Năutul – o proteină vegetală de calitate

Năutul (Cicer arietinum L.) este o cereală antică, originară din Orientului Mijlociu, având o tradiţie de aproape 8.000 de ani.

Face parte din aceeaşi familie cu lintea, soia, mazărea şi fasolea.

Năutul – o proteină vegetală de calitate

Năutul – o proteină vegetală de calitate

De la scăderea colesterolului şi a zahărului din sânge, până la inhibarea apetitului, pierderea în greutate şi sănătatea cardiovasculară, năutul este o cereală multi-binefăcătoare.

Descriere

Năutul, sau fasolea garbanzo, este cultivată peste tot în lume. Acest tip de fasole are un gust delicios de nucă şi o textură untoasă.

Nutriţioniştii spun că este unul din cele mai versatile alimente, fiind incorporat în bucătăria Orientului Mijlociu şi Indiei.

Năutul nu este numai de culoare bej, ci se poate găsi şi în nuanţe de verde, roşu, maro sau negru, întocmai ca lintea.

Conţinut nutriţional 

Năutul este o bună sursă de carbohidraţi şi proteine, iar calitatea proteinei pe care o conţine este foarte bună.

Are toţi aminoacizii esenţiali, cu excepția aminoacizilor bogați în sulf.

Conţine fibre alimentare, zaharuri simple şi lipide în cantităţi mai mici.

Boabele de năut conţin de asemenea minerale şi vitamine, precum calciu, magneziu sau potasiu, niacina, tiamina, Vitamina A şi acid folic.

Cea mai mare bogăţie nutritivă a năutului este conţinutul de acizi graşi nesaturaţi – acid linoleic şi oleic

În combinaţie cu alte cereale şi leguminoase, năutul promite efecte terapeutice asupra unora din cele mai populare boli: cardiovasculare, digestive, diabet sau unele forme de cancer.

Fibrele şi pierderea în greutate

Ca și celelalte tipuri de fasole, năutul este o sursă fabuloasă de proteine şi fibre alimentare solubile şi insolubile.

Fibrele solubile formează o substanţă gelatinoasă în tractul digestiv stimulează evacuarea bilei.

Studiile au arătat că fibrele insolubile facilizeată scaunul, previn constipaţia şi pot chiar trata unele tulburări digestive.

Pentru controlul foamei şi al greutăţii, se poate consuma o jumătate de ceaşcă de năut pe zi.

Năutul proteine pentru vegetarieni

Năutul conţine proteine de cea mai înaltă calitate.

În combinaţie cu grâu,  poate oferi o cantitate de proteine comparabilă cu cea oferită de carne sau de produsele lactate, fără un aport crescut de calorii şi grăsimi saturate.

Creşte nivelul de energie

Manganul din năut este un mineral esenţial, implicat în stimularea unor enzime importante în producerea de energie şi în apărarea antioxidantă împotriva bolilor.

O singură ceaşcă de năut boabe poate furniza 84,5% din valoarea recomandată pe zi din acest mineral.

Conţinutul mare de fier este un alt motiv pentru care năutul poate stimula creşterea energiei corpului.

Acest lucru este deosebit de important pentru femeile în perioada de menstruaţie, pentru femeile însărcinate şi pentru cele care alăptează şi au copii în creştere.

Fierul este o componentă integrantă a hemoglobinei, care transportă oxigenul de la plămâni la toate celulele corpului, şi este parte a sistemelor enzimatice-cheie pentru producerea de energie şi stimularea metabolismului.

Scade glicemia şi stabilizează nivelul zahărului în sânge

Fibrele solubile din nău sunt responsabile pentru efectul de reglare a nivelului de zahăr din sânge.

Persoanele rezistente la insulină, cele care au hipoglicemie sau diabet, sunt sfătuite să consume mai multe fibre pentru arderea grăsimilor şi transformarea lor îm energie.

Năutul are au indice glicemic mic, ceea ce înseamnă că carbohidraţii sunt digeraţi şi defalcaţi într-un proces lent şi sigur.

Acest lucru este extrem de util pentru pierderea în greutate, întrucât controlează şi apetitul.

Năutul ține inima sănătoasă

Consumul regulat de năut poate reduce colesterolul rău şi colesterolul total. Această cereală conţine cantităţi semnificative de acid folic şi magneziu.

Acidul folic reduce nivelul de aminoacizi, şi întîreşte vasele de sânge. Studiile au descoperit că năut poate reduce inclusiv riscul de atac de cord.

Pentru scăderea colesterolului şi prevenirea bolilor de inimă, se poate consuma un sfert de ceaşcă de năut pe zi.

Beneficii pentru femei

Năutul conţine fitochimicale numit saponine, care pot acționa ca antioxidanţi în prevenirea cancerului de sân şi osteoporozei, precum şi în diminuarea bufeurilor de la menopauză.

Beneficii pentru copii

Năutul este considerat unul dintre primele 10 alimente cele mai sănătoase pentru bebeluşi.

Poate fi introdus în alimentaţia bebeluşului încă de la 10 luni. Are gust de alune şi o textură cremoasă, fiind în general acceptat uşor de către bebeluşi.

Totodată, năutul este unul dintre alimentele care pot cauza probleme digestive, acesta fiind motivul principal pentru care anumiți pediatri îl recomandă copiilor de peste un an, sau un an jumate.

În general, nu cauzează alergii, dar pot să apară probleme digestive datorită conţinutului mare de proteine.

Cum se prepară/consumă năutul?

Năutul este un ingredient extrem de versatil. Se poate adăuga la salate, supe şi tocane sau fripturi. Este deseori folosit ca substituent pentru ouă în cazul produselor de patiserie, sau pentru popcorn.

Înainte de a găti năutul este bine să se cureţe de impurităţi şi să se spele sub un jet de apă rece. Năutul uscat necesită un timp mai mare de fierbere (1-2 ore). D

e aceea este bine ca năutul uscat să fie pus la înmuiat cu 12-24 de ore înainte de gătire, pentru a elimina şi substanţele care pot provoca gaze. În acest caz, timpul de fierbere se va reduce până la 30 de minute.

Se poate fierbe şi la abur sau în apă, şi cel mai adesea se găteşe sub formă de humus (năut fiert şi pisat), consumat cu lămâie, usturoi şi ulei de măsline. Se poate prepara şi sub formă de supă creme.

Cum alegem năutul?

Năutul este comercializat sub formă uscată (la vrac sau preambalat), sau la conservă.

Seminţele trebuie să fie întregi şi lipsite de umezeală.

Năutul uscat se depozitează într-un recipient închis, într-un loc uscat, răcoros şi ferit de lumină. Poate fi păstrat până la 12 luni.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

2 comentarii

  1. Cat il mai injuram pe Ceausescu, ca nu gaseam cafea fara naut??? ,acuma umblam noi dupa ea……

  2. eu obisnuiesc sa prepar o salata cu naut in modul urmator, ocutie naut gata fiert ,spalat dupa ce deschid cutia,apoi adaug 2 fireceapa verde cateva inele ceapa rosie ,o cutie de tono in ulei de masline,sare piper.de obicei scurgeam uleiul di conserva de tono si puneam ulei de masline,acumpun tonul cu tot cu ulei si am descoperit ca este f.f.bun asa.

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.