5 motive să mănânci mai mult pește

Peștele este o componentă importantă a unei diete sănătoase. În mod deosebit a dietelor cu efecte cardioprotectoare.

Este o sursă superioară de nutrienți rari, precum Omega-3, vitamina D sau seleniu. Aceștia îmbunătățesc sănătatea metabolică.

5 motive sa mananci mai mult peste

5 motive sa mananci mai mult peste: Freepik.com

5 motive să mănânci mai mult pește

Asociația Americană a Inimii recomandă minim 2 porții de câte 100 de grame de pește pe săptămână.

Cu toate acestea, doar o treime din americani consumă pește o dată pe săptămână.

Consumul de pește este scăzut și la noi. Unii îl evită din cauză că nu le place gustul. Alții nu știu să îl prepare.

Alte motive ar fi prețul ridicat și riscul de contaminare cu metale grele și toxine.

Peștele ne oferă vitamina D

Vitamina D este foarte importantă pentru imunitate, prevenirea infecțiilor, menținerea sănătății oaselor și combaterea inflamațiilor.

Un studiu recent, apărut în „American Journal of Clinical Nutrition” arată că unul din patru americani nu consumă suficientă vitamina D.

Cea mai bună sursă naturală de vitamina D este lumina solară. În ceea ce privește dieta, doar câteva alimente o conțin.

În sezonul rece, când soarele se arată mult mai rar, ar trebui să creștem consumul de pește. Somonul, sardinele și tonul sunt surse bune de vitamina D.

85 de grame de ton la conservă ne oferă circa 40% din doza zilnică necesară de vitamina D.

Conține Omega-3

Organismul folosește acizii grași esențiali Omega-3 pentru formarea membranelor celulare din ochi și creier.

Omega-3 ajută de asemenea la prevenirea bolilor de inimă și combaterea depresiei.

Nu este nevoie să apelăm la suplimente de Omega-3 când peștele ne furnizează cantități generoase de aceste grăsimi.

Pe lângă Omega-3, peștele ne oferă și alți nutrienți valoroși, pe care nu-i găsim în suplimente, precum proteine și antioxidanți (ex. astaxantina din somon).

Peștele gras este cea mai bună sursă de Omega-3: somonul, tonul, heringul și sardinele.

Citește și – Pește în sos de roșii, preparat ca la mănăstire

Furnizează proteine fără grăsimi saturate

Proteinele sunt importante pentru țesutul muscular slab, pentru buna funcționare a metabolismului și pentru pierderea în greutate.

Nu toate proteinele au o calitate bună. De pildă, carnea roșie (procesată sau nu) a fost asociată cu o crește ușoară a riscului de boli cardiace.

Carnea de porc, de vită și de curcan nu sunt foarte bune deoarece au grăsimi saturate. Peștele ne oferă atât proteine de calitate, cât și grăsimi benefice (mononesaturate și polinesaturate).

Omega-3 ajută la scăderea nivelului de trigliceride și tensiune arterială și la încetinirea procesului de formare a plăcilor arteriale.

Susține sănătatea inimii

Un pește pe zi ține doctorul de inimă departe – spune o zicală recentă.

Beneficiile consumului de pește la nivel cardiovascular sunt bine documentate.

Studiile au arătat că în carnea de pește se găsesc nutrienți importanți pentru sănătatea metabolică și cardiovasculară.

Acizii grași esențiali, aminoacizii, vitamina D, proteinele, seleniul și taurina sunt doar câteva exemple în acest sens.

Acidul eicosapentaenoic (EPA) și acidul docosahexaenoic (DHA) din produsele marine ajută la prevenirea bolilor arteriosclerotice și trombotice.

Consumul de pește poate preveni:

  • insuficiența cardiacă
  • bolile cerebrovasculare
  • calcifierea coronariană
  • accidentele vasculare ischemice
  • riscul de deces coronarian subit
  • sindromul metabolic

Citește și – Consumul de pește reduce ratele de infarct miocardic, boli coronariene și mortalitate la persoanele cu diabet

Studiile au arătat că în țările occidentale, consumul de pește a fost corelat cu un risc mai mare de mortalitate cardiovasculară și mortalitate în general.

Un efect opus a fost constatat în țările asiatice.

Acest lucru arată că este important ce tip de pește alegem (fără contaminanți) și cum îl preparăm.

Peștele conține taurină

Taurina este un aminoacid esențial care se găsește în aproape toate țesuturile corpului, dar mai ales în inimă, sânge, retină și creierul aflat în curs de dezvoltare.

Taurina este importantă pentru imunitate. Are efecte antihipertensive, antihipercolesterolemiante și antiinflamatoare.

Organismul are o capacitate redusă de a sintetiza acest compus, de aceea este necesar să îl luăm din dietă. Produsele marine au cantități mari de taurină, comparativ cu carnea.

Citește și – Peștele copt previne pierderea materiei cenușie a creierului

Surse articol:

1. Kelly Plowe, 4 Reasons to eat little more fish, Live Strong: https://www.livestrong.com/article/13724541-benefits-of-eating-fish/
2. Christine Tørris, Milada Cvancarova Småstuen and Marianne Molin, Nutrients in Fish and Possible Associations with Cardiovascular Disease Risk Factors in Metabolic Syndrome, Nutrients. 2018 Jul; 10(7): 952: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6073188/
3. Ryota Hosomi, Munehiro Yoshida, and Kenji Fukunaga, Seafood Consumption and Components for Health, Glob J Health Sci. 2012 May; 4(3): 72–86: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4776937/
4. Ryota Hosomi, Munehiro Yoshida, and Kenji Fukunaga, Seafood Consumption and Components for Health, Glob J Health Sci. 2012 May; 4(3): 72–86: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4776937/

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.