Combinații alimentare periculoase pentru digestie

Combinațiile alimentare sunt o abordare pe cât de interesantă, pe atât de importantă pentru sănătate. Fiecare aliment are timpul și mediul lui digestiv diferit, și din acest motiv trebuie să fim atenți la asocierile pe care le facem când ne așezăm la masă.

Combinații de Alimente Nereușite

Combinații de Alimente Nereușite

Consecințele imediate ale unor combinații alimentare proaste sunt: indigestie, gaze, balonare, dureri de stomac, greață, oboseală sau probleme cu eliminarea.

Deși aceste simptome trec în 1-2 zile, combinațiile alimentare practicate pe termen lung pot cauza probleme serioase de sănătate: halenă, îngrășare sau obezitate, inflamații cronice, tulburări de somn, energie scăzută, piele uscată, iritații ale pielii sau boli digestive (ulcer, colită ulcerativă, gastrită).

În schimb, la unele persoane, modificarea acestor reguli de combinare a alimentelor a dus la o creștere a nivelului de energie, la pierderea în greutate și la dobândirea unei stări mai bune de sănătate.

1. Fructele în timpul mesei sau după masă

Exemple: plăcintă cu mere sau tartă cu fructe la desert, fructe cu pește, sau fructe în salată.

Fructele pot ușura sau complica digestia, în funcție de cum alegem să le consumăm. În mod normal, fructele trec rapid prin stomac și se digeră în intestin. Atunci când le amestecăm cu alte mâncăruri (carne, cereale, banane, fructe uscate sau avocado) care se digeră mult mai greu, fructele rămân prea mult timp în stomac, și încep să fermenteze. Din acest punct de vedere, fructele chiar acționează ca zahărul.

Medicii recomandă ca fructele să fie consumate separat, adică înainte de masă cu 30 de minute sau 1 oră. Atunci când mâncăm fructe pe stomacul gol, ele pregătesc tractul digestiv pentru alimentele care urmează să fie ingerate, îmbunătățind astfel digestia. Apa din clătește și hidratează tractul digestiv, fibrele curăță, iar enzimele activează procesul chimic al digestiei. Astfel, consumul de fructe pe stomacul gol îmbunătățește capacitatea tractului digestiv de a absorbi substanțele nutritive.

De asemenea, un lucru important de reținut este că fructele proaspete (de sezon) sunt alimente complete, bogate în substanțe active. De aceea, amestecarea lor cu proteine sau carbohidrați le răpește energia pură.

2. Proteine animale + amidon

Exemple: carne și cartofi, pui și paste, sandwichuri cu șuncă sau salam.

Atunci când mâncăm carne cu cartofi, paste sau pâine la aceeași masă, sucurile digestive diferite ale acestor alimente își vor anula eficiența unul altuia. Proteinele vor putrezi, iar carbohidrații vor fermenta. Rezultatul? Balonare și gaze.

Totuși, o mâncare de orez și fasole este un exemplu de combinație reușită, deoarece aceste 2 alimente au un efect singeric, care promovează o mai bună asimilare a fiecăruia în parte.

Cei mai mulți dintre noi ne-am învățat să mâncăm astfel. Dacă vă este greu să renunțați la astfel de mese copioase, urmați sfatul nutriționiștilor: adăugați câteva legume verzi (salată), pentru a minimaliza pe cât posibil efectele negative.

Combinații de Alimente Nereușite

Combinații de Alimente Nereușite

3. Grăsimi combinate cu alimente nepotrivite

Exemple: măsline cu pâine, ton cu maioneză, carne prăjită în ulei vegetal.

Grăsimile au nevoie de săruri biliare pentru a se digera. Amestecarea lor cu alte alimente grele poate crea tulburări digestive. De pildă, cantitățile mari de grăsimi de proteine încetinesc digestia. Pentru prăjirea legumelor, cerealelor și cărnii, nutriționiștii recomandă uleiul de măsline sau uleiul de cocos. Grăsimile de proteine precum avocado, semințele și nucile trebuie combinate numai cu legume care nu conțin amidon. Este bine ca atunci când mâncăm ceva gras, să includem și o porție de legume cu frunze verzi.

4. Lichide cu alimente

Exemple: apă în timpul mesei, suc cu mâncare, ceai imediat după masă.

Apa trece prin stomac în 10 minute, iar sucurile în 15-30 de minute. Orice lichid din stomac diluează enzimele de care corpul are nevoie pentru a digera proteinele, carbohidrații și grăsimile, făcând astfel dificilă digestia.

Sfatul nutriționiștilor este să bem apă cel puțin cu 10 minute înainte de masă. Iar după masă, să așteptăm o oră, sau mai mult dacă masa este mai grea, pentru a bea lichide.

5. Două surse de proteine concentrate

Exemple: nuci și iaurt, ouă și bacon.

Proteinele concentrate necesită mai mult timp pentru a se digera, și duc la scăderea nivelului de energie, și la tulburări digestive. Trebuie reținut că primul fel nu trebuie să fie niciodată compus din carne, ci trebuie să fie ușor, din legume. Carnea trebuie consumată la urmă, când enzimele și focul digestiv sunt la cea mai mare cotă. Nu așteptați niciodată mai mult de 10 minute între feluri, la aceeași masă, deoarece apetitul digestiv și enzimele încetează să mai funcționeze.

6. Alte exemple concrete de asocieri nereușite

• Pâine albă cu dulceață sau gem
• Lapte cu cereale
• Pizza picantă cu salam
• Chipsuri cu salsa sau sos
• Vin cu desert
• Burger cu cartofi prăjiți
• Fleică și piure de cartofi

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.