Dieta DASH – dieta tuturor bolilor 

Articol bazat pe studii științifice

Dieta DASH, sau dieta tuturor bolilor, așa cum a mai fost numită, are ca scop principal scăderea tensiunii arteriale.

Studiile au arătat că acest plan alimentar nu este utilă doar în hipertensiune arterială, ci și în alte boli non-transmisibile.

Dieta DASH - dieta tuturor bolilor 

Dieta DASH – dieta tuturor bolilor: Timolina

Aceste boli reprezintă principala cauză a mortalității în țările occidentale.

Ele se datorează consumului excesiv de grăsimi saturate, sare și zahăr.

Dieta Dash pentru scăderea tensiunii arteriale

Dieta DASH se numește „Dietary approach to stop hypertension”, adică „Abordarea nutrițională pentru stoparea hipertensiunii”.

Se axează pe consumul de legume, fructe și lactate degresate.

Citește și – Dietă pentru „întinerirea” articulațiilor

Sunt de asemenea incluse cereale integrale, carne de pasăre și pește.

Carnea roșie este consumată cu moderație. La fel și dulciurile sau băuturile care conțin zahăr.

Beneficii clinice dovedite

Un studiu publicat în 2020 în jurnalul „Current Hypertension Reviews” a demonstrat că urmarea acestei diete pe termen lung funcționează ca un tratament pentru diverse boli nontransmisibile.

→ scăderea tensiunii arteriale
→ scăderea trigliceridelor
→ scăderea hemoglobinei glicozilate la tinerii cu diabet de tip 1
→ scăderea tensiunii arteriale sistolice la tinerii cu diabet de tip 2
→ reducerea semnificativă a tensiunii arteriale la pacienții hipertensivi supraponderali sau obezi (în asociere cu excerciții fizice)
→ îmbunătățirea funcției vasculare și autonome
→ îmbunătățirea funcțiilor cognitive
→ îmbunătățirea densității minerale osoase
→ scăderea riscului de boli de inimă coronariene și accidente vasculare cerebrale la femeile de vârstă medie
→ prevenirea accidentelor ischemice
→ obținerea unei scăderi mai mari în greutate

În ce afecțiuni ajută dieta DASH

Dieta DASH a fost corelată cu scăderea greutății cirporale și a circumferinței taliei la persoanele cu sindrom metabolic.

Are un indice glicemic și caloric redus și favorizează un aport crescut de fibre.

De aceea dieta stimulează sațietatea și reduce consumul de alimente.

Citește și – Dieta endomorfă crește metabolismul la persoanele care se îngrașă ușor

Indicele glicemic redus al alimentelor incluse în dieta DASH este util și în controlul diabetului.

Acest regim alimentar îmbunătățește profilul metabolic al diabeticilor.

Mărește sensibilitatea la insulină.

La persoanele cu diabet de tip 2, dieta DASH și un aport de sodiu de 2400 mg/zi au produs efecte benefice asupra controlului glicemiei și factorilor de risc cardiovasculari.

Dieta DASH poate fi prielnică și persoanelor care suferă de gută.

Comorbiditățile cardiovasculare și metabolice pot duce la complicarea acestei afecțiuni.

Dieta de tip occidental crește acidul uric și purinele, în timp ce dieta DASH are un efect opus.

La persoanele care au urmat această dietă, nivelul acidului uric seric a scăzut în decurs de o lună. Efectul s-a prelungit până la 3 luni.

Aderența la dieta DASH poate preveni de asemenea leziunile renale.

Acest beneficiu se datorează în mare parte aportului redus de sare și scăderea tensiunii arteriale.

Limite ale dietei DASH

Există și câteva limitări ale acestei diete.

Prepararea mâncărurilor pe bază de legume necesită mai mult efort. În plus, alimentele recomandate pot fi destul de costisitoare.

Cerealele integrale costă mai mult decât cerealele rafinate. Legumele și fructele proaspete la fel.

Citește și – Cum să reduci grăsimea din ficat în 14 zile doar prin dietă!

Un alt aspect dificil poate fi menținerea aportului de sodiu sub 1.500 mg pe zi.

Fiind o dietă care furnizează mult calciu, poate crește riscul de calculi renali.

În concluzie, dieta DASH este un plan alimentar foarte sănătos, care dă efecte bune pe termen lung.

A fost concepută pentru prevenirea și tratarea hipertensiunii arteriale. Însă are efecte bune și în alte boli.

Traducere din: Suri S, Kumar V, Kumar S, Goyal A, Tanwar B, Kaur J, Kaur J. DASH Dietary Pattern: A Treatment for Non-communicable Diseases. Curr Hypertens Rev. 2020;16(2):108-114. doi: 10.2174/1573402115666191007144608. PMID: 31589127; PMCID: PMC7499347.

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.