare.

Daunele cauzate de Alzheimer pot începe cu 10 ani înainte de manifestarea concretă a bolii, prin simptome deranjante.

Stresul, oboseala și deficitele nutriționale pot contribui la apariția problemelor cognitive. Există și deficite cognitive minore, care sunt sesizabile, dar nu suficient de grave încât să poată primi diagnosticul de demență. Însă persoanele cu aceste deficite au un risc mai mare de a dezvolta Alzheimer în viitor.

Vestea bună este că declinul cognitiv asociat cu vârsta nu este totalmente inevitabil. Tulburările de memorie și ceața mentală nu trebuie să fie în mod neapărat o parte „firească” a procesului de îmbătrânire.

Cum să ne păstrăm sănătatea creierului

Pentru conservarea sănătății mentale, trebuie să punem în aplicare câteva din cele mai bune sfaturi ale specialiștilor în domeniu:

Dormiți suficient. Numeroase studii arată o legătură importantă între sănătatea creierului și o cantitate adecvată de somn. Privarea de somn poate duce la declin cognitiv, iar declinul cognitiv la rândul lui poate crea probleme de somn. Evitați consumul de substanțe energizante înainte de culcare (cafea, alcool). Culcați-vă în jur de ora 22:00 pentru a beneficia de cel mai odihnitor somn.

Axați-vă pe alimente care conțin grăsimi sănătoase. Alimentația sănătoasă acționează ca un combustibil pentru creier. Alimentele sărace în nutrienți și procesate pot duce la inflamații și stres oxidativ, care la rândul lor creează tulburări de dispoziție și de deficite cognitive. Circa 95% din serotonina din corp se produce în intestin, de aceea alimentele au un impact important asupra emoțiilor și a gândirii. Cei mai importanți nutrienți pentru creier sunt: vitamina K (spanac, verdețuri), Omega-3 (pește gras, semințe de in, avocado, nuci), flavonoide (fructe de pădure).

Faceți mișcare fizică. Pe lângă faptul că ajută la tonifierea inimii, mersul pe jos sau înotul ajută la eliberarea stresului, la un somn mai bun și la creșterea mărimii hipocampului – regiunea din creier asociată cu memoria verbală. Experții recomandă 75 de minute de exerciții intense sau 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână.

Continuați să învățați ceva. Dobândirea de noi cunoștințe sau informații poate menține creierul tânăr și activ. Un studiu a arătat că adulții care au învățat o abilitate complexă au raportat o îmbunătățire a funcției memoriei după numai 3 luni. Învățarea unei limbi străine, chiar și la o vârstă înaintată, poate încetini procesul de pierdere a memoriei.

• Relaxați-vă. Studiile au arătat că stresul, chiar și pe termen scurt, poate afecta hipocampul și memoria. Evenimentele negative din viața noastră nu pot fi evitate, însă pot fi controlate printr-o atitudine pozitivă. Depinde cum ne raportăm la ele: cu neliniște, cu deznădejde, cu panică, sau cu optimism și credință în ajutorul lui Dumnezeu.

• Echilibrarea hormonală. Buna funcționare a creierului depinde și de echilibrul hormonal. Dereglarea nivelului de cortizol, estrogen, melatonină, pregnenolon, testosteron sau a glandei tiroidei poate afecta memoria, concentrarea și capacitatea de a gândi clar.

Cumpără de aici:

Sursă: People’s Choice Pharmacy, Simple Ways to Achieve Peak Mental Fitness: https://peopleschoicepharmacy.ca/ways-to-achieve-mental-fitness/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.