ZAHĂRUL rafinat și alimentele procesate dau stări “inexplicabile” de depresie, anxietate, oboseală, inflamațiile cronice

Studiile au arătat că persoanele care au o dietă sănătoasă – consumă alimente integrale, pește, multe fructe și legume – au rate mai mici de depresie. În contrast, consumul de alimente procesate – zahăr alb, produse dulci, alimente prăjite, carne procesată, cereale rafinate și alimente grase – a fost asociat cu o creștere a incidenței depresiei.

Zahăr - Efecte Nocive

Zahăr – Efecte Nocive

Statisticile estimează că până în anul 2020, depresia ar putea deveni a doua cauză a morbidității la nivel mondial. Ineficiența terapiilor antidepresive și consecințele negative majore pe care această tulburare le are i-a determinat pe oamenii de știință să caute mai multe explicații și tratamente adjuvante.

Rolul alimentației în apariția depresiei a fost dovedit în numeroase studii științifice. Legătura dintre dieta de zi cu zi și sănătatea mentală este mai mult decât evidentă. Există alimente care susțin buna funcționare a creierului, și alimente care pot fi dăunătoare.

De pildă, dieta mediteraneană a fost asociată cu o incidență redusă a depresiei, în timp ce alimentele de tip fast-food cresc riscul apariției și chiar agravarea acestei afecțiuni.

Ce simptome produce consumul de zahăr

Consumul excesiv de zahăr alb determină o serie de reacții chimice în corp care cauzează inflamații cronice. În primul rând, provoacă suișuri și coborâșuri nocive la nivelul glucozei din sânge. Acest lucru afectează sănătatea mentală și starea de spirit prin faptul că determină creierul să secrete cantități mai mari de glutamat – un neurotransmițător care în cantități mari poate da stări de agitație, depresie, furie, anxietate și atacuri de panică. Alte simptome:

– oboseală, amețeală
– iritabilitate
– insomnie
– lipsă de concentrare și uitare
– sete excesivă
– depresie și crize de plâns
– tulburări digestive
– vedere încețoșată

Legătura dintre zahăr și depresie

Buna funcționare a creierului nostru depinde de un nivel constant de glucoză. Astfel se explică de ce consumul de zahăr rafinat are implicații în depresie, anxietate, oboseală și comportament agresiv.

Nu doar zahărul, ci și carbohidrații rafinați (pâinea albă, pastele, orezul alb și toate alimentele procesate) au fost corelați cu depresia. Pe lângă faptul că conțin foarte puțini nutrienți, aceste produse cresc nevoia corpului de vitamine B. Mai mult, dietele bogate în zahăr și carbohidrați rafinați au un impact negativ asupra echilibrului inflamator din corp.

Un studiu european de mare amploare a urmărit și a analizat dieta și stilul de viață a peste 12.000 de voluntari nedepresivi, pe o perioadă de 6 ani. Participanții cu un consum ridicat de grăsimi-trans nesănătoase (prezente în alimentele de patiserie și fast-food) au avut un risc mai mare de depresie cu 48% comparativ cu participanții care nu au consumat aceste grăsimi. În mod contrar, cercetătorii au asociat grăsimile polinesaturate (regăsite în pește și uleiurile vegetale) și uleiul de măsline cu un risc mai mic de depresie.

Autorii acestui studiu sunt de părere că creșterea ratei de depresie în ultimii ani se datorează dietei occidentale, în care s-a înlocuit consumul de grăsimi bune (polinesaturate și mononesaturate) cu grăsimi nocive (grăsimi saturate și grăsimi trans regăsite în carne, unt, produse de patiserie și fast-food).

Surse:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2801825/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3539842/
http://psychcentral.com/blog/archives/2011/07/13/why-sugar-is-dangerous-to-depression/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.