Intoleranța la gluten? 5 fructe esențiale în dieta fără gluten

De ce vorbim despre fructe în intoleranța la gluten? Deoarece acestea au un rol important în refacerea rezeverelor de nutrienți ale corpului.

Expunerea repetată la gluten la pacienții problematici alterează în timp capacitatea intestinului de a absorbi optim nutrienții din alimente.

Intoleranța la gluten - 5 fructe esentiale în dieta fara gluten

Intoleranța la gluten – 5 fructe esentiale în dieta fara gluten

O statistică din 2019, rezultată în urma „Caravanei fără gluten în România”, a arătat că 1 din 100 de români are boala celiacă.

Nu este un procent mare, însă mai există un tip de intoleranță la gluten care nu ține de această afecțiune și care se numește „sensibilitatea la gluten non-celiacă”.

Sensibilitatea nonceliacă la gluten

Sensibilitatea la gluten non-celiacă afectează 0,5-13% din populație. Este o formă mai ușoară de intoleranță la gluten, care poate fi și ea simptomatică.

Citește și – Pâine fără gluten – cea mai reușită textură, cel mai bun gust

Din categoria celor nevoiți să adopte o dietă fără gluten fac parte și persoanele cu alergie la grâu sau alergie la făina de grâu.

Intoleranța la gluten simptome

Toate formele de intoleranță la gluten menționate mai sus provoacă simptome gastrointestinale și extraintestinale.

Pacienții raportează apariția unui disconfort sesizabil în urma ingerării de pâine sau alte produse care conțin gluten (din grâu, orz sau secară).

Iată câteve semne că ai intoleranță la gluten (non-celiacă):

→ balonare
→ diaree și constipație
→ dureri de stomac
→ dureri de cap sau migrene
→ oboseală accentuată nejustificată
→ depresie, anxietate
→ dureri de articulații, dureri de mușchi
→ ceață mentală

83% din cei care au intoleranță la gluten raportează un disconfort abdominal și dureri stomacale după ce consumă gluten.

64% din pacienții cu sensibilitate nonceliacă la gluten au raportat o stare de oboseală și epuizare.

Un studiu a arătat că 40% din persoanele care s-au declarat a fi sensibile la gluten se confruntau cu anxietate regulată.

40% din persoanele cu intoleranță la gluten sunt afectate de ceața mentală sau dificultăți de gândire.

Dr. Ruxandra Canarache spune că boala poate fi recunoscută și la copii, unde simptomele sunt preponderent gastrointestinale. Fatigabilitatea este unul din cele mai comune semne non-digestive.

Test intoleranța la gluten

Este important să știi ce fel prin ce analize poți depista sensibilitatea non-celiacă la gluten.

Dacă suspectezi că ai o sensibilitate la gluten, poți solicita medicului un test de dozare a anticorpilor IgC pentru gluten. Metoda ELISA este cel mai eficient mijloc de diagnosticare.

Intoleranța la gluten alimente permise

Lista de alimente interzise în intoleranța la gluten este binecunoscută. Orice produs care conține grâu, secară sau orz trebuie evitat.

Citește și – Lipii fără gluten din dovlecel – doar 3 ingrediente (fără ulei)

Dar ce alimente sunt permise în intoleranța la gluten? O categorie foarte importantă este ce a fructelor.

Importanța fructelor în dieta fără gluten

Odată intrat pe o dietă fără gluten, inflamația și leziunile intestinale vor începe să se vindece. Însă acest proces poate fi unul de lungă durată.

În tot acest timp, pacientul trebuie să își asigure un aport optim de vitamine și minerale.

Fructele conțin atât vitamine și minerale, cât și fibre și antioxidanți cu rol protector.

Fructe dieta fara gluten

Fructe dieta fara gluten

5 fructe esențiale în dieta fără gluten

Sunt cel puțin 5 tipuri de fructe pe care orice persoană care urmează o dietă fără gluten trebuie să le consume:

1. Fructele de pădure. Din această categorie, cele mai benefice sunt căpșunile, zmeura și afinele. Sunt bogate în antioxidanți și compuși fitochimici care combat inflamațiile sistemice.

2. Kiwi. Acest fruct îi protejează pe pacienți de simptomele provocate de inflamația intestinală. Kiwi conține două peptide importante în acest sens. Una din ele este actinidina, care ajută la descompunerea glutenului în particule mici. Cealaltă este kissper, care la rândul ei atenuează inflamația intestinală indusă de gluten la pacienții cu patologia celiacă. Alte studii recente au arătat că 2 fructe de kiwi pe zi reduc dramatic simptomele de colon iritabil și ameliorează constipația.

Citește și – Boala celiacă? Mâncați kiwi – reduce inflamația intestinului provocată de gluten

3. Papaya. La fel ca și kiwi, papaya conține o enzimă cu beneficii la nivel digestiv, numită papaină. Aceasta ameliorează indigestia, reduce gazele și simptomele la pacienții cu boala celiacă.

4. Fructele citrice. Bogate în vitamine, acid folic, beta-caroten și fibre, aceste fructe favorizează absorbția fierului la nivel intestinal.

5. Ananasul. În acest fruct se găsește bromelaina, o enzimă care se absoarbe rapid în sânge și care ajută digestia. La persoanele cu boala celiacă, ea poate preveni formarea de gaze și balonarea. În plus, bromelaina din ananas are proprietăți antiinflamatoare și imunostimulatoare. Atenuează inflamația și durerile articulare.

Consumați fructele ca atare, pe post de desert sau gustare. Fiind extrem de versatile, le puteți include și în rețete.

Surse articol:

1. Ruxadra Canarache, Ce este și cum recunoști sensibilitatea non-celiacă la gluten, Teste de Bine: https://testedebine.ro/ce-este-si-cum-recunosti-sensibilitatea-non-celiaca-la-gluten/
2. Adda Bjarnadottir, Katherine Marengo, The most common signs of gluten intolerance, Healthline: https://www.healthline.com/nutrition/signs-you-are-gluten-intolerant#Symptoms-of-non-celiac-gluten-sensitivity
3. CeliAct, 5 fruits everyone on a gluten free diet needs: https://celiact.com/blogs/the-celiact-blog/96302214-5-fruits-everyone-on-a-gluten-free-diet-needs<
4. Susan Ojanen, The sweet health benefits of pineapple, Gluten-Free Living:https://www.glutenfreeliving.com/gluten-free-foods/diet/the-sweet-health-benefits-of-pineapple/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.