Rucola, cea mai sănătoasă dintre verdețurile de primăvară

Articol documentat

Rucola (Eruca sativa) este una din cele mai hrănitoare verdețuri de primăvară. Deși mulți dintre noi o asociază cu păpădia și salata verde, rucola este de fapt o plantă din familia Brassicaceae.

Fiind înrudită cu varza, broccoli și conopida, are proprietăți nutriționale și terapeutice comune.

Ce conține rucola

În 100 de grame de rucola se găsesc doar 25 de calorii. Este, în schimb, foarte bogată în nutrienți valoroși. Aceeași cantitate oferă:

Vitamina K – 90% din doza zilnică recomandată (DZR)

Vitamina A – 79% din DZR

Vitamina C – 25% din DZR

Acid folic – 24% din DZR

Fier – 18% din DZR

Calciu – 16% din DZR

Mangan – 14% din DZR

Magneziu – 12% din DZR

Proteine – 5% din DZR

Fibre – 4% din DZR

Datorită concentrației bogate în acid folic, rucola este recomandată în alimentația femeilor gravide. Această vitamină B a fost asociată cu prevenirea defectelor de tub neural la nou-născuți.

Rucola combate cancerele hormonale

Asemenea celorlalte plante crucifere, frunzele de rucola sunt bogate în compuși valoroși din punct de vedere terapeutic:

» sulforafan

» tiocianați

» isotiocianați

» indoli

Studiile au arătat că aceștia inhibă creșterea celulelor maligne. Au totodată efecte citotoxice asupra celulelor cancerigene.

Mai mult, acești compuși combat efectele cancerigene ale estrogenului. Din acest motiv sunt asociați cu prevenirea cancerului de sân, de colon, de prostată și a cancerului ovarian și cervical.

Rucola conține de asemenea Di-indolil-metan, un metabolit al indolului, care a arătat proprietăți antivirale, antibacteriene și imunomodulatoare. Acest compus poate fi util și în papilomatoza respiratorie recidivantă cauzată de HPV și în displazia cervicală.

Cantitatea mare de vitamina A din rucola previne mai multe tipuri de cancere: pulmonar, oral și de cancerul de piele.

Citește și: Cura de detoxifiere și întărire a corpului primăvara, cu VERDEȚURI – recomandările doctorului Doru Laza

Ce beneficii are rucola

Studiile științifice au arătat că rucola și celelalte plantele crucifere au următoarele beneficii:

» scad riscul de boli canceroase

» reduc rata mortalității

» îmbunătățesc sănătatea oaselor și previn osteoporoza

» ajută la reglarea glucozei din sânge, scad rezistența la insulină

» scad riscul diabetului de tip 2

» mențin sațietatea și întârzie senzația de foame

» protejează inima

» reduc ateroscleroza la femei

Cel mai abundent nutrient din frunzele de rucola este vitamina K. 100 de grame de rucola acoperă 90% din doza zilnică de vitamina K! Această vitamină stimulează formarea oaselor și menține rezistența lor. Totodată, vitamina K reduce daunele neuronale și poate fi util împotriva maladiei Alzheimer.

Vitamina C este un antioxidant puternic, care întărește mărește la infecții și exercită proprietăți antiinflamatoare.

La fel ca sfecla roșie, rucola conține nitrați, compuși care ajută la scăderea tensiunii arteriale și îmbunătățirea performanței atletice.

Un studiu din 2009 a arătat că extractul de rucola are efecte anti-secretoare, citoprotectoare și anti-ulceroase împotriva leziunilor gastrice induse.

Cum se consumă rucola

Frunzele de rucola sunt de regulă adăugate în salate. Pot fi incorporate însă și în alte rețete, precum paste, omletă, piureuri, tocănițe, supe, ciorbe, pizza, sandvișuri, sosuri, smoothie-uri.

Citește și: Salata de păpădie sau rucola cu usturoi– bună pentru detoxifiere, stomac, ficat și bilă

Contraindicații la consumul de rucola

Deși este o plantă foarte hrănitoare și sănătoasă, rucola nu este recomandată în cantități mari persoanelor care iau medicamente pentru subțierea sângelui, precum Warfarină. Această contraindicație se datorează conținutului mare de vitamina K, cu rol în coagularea sângelui.

Evitați să consumați cantități mari de rucola și alte legume bogate în nitrați.

Rucola poate interacționa de asemenea cu anumite medicamente, precum nitrați organici, nitroglicerină și medicamente cu nitriți pentru angină (ex. Tadalafil sau Vardenafil).

Surse bibliografice:

1. Megan Ware, Jillian Kubala, Everything you need to know about arugula, Medical News Today: https://www.medicalnewstoday.com/articles/282769

2. Nutrition and You, Arugula nutrition facts: https://www.nutrition-and-you.com/arugula.html

3. Saleh Alqasoumi, Mohammed Al-Sohaibani, Tawfeq Al-Howiriny, Mohammed Al-Yahya, and Syed Rafatullah, Rocket “Eruca sativa”: A salad herb with potential gastric anti-ulcer activity, World J Gastroenterol. 2009 Apr 28; 15(16): 1958–1965. Published online 2009 Apr 28. doi: 10.3748/wjg.15.1958: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2675085/#B12

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.