Pasta de roșii – un protector cardiac nebănuit!

Banala pastă de roșii este un protector cardiac impresionant. Cel puțin așa arată studiile științifice.

O folosim deseori la gătit, dar nu știm cât de sănătoasă este.

Pasta  de rosii  – un protector  cardiac  nebanuit!

Pasta de rosii– un protector cardiac nebanuit: Jcomp

Secretul ei constă în cantitatea mare de licopen. Acest antioxidant sporește în momentul în care roșiile sunt preparate termic.

Roșiile – cea mai bună sursă de licopen

Roșiile sunt cea mai bună sursă de licopen. Acest compus face parte din categoria carotenoidelor. El dă tomatelor culoarea roșie intensă.

Citește șiCâteva zile numai cu roșii vor produce o dezintoxicare semnificativă a corpului

Protejează inima și vasele de sânge

Licopenul este un antioxidant cu beneficii majore pentru sistemul cardiovascular. Nu este de mirare de ce populațiile din zona Mediteraneană – care mănâncă multe roșii și legume – au rate mai mici de boli cardiovasculare.

Studiile umane au arătat că 33 mg de licopen pe zi, din pasta de tomate, îmbunătățește funcția endotelială și cea vasculară.

Pasta de roșii și licopenul protejează sistemul cardiovascular și prin faptul că îmbunătățește profilul lipidelor din sânge (colesterolul LDL) , nivelul tensiunii arteriale.

Roșia conține și alți compuși care previne bolile de inimă, precum potasiul și vitaminele antiinflamatoare.

Consumul de preparate din roșii ajută per ansamblu la scăderea riscului de hipertensiune arterială, infarct miocardic, accident vascular cerebral, aritmie,  ischemie cardiacă,  tromboze și ateroscleroză.

Cercetările pe femei sugerează că acest compus protejează și împotriva daunele produse de razele ultraviolete.

Reduce riscul multor tipuri de cancer

În ceea ce-i privește pe bărbați, licopenul ajută la prevenirea cancerului de prostată.

Fitoterapeutul Constantin Milică notează că licopenul poate reduce riscul și altor tipuri de cancer, precum cel mamar, pulmonar, gastric, esofagian, faringian, pancreatic, colorectal, ovarian și cervical.

Proprietățile anticancerigene sunt date și de unii acizi – acidul clorgenic și acidul cumaric. Acestea, dar și cele cardioprotectoare, sunt potențate de asocierea tomatelor cu usturoi.

Citește șiRoșii cu usturoi – o combinație eficientă în virozele respiratorii și afecțiunile cardiovasculare

Roșiile gătite sunt mai sănătoase decât cele crude

Spre deosebire de alte legume, tomatele sunt mai sănătoase gătite decât crude.

Studiile au arătat că prin fierbere, nivelul de licopen crește foarte mult (mai ales dacă se adaugă ulei de măsline).

Totodată, acest compus se absoarbe mai bine din roșiile gătite decât din roșiile proaspete.

Două linguri de pastă de tomate conțin:

  • 29 mg de licopen
  • 26 de calorii
  • 6 g de carbohidrați
  • 0,2 g de grăsimi
  • 10% din DZR de cupru, potasiu și vitamina C

Este totodată o sursă bună fibre.

Este indicat să preparați pasta de tomate în casă. Cea cumpărată conține aditivi nedoriți și multe calorii, care provin din adaos de zahăr, uleiuri vegetale și multă sare.

Este mult mai ieftin să o faceți singuri. În plus, puteți adăuga și mirodenii sau plante aromatice.

Citește șiCum să faci pastă de tomate pentru iarnă – la pungi sau borcane

Moduri de utilizare

Pasta de roșii poate fi folosită ca bază pentru pizza sau bruschette, ori ca sos pentru paste.

Poate fi adăugată în omlete, orez fiert, supe, ciorbe, tocănițe, ghiveci, mariante, rețete cu pește sau carne.

Este un ingredient hipocaloric, util în curele de slăbire.

Surse articol:

1. Michael Joseph, The Benefits of Tomato Paste, Nutrition Advance: https://www.nutritionadvance.com/tomato-paste-benefits/
2. Andrea Dalbeni, Davide Treggiari, Angela Tagetti, Michele Bevilaqua, Sara Bonafini, Martina Montagnana, Giuliana Scaturro, Pietro Minuz, and Cristiano Fava, Positive Effects of Tomato Paste on Vascular Function After a Fat Meal in Male Healthy Subjects, Nutrients. 2018 Sep; 10(9): 1310: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163719/
3. Eun-Sun Hwang, Phyllis E Bowen, Effects of lycopene and tomato paste extracts on DNA and lipid oxidation in LNCaP human prostate cancer cells, Biofactors. 2005;23(2):97-105: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16179751/
4. C Gärtner, W Stahl, H Sies, Lycopene is more bioavailable from tomato paste than from fresh tomatoes, Am J Clin Nutr. 1997 Jul;66(1):116-22: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9209178/
5. Constantin Milică, Camelia Roman, Daniela Troia, Tomatele, Alimentația Rațională Pentru O Viață Sănătoasă, Editura Doxologia, 2017, pp. 47-48

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.