BENEFICIILE remarcabile ale PORTOCALELOR, dovedite științific

Încă din antichitate, portocala a fost utilizată nu doar ca aliment, ci și ca remediu. Știința confirmă astăzi proprietățile sale terapeutice, datorate în mare parte activității vitaminei C.

Pentru mulți români, fructele citrice sunt un simbol al perioadei de iarnă, mai ales portocalele, a căror aromă ne duce cu gândul la sărbătoarea Crăciunului. Ne bucurăm de savoarea lor, fără să cugetăm însă prea mult la valoarea lor nutrițională și curativă.

Portocale Beneficii

Portocale Beneficii

Până în prezent, cercetătorii au descoperit peste 30 de beneficii diferite pe care sucul, coaja și chiar aroma portocalelor le au asupra organismului nostru.

Puterea antioxidanților din portocale 

Portocalele sunt renumite îndeosebi pentru conținutul lor mare de vitamina C. O portocală acoperă 93% din doza zilnică recomandată de vitamina C. Spre deosebire de vitaminele sintetice, portocala este un aliment întreg, care cuprinde în sine nu doar acid ascorbic, ci o întreagă pleiadă de nutrienți și substanțe energetice care acționează sinergic.

Puterea antioxidantă a portocalelor nu se datorează doar vitaminei C, ci și altor substanțe fitochimicale importante precum carotenoide și flavonoide.

Cercetătorii italieni au arătat că suplimentele cu vitamina C nu au aceleași beneficii protectoare împotriva daunelor cauzate de radicalii liberi asupra ADN-ului ca sucul proaspăt de portocale. După consumul sucului de portocale, daunele ADN-ului au fost cu 18% mai puține după 3 ore, și cu 16% mai puține după 24 de ore.

Vitamina C este esențială pentru buna funcționare a sistemului imunitar. S-a dovedit utilă în prevenirea răcelilor (în doze mari), și a infecțiilor recidivante ale urechii. Consumul de fructe și legume bogate în vitamina C a fost asociat cu un risc redus de mortalitate din orice cauză, inclusiv din cauza bolilor de inimă, cancer și accident vascular cerebral.

Scăderea tensiunii arteriale și a colesterolului

Hesperidina este un antioxidant puternic din portocale care s-a dovedit eficientă în reducerea tensiunii arteriale și a colesterolului la animalele de laborator. Are de asemenea proprietăți antiinflamatoare. Trebuie să știm că acest fitonutrient este concentrat mai ales în coaja exterioară și în coaja albă care învelește miezul zemos. De aceea acest compus benefic este deseori aruncat când facem suc de portocale.

Un studiu din anul 2000 a arătat că 3 pahare de suc de portocale pe zi, timp de o lună, a îmbunătățit profilurile lipidelor din sânge prin reducerea raportului dintre colesterolul LDL și HDL cu 16% la pacienții cu un nivel crescut al colesterolului.

Vitamina C din portocale previne de asemenea oxidarea colesterolului, și implicit ateroscleroza, atacul de cord și accidentul vascular cerebral.

Protejarea aparatului respirator

Consumul de alimente bogate în beta-criptoxantină, un carotenoid regăsit în portocale, porumb, dovleac, papaya, ardei gras roșu, mandarine și piersici  ar putea reduce semnificativ riscul de cancer pulmonar. Un studiu a arătat că fumătorii care au consumat alimente bogate în acest antioxidant au avut un risc de cancer pulmonar mai mic cu 37%, comparativ cu cei care nu au consumat aceste alimente protectoare.

Sănătatea oaselor

Un studiu realizat în anul 2006 pe animale de laborator (șobolani) a arătat că sucul de portocale are un impact benefic asupra statusului antioxidant și rezistența osoasă.

Reducerea inflamațiilor

Vitamina C este un antioxidant care are puterea de a preveni daunele radicalilor liberi. Aceștia sunt capabili să producă o cascadă de inflamații în corp. Consumul de portocale a fost de asemenea asociat cu reducerea severității unor boli inflamatorii precum astm, osteoartrită sau artrita reumatoidă.

Un studiu din anul 2009 realizat pe pacienți cu boala arterială periferică a arătat că sucul de portocale combinat cu suc de coacăze negre a redus proteina C reactivă și nivelurile de fibrinogen – doi indicator majori ai inflamației sistemice din corp. Într-un alt studiu, din 2010, sucul de portocale a ajutat la neutralizarea efectului pro-inflamator al unei mese bogate în grăsimi și carbohidrați.

Consumul sucului de portocale ajută de asemenea la pierderea în greutate și dizolvarea pietrelor la rinichi, precum și la inhibarea proliferării celulelor prostatei.

Compușii din coaja de portocală

Și în coaja portocalelor au fost descoperiți foarte mulți compuși cu potențial terapeutic mare, în special pectină și flavonoide, precum hersperidină, naringină, polimetoxiflavone, quercetină, rutină, carotenoide și limonen, un compus aromat care reprezintă 90% din conținutul uleiului din cojile de portocală. Acest compus a demonstrat proprietăți anticancerigene, inclusiv împotriva melanomului metastatic.

Studiile științifice au arătat că extractul de coji de portocale are proprietăți anti-artritice, anticancerigene și chemopreventive, iar carotenoidele ajută la remedierea rezistenței la medicamente multiple.

Surse:
http://www.greenmedinfo.com/blog/9-evidence-based-medicinal-properties-oranges
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=37

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.