Mierea poate reduce severitatea bolilor inflamatorii

Bazat pe studii științifice

O recenzie recentă, publicată în ianuarie 2021 în jurnalul „BMC Complementary Medicine and Therapies” a arătat că mierea este un antiinflamator natural valoros.

Cercetătorii au evaluat compușii din miere și potențialul lor împotriva inflamațiilor cronice.

Mierea reduce severitatea bolilor inflamatorii: Racool studio – Freepik.com

Ce este inflamația?

Inflamația în sine nu este un lucru rău. Dimpotrivă, este o formă de apărare a organismului împotriva unui pericol.

Când identifică un istimul străin periculos, sistemul imunitar declanșează un răspuns inflamator și pornește procesele de vindecare.

Inflamația poate deveni periculoasă în sine atunci când se cronicizează.

Inflamația cronică este o inflamație lentă, de termen-lung, care durează câteva luni sau chiar ani de zile.

Studiile recente au arătat că inflamația cronică stă la baza multor boli cronice, precum afecțiunile cardiovasculare, diabet, cancer, artrită, boli neurodegenerative.

Declanșarea unor procese inflamatorii anormale și prezența stresului oxidativ sunt factori care contribuie la apariția bolilor autoimune, cardiometabolice sau chiar psihice.

Infecțiile bacteriene, obezitatea și îmbătrânirea prematură pot da naștere la inflamații excesive și implicit la alte boli.

Compuși antiinflamatori naturali 

Numeroși compuși din alimente și plante pot ajuta la moudularea sistemului imunitar și prevenirea bolilor cronicate provocate de inflamații.

Curcumina din turmeric, resveratrolul din vinul roșu, capsaicina din ardeiul Cayenne, EGCG din ceaiul verde, quercetina din ceapă – iată doar câteva exemple în acest sens.

Antioxidanții din mierea de albine s-au dovedit de asemenea utili împotria inflamației cronice.

Mierea este una din cele mai bogate surse de nutrienți. Este folosită din antichitate, atât ca aliment, cât și ca medicament.

Utilizările sale tradiționale includ: tulburări gastrice, ulcere, arsuri ale pielii, răni, afecțiuni respiratorii.

Mierea este alcătuită din diverși macronutrienți și micronutrienți. Au fost identificați circa 200 de compuși în miere, precum zaharuri, enzime, proteine, aminoacizi, vitamine, minerale și antioxidanți.

Concentrația lor depinde de tipul de miere.

Mierea conține antioxidanți cu rol imunomodulator și antiinflamator

Cei mai importanți compuși din miere sunt polifenolii. Studiile i-au arătat utili în prevenirea bolilor inflamatorii și degenerative.

Cercetările recente sugerează că mierea ar putea modula procesele inflamatorii care duc la inflamația cronică.

Ea acționează ca un agent imunomodulator. Pe de o parte, suprimă producția de citokine proinflamatoare, iar pe de altă parte, stimulează producția de mediatori inflamatori, precum prostaglandina E2 și COX-2.

Studiile au arătat că mierea inhibă diverite reacții în procesul inflamator.

Inflamații gastrointestinale, edeme

Mierea reduce inflamația de la nivelul tractului gastrointestinal și pielii.

Potrivit testelor pe șoareci, poate fi utilă în colita ulcerativă și edeme. Reduce leziunile ulceroase și permeabilitatea microvasculară.

Mucozia orală

Consumul de miere ajută și la tratarea mucozitei orale induse de chimioterapie la bolnavii de cancer în stare avansată.

Segmentul cardiometabolic 

Inflamația continuuă poate cauza probleme metabolice, precum dislipidemie, hipertensune, rezistență la insulină sau obezitate abdominală.

Un studiu a arătat că, după o lună de consum, mierea a îmbunătățit factorii de risc cardiovascular. Mai precis, a scăzut colesterolul LDL, trigliceridele, glucoza a jeun, proteina C reactivă și greutatea corporală.

Helicobacter pylori

Datorită compușilor prebiotici (oligozaharide) și antibacterieni, mierea ar putea ajuta la producția de probiotice și inhibarea bacteriilor dăunătoare.

Mierea Manuka are atât efect prebiotic, cât și probiotic, dovedindu-se eficientă împotriva infecțiilor cu Helicobacter pylori.

Un microbiom sănătos înseamnă totodată un sistem imunitar puternic și un status inflamator optim.

Concluzii

Reținem că mierea modulează funcțiile citokinelor inflamatorii. De aceea ea poate preveni declanșarea bolilor inflamatorii, poate ameliora inflamația și reduce severitatea inflamației cronice.

Beneficiile listate mai sus se datorează în mare parte polifenolilor din miere.

De aceea este important ca mierea pe care o cumpărați să aibă o concentrație ridicată de acești antioxidanți.

Datorită gustului plăcut și a beneficiilor sale diverse, există riscul unui consum excesiv de miere.

Experții avertizează că mierea ar putea conține bacterii nocive, pesticide, antibiotice, metale grele, substanțe alergenice sau alți compuși toxici.

Este contraindicată copiilor sub 1 an.

Surse articol:

1. Ranneh, Y., Akim, A.M., Hamid, H.A. et al. Honey and its nutritional and anti-inflammatory value. BMC Complement Med Ther 21, 30 (2021). https://doi.org/10.1186/s12906-020-03170-5
2. Robert Fürst, Ilse Zündorf, “Plant-Derived Anti-Inflammatory Compounds: Hopes and Disappointments regarding the Translation of Preclinical Knowledge into Clinical Progress”, Mediators of Inflammation, vol. 2014, Article ID 146832, 9 pages, 2014. https://doi.org/10.1155/2014/146832
3. Roma Pahwa, Amandeep Goyal, Pankaj Bansal, Ishwarlal Jialal, Chronic Inflammation, StatPearls: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493173/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.