Beți suc de spanac! Vă protejează ochii, inima și vasele de sânge

Bazat pe studii științifice

Cei mai mulți asociază consumul de spanac cu creșterea nivelului de fier din corp. Trebuie să știm că organismul nostru poate să asimileze doar 1-7% din fierul conținut de această plantă.

Beti suc de spanac - protejeaza ochii, inima si vasele de sange

Beti suc de spanac – protejeaza ochii, inima si vasele de sange

Acest lucru nu înseamnă că spanacul nu este sănătos. Un compus mult mai valoros din frunzele sale este luteina. Acest antioxidant protejează ochii, vasele de sânge și inima.

Luteina face parte din clasa carotenoidelor, cunoscute pentru proprietățile lor antiinflamatoare și imunostimulatoare.

Luteina a fost asociată cu îmbunătățirea dispoziției, a greutății corporale și a sănătății inimii.

Citește și – Spanacul are o valoare medicinală deosebită

Luteina din spanac protejează vasele de sânge 

Un studiu apărut în jurnalul „Atherosclerosis” a arătat că persoanele cu ateroscleroză au niveluri mult mai mici de luteină. Acestea au fost asociate cu o rigiditate crescută a arterelor carotide.

Cu cât mai mic este nivelul de luteină în corp, cu atât mai afectate sunt arterele.

Luteina scade un marker de inflamație (interleukina-6) la pacienții cu boala coronariană. Totodată, reduce producția și secreția de citokine inflamatorii.

Luteina atenuează inflamația din celulele imune la pacienții cu boala arterială coronariană.

Citește și – Mâncați spanac – întărește mușchiul inimii și previne accidentele vasculare cerebrale!

Luteina din spanac protejează vederea

Cel mai cunoscut beneficiu al acestui antioxidant este însă protejarea vederii.

Cercetările au arătat că luteina poate preveni deteriorare vederii, scăzând riscul de cataractă, degenerescență maculară, maculopatie sau retinită pigmentosa.

Pentru a beneficia cât mai mult de acest compus valoros, trebuie să știm care sunt cele mai bune moduri de a consuma spanacul.

Cum trebuie consumat spanacul pentru a obține cea mai mare cantitate de luteină

Cercetătorii suedezi au testat mai multe metode de preparare a spanacului. Au comparat de asemenea efectele temperaturilor folosite asupra conținutului de luteină.

Au descoperit că prepararea termică distruge o bună parte din acest antioxidant.

Cu cât mai mult durează fierberea, cu atât mai multă luteină se pierde.

Călirea spanacului în tigaie duce la degradarea luteinei după numai 2 minute.

Așadar, care este cel mai bun mod de a mânca spanacul? În mod deloc surpinzător, crud!

Cercetătorii au concluzionat că cea mai bună metodă de servire a spanacului este sub formă de smoothie.

Rezultatele acestui studiu au fost publicate în 2019 în jurnalul „Food Chemistry”.

Pentru cei care nu știu, „smoothie” este denumirea unui suc cremos obținut în blender.

Frunzele de spanac se mixează în blender cu apă și alte ingrediente și se bea nestrecurat, cu tot cu pulpă.

Smoothie-ul de spanac ne oferă cea mai mare concentrație de luteină.

Tocarea măruntă a frunzelor permite eliberarea unei cantități mai mari de luteină.

Ținând cont de faptul că luteina este liposolubilă, putem asocia spanacul cu o sursă de grăsime pentru a mări gradul de asimilare a luteinei.

De pildă, putem face un smoothie din spanac și iaurt sau cu avocado. S-a dovedit că avocado ajută la absorbția antioxidanților din alimentele consumate la aceeași masă.

Oamenii de știință au descoperit că organismul își poate face rezerve valoroase de luteină. Mai exact, ea poate fi stocată în celulele imune.

Alte alimente bogate în luteină

Pe locurile următoare după spanac în topul celor mai bune surse de luteină se află:

  • broccoli
  • salata verde
  • mazărea
  • porumbul
  • fasolea
  • portocalele
  • apio
  • sucul de tomate
  • piersicile
  • morcovii
  • pepenele galben
  • grepfrutul

Citește și – Spanac cu iaurt – rețetă cu beneficii

Surse articol:

1. Natural Life App, Protect your eyes and heart with spinach: https://www.naturallifeapp.com/from_science/protect-your-eyes-and-heart-with-spinach
2. American Macular Degeration Foundation: https://www.macular.org/wp-content/uploads/2016/05/lutein.pdf
3. Linköping University. “Getting the most out of spinach: Maximizing the antioxidant lutein.” ScienceDaily. ScienceDaily, 21 December 2018: sciencedaily.com/releases/2018/12/181221123810.htm
4. Cleveland Heart Lab, Lutein and Your Heart: https://www.clevelandheartlab.com/blog/lutein-and-your-heart/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.