Ce proprietăți are păstârnacul și în ce afecțiuni ajută

Păstârnacul este o rudă apropiată cu morcovul, țelina și pătrunjelul. Gospodinele îl folosesc cu precădere la supe și ciorbe, datorită aromei sale intense și a texturii fibroase.

În ceea ce privește profilul său nutrițional, se remarcă prin conținutul de vitamina C, vitamina K, acid folic, vitamina B5, potasiu, fibre și carbohidrați.

Pastarnac beneficii

Pastarnac beneficii

Trebuie menționat că păstârnacul are mai mult zahăr decât morcovii. Iar numărul de calorii este similar celui din fructele dulci, precum banane și struguri.

Ce beneficii are păstârnacul

Academicianul Ovidiu Bojor semnalează în una din cărțile sale că păstârnacul are o compoziție similară rădăcinii de pătrunjel.

Eeste o sursă excelentă de fibre. Iar un aport adecvat de fibre în dietă poate preveni constipația, obezitatea și unele tipuri de cancer.

În plus, fibrele contribuie la scăderea nivelului de colesterol din sânge.

Păstârnacul furnizează circa 28% din doza zilnică recomandată de vitamina C. Aceasta are efecte antioxidante și anticancerigene. Susține sănătatea țesutului conjunctiv, dinții și gingiile.

Potasiul pe care îl conține este important pentru controlul tensiunii arteriale, pentru ritmul cardiac și echilibrul lichidelor din corp.

La fel ca morcovii, păstârnacul conține câțiva antioxidanți unici: falcarinol, falcarindiol, panaxidiol, metil-falcarindiol.

Acești compuși au demonstrat proprietăți antiinflamatoare, antifungice, antibacteriene și anticancerigene.

În ce afecțiuni ajută păstârnacul

Legumele bogate în fibre ajută la menținerea sațietății și de aceea sunt recomandate în curele de slăbire.

Păstârnacul oferă o doză importantă de mangan – un nutrient este important pentru sănătatea oaselor.

Cuprul este un alt mineral valoros din păstârnac, care asigură un nivel adecvat de energie.

Alimentele bogate în vitamina C sunt importante pentru reducerea nivelului de plumb din sânge.

Vitamina C și vitamina E pe care îi conține ajută la întărirea imunității.

Consumul de păstârnac poate fi util și în anxietate sau depresie, datorită conținutului său bogat în vitamina B9.

Grație conținutului ridicat în potasiu, păstârnacul poate reduce tensiunea arterială și presiunea de pe inimă.

Acidul folic contribuie la rândul lui la scăderea riscului de boli de inimă.

În medicina tradițională, păstârnacul este folosit ca diuretic, în tulburările urinare.

Ceaiul concentrat de păstârnac este întrebuințat în febra intermitentă.

Datorită acțiunii sale diuretice-depurative, rădăcina de păstârnac ajută la eliminarea toxinelor din corp. Sunt menționate și efectele sale benefice în reumatism.

Are proprietăți emenagoge, fiind util la reglarea menstruală.

Moduri de utilizare

Cataplasma din rădăcină de păstârnac poate fi aplicată extern pentru calmarea durerilor și reducerea inflamațiilor, pentru psoriazis și vitiligo.

Păstârnacul poate fi consumat crud, în salate, sau fiert, în supe, ciorbe și tocănițe.

La fel ca alte rădăcinoase, este foarte gustos copt în cuptor. Poate fi folosit ca garnitură la pește.

Poate fi fiert și folosit la piureuri.

Din păstârnac se poate face un decoct similar celui din rădăcina de pătrunjel. Se pun 50 g de rădăcini la fiert într-un  litru de apă timp de 20 de minute. Se consum câte 2-3 căni pe zi.

Rețete cu păstânac

Păstârnac „pai” la cuptor – rețetă cu beneficii
Biscuiți digestivi, din păstârnac și semințe de in
Supă din păstârnac, conopidă și turmeric, bogată în vitamine

Surse articol:

1. Nutrition and You, Parsnips Nutrition Facts: https://www.nutrition-and-you.com/parsnips.html
2. Health Benefits Times, Parsnips facts and health benefits: https://www.healthbenefitstimes.com/parsnips/
3. Ovidiu Bojor, Catrinel Perianu, Păstârnacul, Sănătate prin Semințe, Legume și Fructe, Editura Fiat Lux, București, pp. 88-89

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.