Afinele, merele și căpșunile blochează creșterea nivelului de zahăr din sânge și eliberarea insulinei

Articol bazat pe studii științifice

Fructoza și siropul de porumb bogat în fructoză/zaharoză sunt asociate cu ficat gras, scăderea rezistenței la insulină și creșterea riscului de diabet de tip 2.

Cum rămâne cu fructoza din fructe?

Afinele, merele si capsunile blocheaza cresterea zaharului din sange si eliberarea insulinei

Afinele, merele si capsunile blocheaza cresterea zaharului din sange

Zaharurile naturale din fructe au aceleași consecințe asupra sănătății?

Din fericire, nu.

FRUCTOZA INDUSTRIALĂ AFECTEAZĂ FICATUL ȘI TENSIUNEA ARTERIALĂ

Un studiu publicat în 2013 în „Journal of Hepatology” spune că doar fructoza industrială, nu și fructoza din fructe, alterează funcția ficatului și înrăutățește hepatita C cronică.

Fructoza din zaharurile adăugate în mod artificial în produsele alimentare a fost de asemenea asociată cu creșterea tensiunii arteriale.

Fructoza din fructe nu are aceste efecte.

FRUCTOZA DIN FRUCTE NU AFECTEAZĂ GLUCOZA ȘI INSULINA

Cu adevărat uimitor este că zahărul din fructe nu numai că nu periclitează sănătatea, ci chiar este benefic sănătății.

Este concluzia unui studiu apărut în jurnalul „Metabolism Clinical and Experimental”.

Citește și – Zahărul din fructe și efectul acestuia asupra greutății corporale

Cercetătorii mexicani au comparat efectele unei diete sărace în fructoză adăugată cu o dietă care conține o cantitate moderată de fructoză naturală asupra parametrilor sindromului metabolic.

SLĂBEȘTI MAI MULT DACĂ CONSUMI FRUCTE DECÂT DACĂ LE EXCLUZI

Participanții care au consumat fructe au slăbit mai mult decât cei care au exclus toate tipurile de fructoză.

Aceste rezultate arată că dietele care conțin zaharuri naturale din fructe sunt mai bune decât o dietele care restricționează atât fructoza din zaharurile adăugate, cât și fructoza din fructe.

Fructoza a avut efecte negative asupra sănătății doar atunci când aceasta a provenit din zaharurile adăugate, precum zahărul de masă sau siropul de porumb bogat în fructoză.

Fructoza din siropul de porumb bogat în fructoză accelerează absorbția fructozei. Acest lucru arată că zaharurile industriale sunt mult mai nesănătoase decât credeam.

AFINELE NU CRESC GLUCOZA DIN SÂNGE

Autorii unui studiu publicat în „American Journal of Clinical Nutrition” în anul 2012 au comparat efectele unui pahar de apă cu 3 linguri de zahăr cu efectele unui pahar de apă cu zahăr și afine asupra glucozei post-prandiale și insulinei.

Apa cu zahăr a crescut glucoza din sânge în decurs de 30 de minute.

În această situație, corpul eliberează un exces de insulină pentru a reduce nivelul crescut de zahăr din sânge.

De aceea, în scurt timp, glucoza scade sub limită și ne duce într-o stare de hipoglicemie.

Adăugarea afinelor în acel pahar cu apă și zahăr a avut un efect contrar.

Chiar dacă afinele au mărit cantitatea de zahăr din acea băutură, aceasta nu a produs fluctuații glicemice ulterior.

FIBRELE DIN AFINE ÎNCETINESC ELIBERAREA ZAHARURILOR

Afinele nu conțin doar fructoză. Sunt bogate în fibre, vitamine, minerale și antioxidanți.

Se numără printre fructele recomandate diabeticilor.

Fibrele pe care le conțin produc un efect gelifiant la nivelul intestinului.  

În consecință, afinele reduc rata de golire a stomacului și încetinesc eliberarea zaharurilor.

Citește și – Uimitor: Afinele scad glicemia, insulina și colesterolul după o masă copioasă

Să fie oare fibrele răspunzătoare pentru efectul protector al afinelor asupra răspunsului la insulină?

Da, parțial. Cercetătorii au repetat experimentul de mai sus, unde au înlocuit acel smoothie de afine (apă cu zahăr și afine zdrobite cu tot cu pulpă) cu un suc de afine strecurat de pulpă, fără fibre.

După 15 minute, zahărul din sânge a scăzut doar la persoanele care au consumat smoothie-ul de afine, nu și la cei care au consumat suc de afine fără fibre.

AFINELE ATENUEAZĂ CREȘTEREA GLICEMICĂ PRODUSĂ DE PÂINEA ALBĂ

La 2 ore după ce mâncăm pâine albă, nivelul insulinei crește semnificativ.

Dacă adăugăm afine la acea masă, creșterea insulinei va fi semnficativ atenuată.

Briose cu afine

Briose cu afine

FRUCTELE CONȚIN FITONUTRIENȚI CARE BLOCHEAZĂ ABSORBȚIA ZAHARURILOR

Cercetătorii au descoperit că afinele conțin și alți fitonutrienți importanți în această ecuație.

Aceștia afectează pozitiv transportul zaharurilor prin peretele intestinal în fluxul snagvin.

De pildă, merele și căpșunile conțin fitonutrienți care blochează absorbția zahărului în celulele care căptușesc intestinele.

Aceste studii sugerează că anumite fructe, precum afinele, căpșunile și mere împiedică creșterea insulinei în urma consumului de alimente cu un indice glicemic mare.

Informațiile pot fi utile mai ales pentru persoanele care suferă de diabet, obezitate sau sindrom metabolic.

Citește și – „Mă crucesc să văd că în diabet se scot fructele din alimentație” – dr. Roman Morar 

Traducere din:

1. Nutrition Facts, If fructose is bad, what about fruit? https://nutritionfacts.org/video/if-fructose-is-bad-what-about-fruit/
2. Trina Wood, Both sucrose and high fructose corn syrup linked to increased health risks, UC DAVIS: https://www.ucdavis.edu/news/both-sucrose-and-high-fructose-corn-syrup-linked-increased-health-risks

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.