Varza, conopida și broccoli reduc placa arterială și riscul de boli coronariene

Cruciferele – varza, conopida și broccoli – sunt printre cele mai sănătoase alegeri din gama legumelor. Știința ne oferă nenumărate motive să le consumăm săptămânal.

Un studiu recent, apărut în anul 2020, a arătat că legumele crucifere ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare prin faptul că reduc placa arterială.

Varza si broccoli reduc placa arteriala si riscul de boli coronariene

Varza si broccoli reduc placa arteriala si riscul de boli coronariene: 8photo

Ce beneficii au legumele crucifere

Familia cruciferelor se mai numește „Brassicaceae”. Din ea fac parte varza, conopida, broccoli, gulia, muștarul, hreanul, ridichea, rapița și năsturelul.

Aceste legume conțin compuși antioxidanți, antiinflamatori și anticancerigeni puternici, răspunzători pentru majoritatea beneficiilor revelate.

Studiile au arătat că legumele crucifere pot preveni sau atenua anumite afecțiuni, precum bolile coronariene, gastrita și cancerul.

Efectele lor benefice influențează inclusiv fătul.

Potrivit studiilor epidemiologice, cruciferele exercită efecte protectoare împotriva mai multor tipuri de cancer uman.

Experimentele pe animale au arătat că reduc de asemenea riscul de formare a tumorilor.

Compușii regăsiți în aceste alimente au efecte chemopreventive. Ei influențează carcinogeneza în fazele de inițiere și dezvoltare a cancerului.

Citește și – Cancerul, mai puțin întâlnit la persoanele care consumă legume crucifere (varză, broccoli, conopidă)

Cruciferele previn depunerile de grăsimi și calciu pe pereții arteriali 

Potrivit unui studiu amplu, publicat în 2020 în „British Journal of Nutrition”, un consum substanțial de crucifere poate preveni bolile vaselor de sânge.

Dr. Blekkenhorst și colegii săi au monitorizat un număr de 684 de femei din Australia pe o durată de 20 de ani.

Datele obținute au indicat că participantele cu cel mai mare consum de crucifere aveau mai puțină grăsime și calciu pe aortă.

La un aport de 45 g de crucifere pe zi, riscul de depunere de calciu pe artera aortă era cu 46% mai mic decât la un aport mai mic sau deloc.

Scad riscul bolilor vaselor de sânge

Ateroscleroza, sau depozitele de calciu pe interiorul pereților arterelor scad fluxul sanguin în corp.

Ele pot duce la accidente vasculare cerebrale și atac de cord.

Citește și – Mâncați morcov – scade colesterolul și riscul de ateroscleroză!

Studiile anterioare au arătat că legumele crucifere reduc incidența acestor evenimente cardiovasculare, însă nu se știa exact din ce motiv.

Dr. Blekkenhorst este de părere că efectul protector al cruciferelor asupra vaselor de sânge s-ar putea datora vitaminei K.

100 de grame de broccoli crud acoperă 85% din doza zilnică de vitamina K, iar 100 de grame de varză oferă 63% din acest necesar.

Un studiu din 2018 a arătat că pentru fiecare 10 g de legume crucifere consumate pe zi grosimea plăcii arterei carotide scade cu 1%.

Acest beneficiu nu a fost observat și la alte legume.

Reduc rata mortalității 

O cercetare din 2019, care a inclus un număr de 88,184 de persoane și care a durat 17 ani, a arătat că dietele bogate în crucifere sunt asociate cu o rată de deces mai mică cu 14% la bărbați și cu 11% la femei.

Legumele crucifere au redus incidența bolilor cardiovasculare, cerebrovasculare și canceroase.

Citește și – Siropul de varză întărește bronhiile și combate bolile pulmonare

Surse articol:

1. Yu Jiang, Sheng-Hui Wu, Xiao-Ou Shu, Yong-Bing Xiang, Bu-Tian Ji, Ginger L Milne, Qiuyin Cai, Xianglan Zhang, Yu-Tang Gao, Wei Zheng, Gong Yang, Cruciferous vegetable intake is inversely correlated with circulating levels of proinflammatory markers in women, J Acad Nutr Diet. 2014 May;114(5):700-8.e2: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24630682/
2. G Murillo, R G Mehta, Cruciferous vegetables and cancer prevention, Nutr Cancer. 2001;41(1-2):17-28: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12094621/
3. H Steinkellner, S Rabot, C Freywald, E Nobis, G Scharf, M Chabicovsky, S Knasmüller, F Kassie, Effects of cruciferous vegetables and their constituents on drug metabolizing enzymes involved in the bioactivation of DNA-reactive dietary carcinogens, Mutat Res. 2001 Sep 1;480-481:285-97: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11506821/
4. Ori Scott, Elaine Galicia-Connolly, Denise Adams, Soleil Surette, Sunita Vohra, and Jerome Y. Yager, The Safety of Cruciferous Plants in Humans: A Systematic Review, J Biomed Biotechnol. 2012; 2012: 503241: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303573/
5. Case Adams, Cruciferous Vegetables Reduce Artery Plaque, The Journal of Plant Medicines: https://plantmedicines.org/cruciferous-vegetables-artherosclerosis/
6. Nutrition and You, Broccoli Nutrition Facts: https://www.nutrition-and-you.com/broccoli.html
7. Nutrition and You, Cabbage nutrition facts: https://www.nutrition-and-you.com/cabbage.html

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.