NĂUTUL – un aliment bogat în proteine care satură, indicat în regimul diabeticilor, hipertensivilor și celor supraponderali

Năutul face parte din categoria super-alimentelor, înzestrate cu un conținut nutritiv concentrat și divers, și cu proprietăți curative importante pentru bolile omului modern: afecțiuni cardiovasculare și digestive, diabet, hipertensiune arterială, colesterol mare, obezitate, cancer sau deficite nutriționale.

Năut

Năut

Un depozit impresionant de antioxidanți

Multe din sistemele corpului nostru sunt sensibile la stresul oxidativ și la daunele cauzate de moleculele de oxigen reactiv, precum sistemul cardiovascular, sistemul nervos și plămânii. Antioxidanții din alimente sunt esențiali pentru susținerea acestor sisteme, iar boabele de năut sunt o sursă remarcabilă de antioxidanți.

Năutul conține cantități mici (dar valoroase) de nutrienți cu efect antioxidant, valoroase, precum vitamina E, vitamina C și beta-caroten, și cantități concentrate de fitonutrienți antioxidanți precum quercetină, kaempferol și miricetină, acid ferulic, acid clorogenic, acid cafeic și acid vanilic.

Boabele de năut conțin de asemenea doze importante de antociani: delfinidină, cianidină și petunidină.

Numeroase studii realizate pe animale și pe oameni arată în mod evident capacitatea boabelor de năut de a reduce riscul de boli de inimă, iar această acțiune se datorează în mod special antioxidanților conținuți de această leguminoasă.

Scade riscul de boli cardiovasculare

Boabele de năut fac parte din leguminoaselor studiate pentru potențialul lor de a combate bolile de inimă. Studii epidemiologice de mare amploare sugerează că năutul are beneficii remarcabile pentru sistemul cardiovascular.

170 de grame de boabe de năut pe zi poate ajuta la scăderea colesterolului “rău” (LDL), colesterolului total și trigliceridelor în doar lună de zile.

O treime din fibrele din năut sunt fibre solubile, iar acest tip de fibre a fost asociat cu susținerea sănătății inimii.

Beneficiile cardiovasculare se datorează și combinației de antioxidanți din năut, care susțin pereții vaselor de sânge și sângele.

Deși nu este un aliment gras, năutul conține cantități valoroase de acizi grași polinesaturați, precum acidul alfa-alinoleic (ALA), acidul gras Omega-3 al corpului, din care toți ceilalți acizi Omega-3 sunt făcuți.

Consumul regulat de năut și alte leguminoase s-a dovedit eficace în mod special în reducerea riscului de boli coronariene.

Ajută la o mai bună reglare a zahărului din sânge

Fibrele și proteinele sunt probabil cei mai importanți macronutrienți din alimente atunci când vine vorba despre reglarea nivelului de zahăr din sânge.

Când alimentele trec prin corpul nostru la o viteză optimă, eliberarea zahărului din alimente este mai bine reglată. Compoziția bogată în vitamine, minerale și antioxidanți a unui aliment poate de asemenea ajuta la stabilizarea impactului lui digestiv asupra zahărului din sânge.

Năutul este bogat în proteine, fibre și antioxidanți. Acest lucru justifică efectul său de îmbunătățire a procesului de reglare a zahărului din sânge, așa cum au confirmat cercetările recente.

Au existat studii în care participanții care au consumat 100 g de năut pe zi și au obținut un control mai bun al nivelului de zahăr din sânge într-o săptămână.

În studiile pe animale, consumul de năut a fost asociat cu un control mai bun al producției de insulină și a funcției insulinei per ansamblu.

Aceste beneficii sunt direct legate de îmbunătățirea funcției digestive. Năutul este un aliment extraordinar care ne furnizează hrană pentru sistemul nostru digestiv.

Susține tractul digestiv

Năutul conține foarte multe fibre, aproape 50% din doza zilnică recomandată. În plus față de această cantitate mare, cel puțin două treimi din fibrele năutului sunt insolubile. Acest tip de fibre ajută la menținerea celulelor colonului active și sănătoase, reducând semnificativ riscul de probleme ale colonului, inclusiv riscul de cancer de colon.

Crește sațietatea și ajută la reducerea greutății corporale

Studii noi au arătat că există o legătură pozitivă între consumul de năut și controlul greutății. Unul din aceste studii au măsurat nivelul de sațietate al năutului – cât de sătui ne face să ne simțim și cât de eficient este în eliminarea senzației de foame și apetit.

Participanții la acest studiu au consumat mai puține gustări și mai puține calorii atunci când au introdus în dieta lor regulată năutul. Aceștia au raportat de asemenea o sațietate mai mare și o reducere a apetitului.

Important pentru sănătatea oaselor

Fierul, calciul, magneziul, zincul, manganul, fosfatul și vitamina K prezente în boabele de năut contribuie la construirea și menținerea structurii osoase și a rezistenței sale.

Previne cancerul

Seleniul este greu de găsit în alimente. Năutul este o sursă rară de acest mineral important pentru detoxifierea unor compuși care pot cauza cancerul. Seleniul previne inflamațiile și scade rata de creștere a tumorilor. Acidul folic din năut joacă un rol important în sinteza și repararea ADN-ului, contribuind astfel la prevenirea formării de celule canceroase în urma mutațiilor celulelor ADN-ului.

Saponinele – fitochimicale prezente în năut previn de asemenea multiplicarea și răspândirea celulelor canceroase în corp.

Surse:
1. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=58
2. http://www.medicalnewstoday.com/articles/280244.php

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.