Vitamina E – elixirul tinereții

Articol documentat

Profesorul Mikhail Tombak spune că vitamina E poate fi considerată o vitamină a tinereții. Asta deoarece ea încetinește procesele de îmbătrânire a celulelor corpului.

Beneficiile sale în gerontologie se datorează în mare parte proprietăților antioxidante.

Vitamina E – elixirul tineretii

Vitamina E – elixirul tineretii: dashu83/raccol-studio/freepik.com

Potrivit studiilor, alfa-tocoferol administrat în doze mari ar putea ajuta la încetinirea progresiei maladiei Alzheimer.

Vitamina E – un antioxidant valoros

Vitamina E funcționează ca un antioxidant. Principalul mecanism de acțiune este neutralizarea radicalilor liberi.

Este foarte important de precizat că vitamina E ne protejează de produșii rezultați în urma oxidării grăsimilor (peroxidarea acizilor grași polinesaturați).

Acești produși sunt toxici și trebuie înlăturați din corp.

Oxidarea este un proces vătămător, asociat cu boli grave, precum cancer, artrită, cataractă sau îmbătrânire prematură.

Printr-un aport adecvat de vitamina E se pot preveni diverse afecțiuni:

  • ateroscleroza
  • boala ficatului gras
  • Alzheimer
  • HIV
  • fotodermatită

Un studiu a arătat o legătură inversă între nivelurile plasmatice de vitamina E și mortalitatea cauzată de cancer și bolile de inimă ischemice.

Vitamina E are un rol semnificativ și în imunitate. Ea stimulează mecanismele de apărare ale organismului, îmbunătățește răspunsurile celulelor imune și umorale și crește funcțiile fagocitelor.

Are un efect notabil în bolile infecțioase. Mărește rezistența vârstnicilor la afecțiunile virale.

Deficitul de vitamina E

Scăderea nivelului de vitamina E din corp se poate datora unor probleme survenite în metabolismul grăsimilor.

Însă deficitul de vitamina E este rar.

Prof. Tombak spune că o carență de vitamina E se poate întâlni la nou-născuți. Ea se soluționează în mod normal prin alăptarea la sân.

Autorul este de părere înmulțirea cazurilor de cancer sanguin la copiii mici se datorează aportului insuficient de vitamina E.

Laptele de vacă și hrana artificială nu oferă o doză adecvată de vitamina E.

În ce alimente se găsește vitamina E

Organismul uman nu poate produce nici una din vitaminele cunoscute. El trebuie să le obținută exclusiv din sursele alimentare.

În ceea ce privește creșterea aportului de vitamina E, aceasta se poate realiza doar prin dietă.

Cele mai bune surse alimentare de vitamina E sunt:

  • uleiul de floarea-soarelui
  • uleiul de măsline
  • uleiul de porumb
  • nucile, migdalele, alunele
  • arahidele, untul de arahide
  • grâul, ovăzul, secara, porumbul
  • soia, mazărea
  • avocado
  • mango
  • kiwi
  • pătrunjelul
  • spanacul
  • broccoli
  • roșiile
  • morcovul
  • ceapa, usturoiul
  • ficatul de vițel
  • gălbenușul de ou

Pentru ca vitamina E să fie bine absorbită în corp, dieta trebuie să conțină de asemenea alimente bogate în vitamina C, vitamina B3, seleniu și glutațion.

Citește și – Cele mai bune surse alimentare de vitamina E – un antioxidant care previne numeroase boli cronice

Când sunt indicate suplimentele cu vitamina E 

Vitamina E sintetică are o activitate cu 50% mai mică decât sursele naturale.

Suplimentele de vitamina E nu sunt recomandate persoanelor care nu au un deficit de această vitamină.

Acestea se vor prescrie doar atunci când testele indică o carență de vitamina E sau o tulburare care duce la scăderea nivelului acestei vitamine din corp.

La copii, doza de tratament este de 25-50 UI per kg/zi.

Suplimentele cu alfa-tocoferol pot cauza efecte adverse precum greață, dureri de cap, tulburări de vedere, deranjamente gastrointestinale, risc de accidente vasculare hemoragice, enterocolită necrozantă.

Suplimentele cu vitamina E sunt contraindicate persoanelor cu alergie la această vitamină.

Surse articol:

1. Jacquelyn Medina, Vikas Gupta, Vitamin E, StatPearls: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557737/
2. Saliha Rizvi, Syed T. Raza, Faizal Ahmed, Absar Ahmad, Shania Abbas, and Farzana Mahdi, The Role of Vitamin E in Human Health and Some Diseases, Sultan Qaboos Univ Med J. 2014 May; 14(2): e157–e165: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3997530/
3. Etsuo Niki, Evidence for beneficial effects of vitamin E, Korean J Intern Med. 2015 Sep; 30(5): 571–579: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4578028/
4. Mikhail Tombak, Vitamina E, Cum să trăim 150 de ani, Editura Paralela 45, Pitești, 2017, p. 145

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.