Cum se gătește rădăcina de brusture?

Rădăcina de brusture (Arcticum lappa) este utilizată ca aliment și medicament în țările orientale.

Asiaticii, japonezii, coreeni și tailandezii o consumă ca legumă.

Radacina de brusture prajita

Radacina de brusture prajita: Jun Seita: Flickr

În medicina tradițională indiană, brusturele este folosit la prepararea de tincturi alcoolice.

La chinezi este popular uleiul de brusture.

Rădăcina de brusture – conținut și proprietăți

Această plantă conține compuși bioactivi importanți, precum:

  • acizi fenolici
  • derivați de acid cafeic
  • flavonoide
  • quercetină
  • luteolină
  • oligozaharide
  • polizaharide (inulină, pectină)
  • acizi grași polinesaturați

Extractele din diferite părți ale brusturelui sunt înzestrate cu proprietăți diverse:

  • antioxidante
  • anticancerigene
  • antidiabetice
  • anti-tuberculoză
  • antiinflamatoare
  • antibacteriene
  • antivirale

Citește și – Nu ratați sezonul brusturelui! Când se recoltează rădăcina și în ce boli se folosește

Beneficiile consumului de rădăcină de brusture

Studiile pe animale au arătat că rădăcina de brusture consumată în cursul serii ajută la menținerea sănătății microbiomului intestinal.

Atât rădăcina, cât și frunzele de brusture au efecte imunomodulatoare.

Cu toate acestea, rădăcina este mai eficientă în modularea răspunsurilor imune și a inflamației.

Datorită conținutului bogat în antioxidanți, ceaiul din rădăcină de brusture poate încetini creșterea celulelor tumorale.

Un studiu publicat în 2002 în „Journal of Biomedical Science” a arătat că rădăcina de brusture protejează și ajută la vindecarea ficatului vătănat de consumul excesiv de alcool.

Cea mai cunoscută proprietate a brusturelui este aceea de detoxifiere a organismului.

Este folosită în medicina tradițională ca purificator sangvin.

Un studiu apărut în anul 2011 în jurnalul „Inflammopharmacology” a demonstrat că brusturele elimină toxinele din sânge și ameliorează afecțiunile pielii, precum eczemea.

Alte beneficii asociate consumului de rădăcină de brusture

  • scăderea tensiunii arteriale
  • calmarea inflamațiilor
  • reducerea balonării
  • detoxifierea ficatului
  • favorizarea expectorației
  • reducerea creșterii bacteriilor
  • reglarea nivelului de zahăr din sânge
  • reducerea aspectului ridurilor
  • prevenirea căderii părului
  • reducerea mătreții

Citește și – Brusturele – 10 efecte farmacologice demonstrate științific

Cum se consumă/gătește rădăcina de brusture

Rădăcina de brusture poate fi fiartă, prăjită, fermentată sau murată (utimele două variante sunt folosite ca metodă de conservare).

Rădăcinile brusture prăjite cu morcov și sos de soia sunt un aperitiv popular în Japonia.

Se pretează foarte bine la supe și la fieberea la aburi.

Rădăcina proaspătă rezistă la frigider până la o lună, la fel ca morcovul.

Poate fi consumată și crudă. Are gust de ridiche. Se decojește, se taie felii sau cuburi și se lasă la înmuiat în apă 10 minute, după care se poate servi. Poate fi adăugată în salate.

Rădăcină de brusture coaptă

Rădăcina de brusture se pregătește la fel ca și cartofii. Adică se curăță de coajă, se spală bine și se taie rondele sau cuburi.

Trebuie să vă mișcați repede, deoarece se oxidează în câteva minute.

Puneți bucățile de brusture într-un bol și amestecați-le cu ulei de măsline, sare și piper.

Înșirați-le în tavă și coaceți-le un sfert de oră la 200 de grade Celsius, până devin aurii pe fund. Întoarceți-le pe partea cealaltă.

Mai lăsați-le 10 minute, apoi le puteți scoate.

Rădăcinile de brusture coapte în cuptor au o aromă discretă de nuci.

Stropiți-le cu puțin sos de soia și presărați peste ele semințe de susan. Veți obține o garnitură (sau chiar o masă) delicioasă și sănătoasă.

Suc, ceai sau bere din rădăcină de brusture 

Rădăcina de brusture poate fi trecută prin storcător și consumată sub formă de suc. Are efecte alcalinizante.

Cel mai des, rădăcina de brusture se consumă sub formă de ceai.

Ceaiul de brusture se prepară dintr-o linguriță de rădăcină uscată și mărunțită și 200 ml de apă clocotită. Se lasă la infuzat 10-20 de minute, apoi se strecoară.

În Anglia se găsește bere de brusture, fără alcool. Conține de asemenea rădăcină de păpădie și ghimbir.

Citește și – Cum fac coreenii ceaiul de brusture (pentru detoxifiere, slăbit, etc.)

Precauții și contraindicații

Brusturele nu este indicat pe perioada sarcinii.

Persoanele sensibile la crizanteme, margarete sau alte plante din familia lor pot fi alergice și la consumul de brusture.

Reacțiile alergice se manifestă prin mâncărimi, umflături, înroșirea pielii.

Evitați brusturele dacă sunteți deshidratat, deoarece are efect diuretic.

Nu consumați planta în cantități mari, căci poate cauza dureri abdominale sau constipație, mai ales la persoanele cu digestia lentă.

Brusturele poate interacționa cu medicamentele pentru diabet.

Dacă vreți să recoltați singuri rădăcina de brusture, asigurați-vă că ați identificat planta corect.

Brusturele poate fi confundat cu mătrăguna („Atropa belladonna”), o plantă otrăvitoare.

Surse articol:

1. Rakesh Jaiswal, Nikolai KuhnertIdentification and characterization of five new classes of chlorogenic acids in burdock (Arctium lappa L.) roots by liquid chromatography/tandem mass spectrometry, Food Funct. 2011 Jan;2(1):63-71: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21773587/
2. Hasan Namdar Ahmadabad, Morteza Behnamfar, Maryam Nezafat Firizi, Sahar Saghayan, Fatemeh Taghasi, Alireza Abbaspur, Comparison of the Immunomodulatory Properties of Root and Leaves of Arctium Lappa (Burdock) in Vitro, Zahedan Journal of Research in Medical Sciences: 19 (10); e12965: https://sites.kowsarpub.com/zjrms/articles/12965.html
3. Aya Watanabe, Hiroyuki Sasaki, Hiroki Miyakawa, Yuki Nakayama, Yijin Lyu, and Shigenobu Shibata, Effect of Dose and Timing of Burdock (Arctium lappa) Root Intake on Intestinal Microbiota of Mice, Microorganisms. 2020 Feb; 8(2): 220. 10.3390/microorganisms8020220: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7074855/
4. Super Foodly, 17 Burdock Root (Gobo) Benefits Scientifically Analyzed: https://www.superfoodly.com/burdock-root-benefits-gobo/
5. Karen Curinga, What are the health benefits of burdock root tea, Livestrong: https://www.livestrong.com/article/96044-health-benefits-burdock-root-tea/
6. Leandra Beabout, Natalie Olsen, 9 Science-backed reasons to give burdock root a try, Greatist.com: https://greatist.com/health/burdock-root#9-benefits
7. Colleen Codekas, How to cook burdock root, Grow, Forage, Cook, Ferment: https://www.growforagecookferment.com/how-to-cook-burdock-root/
8. Malia Frey, Richard Fogoros, Burdock root tea benefits and side effects, Very Well Fit: https://www.verywellfit.com/burdock-root-tea-benefits-and-side-effects-4163735

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.