Top 10 cele mai bune surse de proteine – dr. Sten Ekberg

Proteinele, la fel ca grăsimile, sunt esențiale pentru organism.

Nu putem trăi fără ele. Sunt o componentă structurală a organismului.

Top 10 cele mai bune surse de proteine - dr. Sten Eckberg

Top 10 cele mai bune surse de proteine – dr. Sten Ekberg

Cantitate vs. calitate

Un aspect foarte important în ceea ce privește alimentația noastră este aportul de proteine.

Dr. Sten Ekberg spune că atunci când calculăm necesarul de proteine trebuie să avem în vedere nu doar cantitatea ingerată, ci mai ales gradul de asimilare și utilizare.

Cât de calitative sunt proteinele pe care le consumăm? Cum le digeră corpul? Cât la sută din ele asimilează? Cum le folosește?

La aceste întrebări răspunde dr. Sten Ekberg. Informațiile oferite mai jos sunt extrem de valoroase.

Cât de multe proteine avem nevoie

Doar persoanele care mănâncă exclusiv carne, fără legume sau plante, pot atinge doza zilnică recomandată de 35% de proteine din calorii.

Dacă sursele de carne au 20% grăsime, aportul de proteine este mai mic (26%).

Cei care consumă doar carne slabă, precum iepure, pot avea un aport de 81% de proteine. Însă acest aport poate deveni toxic, deoarece provoacă dezechilibre în corp.

Citește și – Câte proteine trebuie să consumăm într-o zi pentru a pierde grăsime și a câștiga mușchi

Top 10 cele mai bune surse de proteine

Proteinele se pot transforma în corp în țesut sau în glucoză. Calitatea proteinelor determină acest lucru.

Dacă proteinele nu au o compoziție corectă, sau dacă le consumăm în exces, ele se pot converti în glucoză.

Proteinele animale sunt mai apropiate de corpul uman decât proteinele vegetale.

De aceea primele se absorb într-o cantitate mai mare (30%) decât proteinele din plante (17%) și au o rată mai mare de utilizare.

Nr. 10 – Soia

Este una din sursele majore de proteine vegetale.

O găsim în diverse forme și produse alimentare.

Laptele de soia nu este o sursă bună de proteine deoarece conține zahăr.

În general, soia este un aliment modificat genetic.

În plus, este greu de digerat. Iar acest lucru înseamnă că provoacă alergii.

Dacă vreți să consumați soia, dr. Ekberg recomandă tofu și alte produse din soia care sunt fermentate.

Acestea conțin bacterii care ajută digestia.

Nr. 9 – Leguminoasele

Fasolea, lintea, mazărea, năutul și arahidele sunt de asemenea surse vegetale de proteine.

La fel ca soia, se digeră greu și provoacă gaze.

Împreună cu proteine, leguminoasele aduc și un aport consistent de carbohidrați.

Doar 17% din proteinele din leguminoase sunt utilizate de corp. Adică sunt transformate în țesut.

Restul de 83%, pe care corpul nu le poate folosi, sunt transformate în energie (glucoză).

Nr. 8 – Albușul de ou

Mulți cred că albușul este proteina perfectă din ou.

Însă dacă înlăturăm gălbenușul, proteina din ou este incompletă.

Albușul fără gălbenuș este cea mai proastă sursă de proteină animală.

Doar 17% din aceasta este utilizată.

Oul – în special albușul – este un alergen comun.

Nr. 7 – Nucile și semințele

La fel ca în cazul altor plante, doar 17% din proteinele nucilor și semințelor sunt folosite de corp.

Avantajul lor este că furnizează și alți nutrienți importanți, precum fibre și grăsimi.

Chiar dacă 83% din proteinele lor sunt transformate în glucoză, acest proces se petrece lent, datorită fibrelor și grăsimilor.

Astfel, răspunsul glucozei nu va fi foarte mare.

Semințele de in, semințele de chia și semințele de dovleac sunt cele mai bune surse de fibre.

În ceea ce privește grăsimile, cele mai bune alegeri sunt nucile și alunele.

Varietatea este importantă. Câte puțin din toate aceste nuci și semințe este benefic.

Citește și – Nucile și migdalele conțin proteine „de elită” – dr. Virgiliu Stroescu

Nr. 6 – Carnea de pui, curcan și porc

Produsele animale sunt cele mai bune surse de proteine.

30% din proteinele lor se transformă în țesut, iar 70% în glucoză.

Singura problemă este că aceste produse au o calitate redusă.

Este greu să găsești carne de la animale care au fost crescute organic.

Un alt motiv de îngrijorare este că majoritatea pesticidelor și toxinelor sunt liposolubile.

Acest lucru înseamnă că animalele concentrează toxinele în țesutul lor gras.

Animalele crescut nesănătos vor furniza o grăsime toxică.

Din cauza lipsei de calitate a proteinelor și a toxicității grăsimii provenite de la animale crescute incorect, dr. Ekberg recomandă limitarea consumului de carne de pasăre și porc din comerț.

Nr. 5 – Produsele lactate

Produsele lactate oferă același raport de 30%-70% proteine glucoză ca și carnea.

Dacă optăm pentru proteina din zer, procentul de proteine utilizate nu va mai fi 30%, ci 17%.

Nici o pudră proteică, nici un baton proteic cu proteine izolate nu pot oferi o sursă de proteine asimilabile și utilizabile.

Produsele lactate trebuie să provină de la animale crescute cu iarbă. Acestea furnizeză grăsimi sănătoase.

Un dezavantaj al lactatelor este riscul de alergii. Lactatele procesate sunt pe locul doi în topul alimentelor alergene, după grâu.

Lactatele fermentate (iaurtul, smântâna) redobândesc bacterii benefice, care ajută digerarea proteinelor și producerea de enzime.

Acestea sunt mai ușor de digerat și de tolerat.

Nr. 4 – Brânzeturile

Brânzeturile nu sunt incluse în categoria lactatelor, deoarece sunt produse concentrate din lapte.

Proteinele lor au o rată de utilizare de 30%.

Cea mai bună este brânza proaspătă, preparată natural, care nu a fost procesată chimic.

Brânzeturile sunt bine tolerate. Au un risc redus de alergii.

Nr. 3 – Carnea roșie

Spre deosebire de carnea de pasăre și de porc, este mai ușor să găsești calitate la capitolul carne de vită și de miel.

Aceste animale sunt de regulă crescute cu iarbă.

Nr. 2 – Peștele

Peștele este o sursă mai bună de proteine decât carnea deoarece se digeră mai ușor.

În plus, oferă acizi grași esențiali (Omega-3) care nu se găsesc în carne.

Au proprietăți antiinflamatoare și efecte benefice asupra sistemului nervos.

Cele mai bune tipuri de pește sunt somonul, macroul și sardinele. Acestea au cel mai mare conținut de acizi grași.

Optați pentru peștele sălbatic, capturat din oceane, nu pentru peștele crescut în regim de fermă.

Nr. 1 – Ouăle

Cea mai bună sursă de proteine este oul întreg, susține dr. Ekberg.

Oul este un pachet nutrițional excelent.

Este cea mai completă sursă de proteine. Are un raport bun de aminoacizi, care permite utilizarea proteinelor în proporție de 48%.

Gălbenușul are un procentaj de proteine mai mare decât albușul.

Conținutul de colesterol din ou nu ar trebui să fie o piedică în consumul de ouă.

Acesta este un mit, spune dr. Ekberg.

Ouăle trebuie să provină de la păsări crescute natural.

În caz contrar, ouăle vor avea un conținut nesănătos și grăsimi nesănătoase.

Din păcate, unele persoane sunt alergice la ouă.

Citește și – Salată de ton și ouă fierte – o sursă bogată de proteine, vitamina B12 și seleniu

Laptele matern?

Singura sursă de proteine care depășește oul este laptele matern. Proteinele din laptele matern sunt folosite în proporție de 49%.

Din păcate, nu este un aliment disponibil pentru adulți.

Sursă articol: Dr. Sten Ekberg, 10 alimente bogate în proteine pe care trebuie să le consumi: https://www.youtube.com/watch?v=YHNHpPGlvSY&ab_channel=Dr.StenEkberg

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.