Uimitor: Fasolea previne și tratează bolile vasculare (studii)

Articol bazat pe studii științifice

Când ați mâncat ultima dată o porție de fasole? Acest aliment tradițional are beneficii atât de mari, încât ar trebui să îl includem săptămânal în dieta noastră.

Leguminoasele conțin o serie de nutrienți esențiali care contribuie la prevenirea bolilor cardiovasculare, precum proteine, fibre, vitamine, minerale și antioxidanți. Pentru densitatea lor nutrițională bogată merită fiecare bănuț.

Fasolea previne si trateaza bolile vasculare

Fasolea previne si trateaza bolile vasculare

Leguminoasele au efecte profilactice și curative

Ultimul lucru cu care am asocia fasolea este cu prevenirea bolilor. Dar da, studiile arată că leguminoasele sunt alimente funcționale. Valoarea lor terapeutică este mai mare decât valoarea nutrițională.

Fasolea, mazărea, soia, năutul și lintea nu fac doar profilaxia bolilor, ci ajută inclusiv la tratarea unor afecțiuni actuale. Un domeniu în care fasolea strălucește realmente este cel cardiovascular.

Studiile au raportat că leguminoasele au un impact pozitiv în greutate corporală excesivă, insulină crescută, nivel mare de grăsimi în sânge, boli inflamatorii și stres oxidativ.

Citește și – Mâncare de fasole verde pentru slăbit

Toți aceștia sunt factori de risc ai bolilor cardiovasculare, fiind asociați cu diabetul și obezitatea.

Leguminoasele previn bolile cardiace și coronariene

Potrivit unui studiu epidemiologic publicat în 2001 în jurnalul „Archives of Internal Medicine”, persoanele care consumă legume au un risc mai mic de afecțiuni cardiace și boli coronariene.

Autorii acestui studiu au concluzionat că introducerea leguminoaselor în alimentație poate fi o strategie importantă de prevenire a bolilor coronariene la populația generală.

Cercetările arată că consumatorii a 2-3 porții de leguminoase pe săptămână sunt mai protejați împotriva acestor afecțiuni.

O porție de fasole pe zi scade riscul de infarct cu 38%

Un alt studiu, apărut în „Journal of Nutrition” în 2005 a arătat că persoanele care mănâncă o porție de fasole în fiecare zi au un risc cu 38% mai mic de atac de cord.

Mai mult decât atât, consumul de fasole a fost corelat cu o scădere a ratei de mortalitate generală.

Leguminoasele reduc semnificativ nivelul colesterolului rău (LDL) din sânge, arată o recenzie publicată în 2014 în „Canadian Medical Association Journal”.

Acest efect este ușor de anticipat, dat fiind că fasolea are un conținut scăzut de grăsimi și un indice glicemic mic.

Fasolea este bogată în fibre, proteine de calitate, potasiu și alți compuși care ajută la scăderea tensiunii arteriale.

O recenzie apărută în 2014 în „American Journal of Hypertension” a dovedit că leguminoasele scad tensiunea arterială la persoanele hipertensive și normo-tensive.

Aceste studii demonstrează că leguminoasele au capacitatea de a preveni bolile cardiace și coronariene.

Un studiu apărut în jurnalul „Atherosclerosis” în 2013 a arătat că această categorie de alimente are un potențial și mai mare. Anume acela de a rezolva afectarea vasculară provocată de boala arterială periferică.

Această afecțiune apare din cauza scăderii fluxului sangvin la nivelul picioarelor din cauza plăcilor aterosclerotice.

Rețete cu fasole

Pe site-ul nostru puteți găsi numeroase rețete delicioase cu fasole:

Ciorbă de fasole verde și roșii
Fasole verde păstăi în stil grecesc – mâncare savuroasă, ieftină
Fasole bătută cu ardei copți – rețetă de post
Fasole în sos de roșii – rețetă grecească (Gigantes Plaki)
Salată de fasole boabe, roșii și busuioc

Fasolea, lintea, năutul, mazărea – benefice în boala arterială periferică

Cercetările anterioare au arătat că izoflavonii din boabele de soia diminuează rigiditatea arterială în ateroscleroză. Studiul de față a investigat efectele altor leguminoase asupra funcției arterelor la persoanele cu boala arterială periferică.

Cei 26 de participanți au consumat câte ½ cană de leguminoase combinate pe zi (fasole, mazăre, linte și năut), timp de 8 săptămâni.

Această intervenție alimentară simplă a îmbunătățit semnificativ funcția vasculară, încât 4 participanți au fost reincluși în categoria persoanelor normale.

Concluzia autorilor a fost că dietele bogate în leguminoase aduc îmbunătățiri majore în funcția arterială.

Surse articol:

1. NutritionFacts.org, Friday Favorites: benefits of beans for peripheral vascular disease: https://www.youtube.com/watch?v=zvIrkJoKI2A&ab_channel=NutritionFacts.org

2. Bazzano LA, He J, Ogden LG, Loria C, Vupputuri S, Myers L, Whelton PK. Legume consumption and risk of coronary heart disease in US men and women: NHANES I Epidemiologic Follow-up Study. Arch Intern Med. 2001 Nov 26;161(21):2573-8. doi: 10.1001/archinte.161.21.2573. PMID: 11718588.

3. Kabagambe EK, Baylin A, Ruiz-Narvarez E, Siles X, Campos H. Decreased consumption of dried mature beans is positively associated with urbanization and nonfatal acute myocardial infarction. J Nutr. 2005 Jul;135(7):1770-5. doi: 10.1093/jn/135.7.1770. PMID: 15987863.

4. Ha V, Sievenpiper JL, de Souza RJ, Jayalath VH, Mirrahimi A, Agarwal A, Chiavaroli L, Mejia SB, Sacks FM, Di Buono M, Bernstein AM, Leiter LA, Kris-Etherton PM, Vuksan V, Bazinet RP, Josse RG, Beyene J, Kendall CW, Jenkins DJ. Effect of dietary pulse intake on established therapeutic lipid targets for cardiovascular risk reduction: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. CMAJ. 2014 May 13;186(8):E252-62. doi: 10.1503/cmaj.131727. Epub 2014 Apr 7. PMID: 24710915; PMCID: PMC4016088.

5. Jayalath VH, de Souza RJ, Sievenpiper JL, Ha V, Chiavaroli L, Mirrahimi A, Di Buono M, Bernstein AM, Leiter LA, Kris-Etherton PM, Vuksan V, Beyene J, Kendall CW, Jenkins DJ. Effect of dietary pulses on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of controlled feeding trials. Am J Hypertens. 2014 Jan;27(1):56-64. doi: 10.1093/ajh/hpt155. Epub 2013 Sep 7. PMID: 24014659; PMCID: PMC5391775.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.