Sâmburii de strugure reduc inflamația indusă de dietele bogate în grăsimi

Informațiile prezentate în acest articol se bazează pe studii științifice. Link-urile către sursele citate sunt afișate la finalul articolului.

Strugurii sunt fructele care ne aduc un strop de savoare și bucurie la sfârșit de vară. Unii abia așteaptă sezonul strugurilor pentru a face o cură de fortificare a organismului.

Samburi de strugure

Samburi de strugure: Stockking – www.freepik.com

Strugurii conțin circa 1.600 de compuși din plante. Sunt bogați în vitamina C, vitamina K, minerale și antioxidanți puternici, precum beta-caroten, quercetină, luteină, licopen, acid elagic și resveratrol.

Acesta din urmă a fost asociat cu un efect protector împotriva bolilor de inimă, a cancerului și a diabetului.

Sâmburii de struguri neutralizează efectele nocive ale dietelor grase

Puțini știu că cea mai mare concentrație de antioxidanți se găsește în sâmburi și în pielița boabelor de struguri. De aceea și cele mai multe studii au fost efectuate pe aceste două componente.

Sâmburii de struguri conțin flavanolii care au demonstrat proprietăți anti-obezitate.

Cercetătorii de la Virginia Polytechnic Institute and State University și Ohio State University susțin că acest tip de antioxidanți pot neutraliza efectele negative ale dietelor grase. Consumul excesiv de grăsimi poate vătăma arterele, crescând riscul de atac de cord și rezistență la insulină.

Flavanolii sunt o categorie de compuși din plante cu proprietăți antioxidante și antiinflamatoare, care cuprind catechinele, epicatechinele, epigallocatechinele, gallocatechinele și procianidinele.

Un studiu publicat de curând în jurnalul „Nutrition Research” a investigat efectele flavanolilor din sâmburii de strugure și din scoarța de pin asupra șoarecilor hrăniți cu o dietă bogată în grăsimi.

Citește și – Sâmburii de struguri– au un efect antioxidant uimitor

Flavanolii din sâmburii de struguri reduc inflamația asociată cu obezitatea și diabetul 

Rezultatele au arătat că suplimentarea cu flavanoli a prevenit inflamația indusă de o dietă grasă. Inflamația apare ca un răspuns natural al corpului la supraalimentare.

Creșterea în greutate și obezitatea sunt asociate cu niveluri crescute de citokine pro-inflamatorii.

În urma unei diete grase, celule imune din creier și alte organe eliberează citokine pro-inflamatorii care declanșează inflamații în corp.

Alimentele grase provoacă de asemenea modificări la nivelul florei intestinale, care pot duce și ele la inflamații sistemice cronice.

În consecință, celulele grase nu mai pot elimina acizii grași circulanți și astfel se ajunge la obezitate și la un risc crescut de complicații, precum diabet, boli cardiovasculare, ateroscleroză, boli hepatice și cancer.

Flavanolii alimentari pot reduce severitatea tulburărilor metabolice cauzate de dietele grase.

Șoarecii din studiul citat mai sus au fost puși pe o dietă grasă, primind totodată zilnic sâmburi de struguri sau scoarță de pin bogate în flavanoli (35 mg//kg corp), pe o perioadă de 13 săptămâni.

Rezultatele au fost comparate apoi cu grupurile de control (șoareci puși pe o dietă săracă în grăsimi sau pe o dietă grasă fără suplimentele cu flavanoli).

Autorii studiului au descoperit că grupurile care au primit sâmburi de struguri și scoarță de pin au avut niveluri mult mai mici de interleukină-6.

Cu toate acestea, sâmburi de struguri au produs o creștere mai mare în greutate decât scoarța de pin, dar totodată o scădere mai mare a nivelurilor de citokine proinflamatorii.

Cercetătorii au concluzionat că flavanolii din alimente pot fi utili în prevenirea inflamației asociate cu obezitatea și diabetul.

Citește și – Nu aruncați sâburii de struguri – au un potențial terapeutic uriaș

Alte alimente bogate în flavanoli

Flavanolii se găsesc în diverse alimente, precum:

  • ceai verde
  • boabe de cacao crude
  • mere
  • afine

Citește și – Uleiul din sâmburi de struguri face minuni pentru vasele de sânge și afecțiunile cardiovasculare 

Surse articol:

1. Evangelyn Rodriguez, Flavanols in grape seed have potential anti-obesity properties – study, Science.News: https://www.science.news/2020-07-30-grape-seed-flavanols-have-anti-obesity-properties.html#
2. Melissa Groves, Top 12 Health Benefits of Eating Grapes, Healthline: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-grapes

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.