Cât de mult crește sfecla (crudă sau coaptă) glicemia – dr. Ancuța Leonte

Sfecla roșie are un conținut mai mare de zahăr și carbohidrați decât alte legume. De aceea unii diabetici se feresc să o includă în dietă, din frica de a nu le crește glicemia.

Dr. Ancuța Leonte – medic specialist în diabet și nutriție, a făcut un experiment în acest sensm pentru a clarifica mai bine situația.

Sfecla rosie - cat de mult creste glicemia

Sfecla rosie – cat de mult creste glicemia

Cât de mult crește glicemia sfecla roșie?

Cât de riscat este acest aliment pentru diabetici, cei cu hiperglicemii sau sindrom metabolic?

Dr. Leonte a testat impactul asupra glicemiei a sfeclei roșii în două ipostaze.

Prima dată a consumat 250 de grame de sfeclă roșie crudă. A doua oară a consumat aceeași cantitate de sfeclă coaptă.

Senzorul de monitorizare continuă a glucozei a arătat că sfecla roșie nu produce o creștere foarte mare a zahărului din sânge. Există totuși o diferență importantă între tipul de sfeclă consumat.

Sfecla roșie vs. sfecla coaptă

Sfecla crudă a crescut modest glicemia, cu 10 miligrame pe decilitru. În 2 ore, glicemia a revenit la normal. Sfecla coaptă a crescut cu 20 mg/dl.

Sfecla crudă are mai puțini carbohidrați (24 g) decât sfecla coaptă (48 g). Sfecla crudă are 8 g de fibre, iar sfecla coaptă 16 g.

Dr. Ancuța Leonte consideră aceste creșteri glicemice a fi nesemnificative. Ele se datorează faptului că sfecla are un conținut bogat în fibre.

Ce arată studiile?

Aceste substanțe întârzie timpul de absorbție a carbohidraților la nivel intestinal. Rezultatele studiilor susțin includerea sfeclei roșii în alimentația celorcu diabet.

Un studiu din 2021 a arătat că sfecla roșie crudă are efecte benefice asupra funcțiilor cognitive, metabolismului glucozei și altor markeri metabolici la pacienții cu diabet zaharat de tip 2.

Potrivit unui studiu din 2023, sucul de sfeclă roșie îmbunătățește metabolismul glucozei la șobolani prin faptul că mărește nivelul metaboliților de oxid de azot.

Sfecla roșie scade hemoglobina glicată (HbA1c) la persoanele cu diabet de tip 2. Cea crudă reduce glucoza a jeun, hemoglobina glucozilată și tensiunea arterială și crește capacitatea antioxidantă totală.

Consumul de sfeclă roșie îmbunătățește de asemenea funcția endotelială la cei cu diabet de tip 2 și scade riscul de boli cardiovasculare.

Articole similare

Pe site-ul nostru puteți găsi și alte articole utile pe această temă:

Cura cu sfeclă pentru reglarea digestiei și tensiunii arteriale – dr. Eugen Giurgiu
Două rețete hrănitoare și dietetice cu sfeclă (de post)
Sfecla, un aliment cu beneficii uriașe: antioxidante, antitumorale, anticancerigene, hepatoprotectoare
Salată din sfeclă crudă și semințe de floarea-soarelui, fără ulei

Surse articol:

1. Dr. Ancuța Leonte: https://www.instagram.com/p/C2xniI9qKr8/
2. Sayyar, A., Oladi, M., Hosseini, M. et al.Effect of red beetroot juice on oxidative status and islet insulin release in adult male rats. Diabetol Metab Syndr 14, 58 (2022). https://doi.org/10.1186/s13098-022-00830-z
3. Rajeev Singh, Is beetroot good for diabetes? Pharm Easy: https://pharmeasy.in/blog/is-beetroot-good-for-diabaetes-unpacking-the-research-based-evidence/https://pharmeasy.in/blog/is-beetroot-good-for-diabetes-unpacking-the-research-based-evidence/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.