Imunitatea ne vine din cum trăim și ce mâncăm

Articol documentat

Organismul nostru a fost înzestrat de Dumnezeu cu toate mecanismele necesare pentru a lupta singur cu agenții cauzatori de boli.

Sistemul imunitar este principala linie de apărare împotriva bolilor. Este foarte important să știm că imunitatea ne-o dă stilul nostru de viață și alimentația.

Imunitatea ne vine din cum traim si ce mancam

Imunitatea ne vine din cum traim si ce mancam: User14908974 – www.freepik.com

Rolul dietei în funcția sistemului imunitar este crucial

Toate celulele corpului au nevoie de nutrienți adecvați pentru a funcționa la nivel optim, inclusiv celulele sistemului imunitar.

Alimentația corectă susține activitatea celulelor imune. Le ajută să ofere răspunsuri eficiente împotriva patogenilor și să rezolve cât mai rapid problema.

Când există o infecție în organism, sistemul imunitar se activează și pentru a lucra eficient, are nevoie de mai mulți nutrienți și energie (ex. în timpul unei febre).

Acești nutrienți pot fi luați din dietă sau din rezervele organismului.

Există de altfel anumiți micronutrienți și compuși alimentari care au un rol specific în dezvoltarea și menținerea sistemului imunitar, sau în reducerea inflamației cronice.

Câteva exemple în acest sens sunt vitamina A, vitamina E, zincul, seleniul, glutamina și arginina.

Citește și – Vitamina D – cea mai importantă pentru imunitate

Alimentația proastă și alte dezechilibre din viața noastră afectează funcția sistemului imunitar.

Întărirea imunității stă în mâinile noastre. Ne putem construi o imunitate mai bună prin alegerile pe care le facem zilnic în viața noastră.

Prin alimentele pe care le mâncăm, prin programul de lucru, prin odihnă, prin suplimentele pe care le consumăm.

Nutriționistul Meghan Telpner, fondatoare a „Academy of Culinary Nutrition”, spune că în mare parte, puterea ei imunitară provine din alimentație și din modul său de a trăi.

Prevenția este cea mai bună strategie de întărire a organismului împotriva bolilor.

Însă chiar și atunci când ne îmbolnăvim, o imunitate bună ne poate ajuta să trecem mai ușor peste episodul de boală, sau mai repede. Totodată, ne poate feri de complicații nedorite.

Citește și – Imunitatea înnăscută – cum o stimulăm în mod natural

5 strategii de întărire a imunității

Așa cum spuneam mai sus, obiceiurile bune din viața noastră ne pot da mai multă rezistență în fața bolilor.

Plante și alimente care sprijină funcția imună

Dieta noastră trebuie să fie echilibrată și sănătoasă permanent, nu doar atunci când ne îmbolnăvim.

Apa trebuie să fie filtrată, alimentele trebuie spălate și gătite bine. Grăsimile pe care le consumăm trebuie să fie nesaturate.

Mesele noastre trebuie să conțină proteine de calitate, care sunt esențiale pentru repararea și vindecarea organismului.

Foarte mult contează consumul de alimente bogate în:

Vitamina C – ardei gras, pătrunjel, citrice, kiwi, verdețuri, conopidă, măceșe, cătină

Vitamina D – pește, ouă

Probiotice – iaurt, varză murată

Alte suplimente care ajută imunitatea:

  • siropul sau tinctura din fructe de soc
  • preparatele din coacăz negru
  • ceaiul de ghimbir
  • turmericul
  • astragalus
  • echinaceea

Citește și – Ceaiul de echinaceea – un ajutor natural în infecții și imunitate scăzută

Limitarea consumului de alcool și zahăr

Dulciurile ne afectează sănătatea pe multe planuri. Excesul de zahăr rafinat creează dezechilibre ale glucozei din sânge. Este asociat cu diabetul, cu obezitatea, cu cariile dentare și chiar cu cancerul.

Nu mai puțin important este că dulciurile slăbesc funcția sistemului imunitar și ne fac mai susceptibili la îmbolnăviri.

Excesul de zahăr din sânge scade semnificativ capacitatea celulelor să devoreze bacteriile.

La fel și consumul regulat de alcool încetinește funcția sistemului imunitar.

Un studiu a arătat că atunci când consumăm 100 de grame de miere, zahăr de masă, fructoză sau glucoză, activitatea celulelor imune este redusă timp de 5 ore.

Citește și – 5 Plante care întăresc imunitatea la boli (dovedite științific)

Somnul suficient

Odihna insuficientă poate cauza diverse probleme de sănătate. Privarea de somn depreciază funcția imună.

De aceea specialiștii recomandă mai multă odihnă sau chiar repaosul la pat în caz de gripă sau răceală puternică.

Oamenii de știință au descoperit că la animale, privarea de somn crește riscul de infecții cu bacterii și microbi.

Studiile au demonstrat că somnul suficient și un ritm circadian regulat îmbunătățește funcția imună.

Evitarea stresului

Stresul cronic crește nivelul unor neurotransmițători (catecolamină) car suprimă sistemul imunitar și măresc riscul de infecții virale.

Imunitatea studenților este mai mică în perioada în care dau examene decât în restul perioadei din an.

Totodată, el afectează capacitatea sistemului imunitar de a răspunde la inflamațiile survenite în urma unei infecții sau a unei leziuni.

Chiar dacă este un inamic invizibil, împotriva căruia nu știm cum să luptăm, trebuie să trebuie să știm că stresul este de natură psihologică.

Și de cele mai multe ori, ni-l creăm sau ni-l alimentăm singuri prin gândurile noastre negative, prin grijile excesive, prin temeri.

Credința în purtarea de grijă a lui Dumnezeu este singurul mod prin care ne putem elibera de stres.

Igiena corectă

Pandemia de Coronavirus ne-a făcut pe toți mai responsabili în ceea ce privește propria igienă.

Este important ca atunci când venim din oraș să ne spălăm temeinic pe mâini cu apă și săpun, înainte de a ne atinge fața sau a mânca.

De asemenea, putem practica spălături nazale cu apă caldă și sare. Sau putem face gargară, pentru a elimina germenii.

Surse articol:

1. Meghan Telpner, 5 Strategies to stay well through cold and flu season: https://www.meghantelpner.com/blog/5-ways-to-stay-well-through-cold-and-flu-season/
2. Caroline E. Childs, Philip C. Calder, and Elizabeth A. Miles, Diet and Immune Function, Nutrients. 2019 Aug; 11(8): 1933: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723551/

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.