DEPRESIA de iarnă – ce spun specialiștii

Depresia de iarnă face parte din categoria tulburărilor afective sezoniere, influențate de anotimp.

Acest tip de depresie este asociată cu schimbările care au loc în natură. Simptomele încep toamna și continuă în lunile de iarnă. Persoana afectată se simte lipsită de energie și suferă de tulburări de dispoziție.

Depresia de iarna – cauze, simptome, remedii

 

TULBURĂRILE AFECTIVE SEZONIERE

În cele mai multe cazuri, simptomele unei tulburări afective sezoniere apar spre sfârșitul toamnei sau începutul iernii și dispar în primăvară sau în vară.

Mai puțin comune sunt cazurile de depresie asociată sezonului cald. În orice caz, simptomele debutează ușor și devin tot mai severe odată cu instalarea definitivă a anotimpului.

Cum se manifestă tulburarea afectivă sezonieră:

• deprimare resimțită aproape pe tot parcursul zilei, aproape zilnic
• pierderea interesului pentru activitățile plăcute
• energie scăzută
• probleme cu somnul
• schimbări ale apetitului sau ale greutății corporale
• agitare sau lentoare
• dificultăți de concentrare
• deznădejde, senzație de inutilitate sau vinovăție
• gânduri legate de moarte

____________________________

DEPRESIA DE IARNĂ – SIMPTOME

Depresia de iarnă a fost identificată pentru prima dată în anul 1984 de o echipă de cercetători de la National Institute of Mental Health din Bethesda, Maryland, SUA.

Asemenea bolilor fizice, și afecțiunile psihice sunt accentuate de vremea rece din timpul iernii. Sindroamele depresive sunt mai frecvente iarna, fiind cunoscute sub numele de depresie sezonieră sau melancolie de iarnă.

– dificultatea de trezire dimineața
– dormitul până târziu sau în continuu
– stare de rău dimineața
– apetit crescut pentru alimente bogate în carbohidrați
– luare în greutate
– somnolență excesivă în timpul zilei
– oboseală
– energie scăzută
– probleme de concentrare
– melancolie
– nervozitate

Dr. psihiatru Petronela Nechita de la Institutul de Psihiatrie „Socola” din Iași spune că femeile sunt mult mai afectate decât bărbații (70-80%), la fel și persoanele tinere (30 de ani).

____________________________

CAUZELE DEPRESIEI DE IARNĂ

Stresul adaptativ este o altă cauză a melancoliei de iarnă. Este vorba despre dificultatea organismului de a se adapta la modificările ce au loc în natură: scăderea duratei zilei, lipsa luminii solare, frigul, umezeala, petrecea timpului mai mult în interior, sunt factori care pot influența apariția depresiilor.

Schimbarea de anotimp produce modificări la nivelul ceasului biologic (ritmul circadian), astfel se explică de ce depresiile de acest fel încep și se încheie la aceeași dată, an de an.

Toți acești factori se pot suprapune cu o scădere a nivelului optim de vitamine și minerale, ceea ce poate duce și la dezechilibre chimice la nivelul creierului, afectarea imunității și apariția tulburărilor emoționale.

Deși această tulburare rămâne un mister pentru oamenii de știință, cei mai mulți cred că problema se datorează modului în care corpul răspunde la lumina zilei.

Alison Kerry, de la organizația de sănătate mentală „Mind” spune că există o teorie care sugerează că lumina care pătrunde în ochi produce schimbări la nivelul hormonilor din corp.

„În corpurile noastre, lumina stopează producția hormonului de somn „melatonină”, determinându-ne astfel să ne trezim”.

Se presupune că suferinzii de tulburare afectivă sezonieră sunt afectați de orele mai scurte ale zilei din timpul iernii. Corpul lor produce mai multă melatonină, ceea ce le dă o stare de letargie și simptome de depresie.

____________________________

SOLUȚII PENTRU DEPRESIA DE IARNĂ

Cele mai importante măsuri pentru combaterea sau ameliorarea simptomelor de depresie sezonieră sunt:

– respectarea orelor de somn
– reducerea suprasolicitării
– mișcare fizică în aer liber
– alimentația sănătoasă
– aport suficient de vitamine și minerale
– reducerea stresului psihic
– desfășurarea de activități noi

Dr. Susan Kleiner, autoarea cărții „The Good Mood Diet” (Dieta Bunei Dispoziții) recomandă consumul de ciocolată caldă, pentru creșterea nivelului de serotonină, pește (bogat în Omega-3) – precum somon, sardine, ton, cereale integrale, fructe și legume.

 

Vezi și PLANTE care combat STRESUL, simptomele EMOȚIONALE de DEPRESIE și OBOSEALA mentală

 

Din punct de vedere duhovnicesc, depresiile sunt o tulburare de natură sufletească și nu atât psihică. Ele se tratează prin spovedanie și Împărtășanie, discuții cu duhovnicul, participarea la slujbele Bisericii, Sfântul Maslu, rugăciune și post.

____________________________

Surse:

1. Mayo Clinic, Seasonal affective disorder (SAD): https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651

2. Ziarul Lumina, Sindroamele depresive, mai frecvente în perioada rece: http://ziarullumina.ro/sindroamele-depresive-mai-frecvente-in-perioada-rece-138836.html

3. WebMD, Questions and Answers About Winter Depression: https://www.webmd.com/depression/winter-depression-treatment#1

4. National Health Service, Do you have the winter blues? https://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/winter-blues-sad/

5. Everyday Health, 10 Ways to Beat the Winter Blues and Feel Great: https://www.everydayhealth.com/depression/your-best-weapons-against-the-winter-blues.aspx

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Răspunde corect la următoare operație aritmetică *