Recomandări alimentare în infecția cu SARS-CoV-2

Articol documentat

Pandemia de coronavirus este o mare încercare pentru lumea medicală și pentru omul de rând.

Acest virus ne arată două adevăruri importante care privesc sănătatea și stilul nostru de viață, care sunt foarte strâns legate.

Recomandari alimentare in covid

Recomandari alimentare in covid: Azerbaijan_stockers-freepik.com

COVID, imunitatea și obiceiurile alimentare

Primul adevăr este legat de imunitatea noastră. Biofizicianul Virgiliu Gheorghe spune că acest virus nou produce dereglări periculoase ale sistemului imunitar.

Studiile și realitatea ne arată că cel mai bun mijloc de apărare împotriva acestui virus și a altor patogeni este un sistem imunitar puternic.

Al doilea adevăr este legat de dietă și de obiceiurile noastre alimentare și de viață. Din nou, cercetările în domeniu dezvăluie că o dietă sănătoasă și echilibrată poate avea rol preventiv.

Unele alimente pot afecta pozitiv sau negativ instalarea sau evoluția bolii.

Recomandări alimentare în infecția cu SARS-CoV-2

De pildă, un consum mare de grăsimi saturate, zaharuri și carbohidrați rafinați poate deprecia funcția imună adaptivă, cauzând inflamații cronice și o rezistență scăzută la virusuri.

O astfel de dietă poate duce la obezitate și diabet de tip 2. La persoanele care au deja aceste afecțiuni, aceste alimente pot agrava boala COVID-19.

Provocarea cea mai mare este să ne întoarcem la o alimentație naturală. Acest lucru este imperios necesar nu doar pentru perioada de față, ci și pentru alte pandemii prin care, probabil, vom mai trece.

Îmbunătățirea comportamentului alimentar ne poate aduce numeroase beneficii.

Citește și – Pelinița ar putea fi folosită ca tratament împotriva COVID-19

Nouă porții de fructe și legume pe zi 

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a emis reglementări dietetice speciale pentru perioada pandemiei. Accentul cade desigur pe creșterea aportului de fructe și legume, care poate ajuta la fortificarea sistemului imunitar.

Dacă înainte de pandemie experții recomandau 5 porții de fructe și legume pe zi, OMS recomandă acum 4 porții de fructe pe zi și 5 porții de legume pe zi, adică un total de 9 porții de alimente vegetale pe zi.

Pentru optimizarea necesarului de nutrienți, OMS recomandă o combinație de cereale integrale (180 g), carne și leguminoase (160 g).

Proteinele animale cresc inflamațiile

Contrar așteptărilor, proteinele de origine animală nu sunt tocmai benefice în această boală. Bioeticianul Virgiliu Gheorghe atrage atenția că tot ce înseamnă carne și lactate produc un efect inflamator în organism.

Pentru a evita creșterea riscului de inflamații, este esențial să limităm, pe cât posibil, consumul de proteine animale. În mod deosebit dăunătoare sunt produsele din carne procesată, afumată sau conservată.

Dintre proteinele animale sunt permise ouăle, supa de pui de țară, peștele și lactatele fermentate. Iaurtul și kefirul pot avea un efect benefic, datorită conținutului lor de probiotice.

Probioticele și microbiomul 

Alte alimente care susțin microbiomul (totalitatea bacteriilor din intestin) sunt varza murată și celelalte murături.

La fel de important sunt alimentele care conțin prebiotice – substanțe ce hrănesc bacteriile intestinale benefice: mere, usturoi, ceapă, morcov, rădăcină de țelină și rădăcină de pătrunjel.

Cei care vor să ia probiotice sub formă de supliment alimentar pot alege produsul „Pro EM san” de la firma vin Tisso. Dr. Virgiliu spune că din datele existente, este unul din cele mai bune probiotice.

Microbiomul are legături strânse cu imunitatea. În plus, studiile au arătat că dezechilibrul florei intestinale (disbioza intestinală) este un factor de risc în boala COVID-19.

Din recomandările experților, reținem așadar, că trebuie să ne axăm dieta mai mult pe produse naturale.

Pe cât posibil, fructele și legumele trebuie consumate în stare crudă, pentru a beneficia de maximul lor de nutrienți.

Fructele pot fi mâncate ca atare, iar legumele sub formă de salată.

Nutrienți importanți pentru sistemul imunitar

Dintre nutrienții și micronutrienții cei mai importanți pentru buna funcționare a sistemului imunitar se remarcă: vitamina A, vitamina C, vitamina D, seleniul și zincul.

La persoanele cu infecții respiratorii virale, cu risc crescut de aceste infecții sau cu deficite nutriționale, suplimentele cu vitaminele C și D, cu zinc și seleniu pot fi benefice.

O abordare oarecum opusă acestor recomandări postul intermitent sau postul cu apă. Acesta poate fi practicată 1-2 zile pe săptămână.

Dr. Virgiliu Gheorghe spune că acest tip de post poate preveni agravarea infecției cu SARS-CoV-2.

Fumătorii trebuie să știe că abuzul de tutun mărește nivelul de stres oxidativ, care poate crește severitatea unei infecției cu coronavirus. Orice viciu este de altfel dăunător.

Articole pe teme similare

80% din bolnavii de COVID-19 au lipsă de vitamina D (studiu recent)
Zincul are un rol cheie în prevenirea și tratarea COVID-19
Suplimente utile împotriva infecției COVID-19
Nivelurile scăzute de seleniu cresc riscul de complicații și deces la persoanele cu COVID-19
Trei alimente care împiedică replicarea virusului SARS-CoV-2
Ceaiul verde – mai eficient decât hidroxiclorochina împotriva SARS-CoV-2

Surse articol:

1. Ranil Jayawardena, Balanced diet is a major casualty in COVID-19, Diabetes Metab Syndr. 2020 September-October; 14(5): 1085–1086: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7333608/
2. Interviu realizat de Mihai Cristea, Virgiliu Gheorghe: „Dacă s-ar trata boala de la început, nu ar mai muri oamenii de COVID-19”, Revista Familia Ortodoxă, Ianuarie, Nr. 1/2021, pp. 38-39
3. Michael J Butler, Ruth M Barrientos, The impact of nutrition on COVID-19 susceptibility and long-term consequences, Brain Behav Immun. 2020 Jul;87:53-54. doi: 10.1016/j.bbi.2020.04.040. Epub 2020 Apr 18: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32311498/
4. Christianne de Faria Coelho-Ravagnani, Flavia Campos Corgosinho, Fabiane La Flor Ziegler Sanches, Carla Marques Maia Prado, Alessandro Laviano, and João Felipe Motan, Dietary recommendations during the COVID-19 pandemic, Nutr Rev. 2020 Jul 12 : nuaa067: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7454801/

 

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.